loading...
مشاوره درسی
سحر کاظمی بازدید : 55 یکشنبه 22 فروردین 1400 نظرات (0)

وی در خصوص فعالیت آموزش و پرورش در شرایط مختلف، گفت: در وضعیت  قرمز و نارنجی کرونایی که هم‌اکنون شهرستان‌های استان در آن قرار دارند فعالیت آموزش و پرورش فقط به صورت غیرضروری و مجازی خواهد بود.

یزدان‌پناه اضافه کرد: فعالیت در حوزه اداری هم براساس مشاوره تحصیلی انتخاب رشته نهم تصمیم‌گیری‌های ستاد ملی و استانی مبارزه با کرونا است یعنی در وضعیت قرمز با یک‌سوم همکاران در حوزه اداری و در وضعیت نارنجی ۵۰ درصد از همکاران حضور دارند و مابقی با دورکاری مشغول خدمت خواهد شد.

وی در خصوص وضعیت دانش آموزان کلاس اول و دوم، تصریح کرد: فکر می‌کردیم شرایط به سمت بهتری هدایت شود تا بتوانیم در اواخر فروردین‌ماه و اردیهشت‌ماه با هماهنگی خانواده ها و ستاد استانی کرونا، دانش‌آموزان پایه اول و دوم را به سمت مدرسه هدایت کنیم تا بخشی از کمبودها جبران شود، اما تابع تصمیمات ستاد ملی و استانی مبارزه با کرونا هستیم و فعلا آموزش از طریق شبکه دانش‌آموزی شاد انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر نتوانیم در زمان باقی‌مانده از فروردین، اردیبهشت و خرداد این معضل را حل کنیم به احتمال خیلی زیاد وزارت آموزش و پرورش با هماهنگی ستاد ملی کرونا برای سال تحصیلی جدید حتما تصمیمیاتی اتخاذ خواهد کرد در همان پایان مردادماه و اوایل شهریورماه کلاس‌های جبرانی برای دانش‌آموزان کلاس اول و دوم و دیگر پایه‌ها برگزار کند و از آبان‌ماه سال تحصیلی جدید شروع شود، البته همه این موارد بستگی دارد به تصمیم ستاد ملی و استانی کرونا دارد.

یزدان‌پناه درباره برگزاری امتحانات نهایی پایه نهم و دوازدهم، گفت: در هر شرایطی آمادگی برگزاری حضوری امتحانات نهایی در کلاس دوازدهم و نهم را داریم، البته اگر هم نشد، آمادگی برای برگزاری آزمون به شکل مجازی و غیرحضوری هم وجود دارد.

به گفته مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه، نحوه ثبت‌نام دانش‌آموزان در پایه‌های مختلف به‌زودی اعلام می‌شود.

منبع خبر فارس

سحر کاظمی بازدید : 100 یکشنبه 10 اسفند 1399 نظرات (0)

سید حسین حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان این مطلب که در هفته دهم آموزشی در ترم جاری با ارسال پرسشنامه برای دانشجویان یک ارزیابی از وضعیت آموزش مجازی داشتیم، اظهار کرد: به صورت آنلاین برای ۳۵ هزار و ۷۴۰ دانشجو پرسشنامه ارسال کردیم که توانستیم ۵ هزار پرسشنامه تکمیل شده را در طول ۴۰ روز دریافت کنیم. هدف ما این بود که بدانیم دانشجویانی که برای دومین بار ترم مجازی را پشت سر گذاشتند، ارزیابی شأن از آموزش مجازی در ترم اخیر و ترم گذشته چه بود.

برنامه ریزی درسی نهم

۵ هزار دانشجو وضعیت آموزش مجازی را ارزیابی کردند

 

معاون آموزشی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در این پرسشنامه دانشجویان ورودی‌های جدید و ورودی‌های قدیم به دو دسته تقسیم شدند، افزود: ۵ هزار پرسشنامه را از ۲۶ دانشکده و پردیس از ۳ مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری دریافت کردیم که بیشتر این پرسشنامه‌ها از سوی دانشجویان دانشکده فنی پر شده است. البته تعداد دانشجویان دانشگاه تهران در مقطع تحصیلات تکمیلی بیشتر است و دانشجویان ارشد بیشترین پرسشنامه را پر کردند.

 

حسینی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از سوال‌ها این بود که میزان انطباق پذیری دانشجویان با شیوه آموزش مجازی در این ترم نسبت به ترم گذشته چگونه بوده است که ۷۰ درصد دانشجویان اعلام کردند در این ترم انطباق پذیری بیشتری با شیوه آموزش مجازی نسبت به ترم گذشته داشته‌اند. در سوالی دیگر این سوال را مطرح کردیم که دسترسی آنها به سامانه یادگیری الکترونیکی دانشگاه چقدر آسان است که ۸۰ درصد دانشجویان اعلام کردند در این ترم دسترسی راحت‌تری نسبت به ترم گذشته به سامانه ال ام اس داشتند.

 

دیدگاه دانشجویان نسبت به آموزش مجازی تغییر کرد

 

وی در ادامه تصریح کرد: همچنین پرسیدیم در زمینه انتقال مفاهیم آموزشی، شیوه الکترونیکی برای شما بهتر است یا شیوه حضوری و کدام یک اثر بخش تر است که دانشجویان شیوه حضوری را اثربخش تر دانستند. پرسیدیم آیا تحصیل به شیوه مجازی در نیمسال قبل بر نگرش آن‌ها نسبت به این شیوه اثر گذاشته است که برای ما بسیار جالب بود که ۵۱ درصد از دانشجویان اعلام کردند، نگرشمان نسبت به گذشته بدتر شده است و ۴۹ درصد اعلام کردند نگرش شأن نسبت به این شیوه بهتر شده است.

 

وضعیت محتوای ارائه شده در آموزش مجازی و میزان رضایت دانشجویان

جدول برنامه ریزی درسی دهم تجربی

معاون آموزشی دانشگاه تهران افزود: همچنین این سوال را مطرح کردیم که آیا محتوای دروسی که به صورت مجازی ارائه می‌شود با بستر الکترونیکی متناسب است یا خیر که در این زمینه دانشجویان ۵۰ درصد پاسخ مثبت دادند و ۵۰ درصد پاسخ منفی. این سوال به محتوای ارائه شده توسط اساتید مربوط می‌شود یعنی آیا استاد به طور مثال محتوای مالتی مدیا یا فیلم ارائه داده و یا فقط کلاس آنلاین برای دانشجویان برگزار کرده است.

 

۲۵ درصد دانشجویان اعلام کردند اساتید مهارت کافی برای آموزش آنلاین ندارند

 

حسینی تصریح کرد: یکی از دیگر سوالات مطرح شده در پرسشنامه این بود که چقدر اساتید مهارت‌های لازم را برای حضور در بستر الکترونیک دارند که در پاسخ به این پرسش، ۷۵ درصد دانشجویان اعلام کردند اساتید آمادگی و مهارت لازم را دارند و ۲۵ درصد گفتند خیر مهارت لازم را ندارند. یک سوال دیگر که بسیار برای ما مهم بود این بود که چقدر اساتید در طول نیم سال از ارزشیابی مستمر استفاده کردند، یعنی نمره را صرفاً به امتحان پایان ترم اختصاص ندادند که در این زمینه ۶۸ و نیم درصد دانشجویان اظهار کردند که اساتید از ارزیابی میان ترم استفاده کردند و مابقی گفتند خیر.

 

وی با بیان این مطلب که در این پرسشنامه ۱۰۰ درصد دانشجویان اعلام کردند با توجه به غیرحضوری شدن دانشگاه‌ها، دسترسی راحتی به اساتید از طریق ایمیل، سوشال مدیا و یا دستیار آموزشی استاد دارند، اظهار کرد: پرسش دیگر این بود که آیا دانشجویان در منزل از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری برای شرکت در کلاس‌های آنلاین برخوردار هستید که ۸۱/۹ درصد اعلام کردند بله برخوردار هستند و ۱۹ درصد گفتند از این امکانات برخوردار نیستند.

 

دانشجویان شیوه ترکیبی آنلاین و آفلاین را ارجح می‌دانند

 

معاون آموزشی دانشگاه تهران افزود: در پرسشی دیگر این سوال را پرسیدیم که آیا به منظور اثربخشی و بهبود کیفیت این دوره‌ها نیاز به آموزش دارید که ۶۹ درصد اعلام کردند نیازی ندارند و ۳۰ درصد گفتند نیاز دارند. همچنین پرسیدیم آیا با توجه به تجربه زیسته، کلاس آنلاین خوب است یا آفلاین یا ترکیب آنلاین و آفلاین که ۷۹ درصد شیوه ترکیبی را انتخاب کردند.

 

میزان علاقه مندی دانشجویان به آموزش آنلاین کاهش یافت

 

حسینی ادامه داد: درباره پشتیبانی فنی از سامانه‌های آموزش مجازی و اینکه آیا به موقع و به خوبی این پشتیبانی‌ها صورت می‌گیرد، از دانشجویان پرسیدیم که میزان نارضایتی در این پرسش بیشتر از رضایت دانشجویان بود. در پرسش دیگر از دانشجویان پرسیده بودیم که آیا سایر ابزارهای برگزاری کلاس‌های آنلاین مثل پیام رسان ها، اسکای روم و غیره جایگزین مناسبی برای سامانه‌های داخلی دانشگاه است که در پاسخ ۳۶/۹۸ درصد اعلام کرده بودند که جایگزین مناسبی نیستند. در این پرسشنامه ۶۵ درصد دانشجویان نیز اظهار کرده بودند که علاقه شأن نسبت به آموزش آنلاین نسبت به گذشته کمتر شده است.

برنامه درسی

رضایت ۷۰ درصدی از سامانه داخلی دانشگاه تهران

 

وی گفت: از دانشجویان پرسیدیم که از سامانه داخلی دانشگاه نسبت به ترم گذشته چقدر رضایت داشتند که ۷۰ درصد ابراز رضایت کردند که این عدد در مقایسه با ترم گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

 

چالش اساتید دانشگاه تهران در آموزش آنلاین

 

معاون آموزشی دانشجویان تهران ضمن اشاره به اینکه برای ارزیابی وضعیت آموزش مجازی حدود ۳۰۰ پرسش نامه از اعضای هیأت علمی ۲۳ پردیس و دانشکده دانشگاه تهران دریافت کردیم، گفت: در این پرسشنامه‌ها ۶۰ درصد اساتید بودند که اصلاً سابقه حضور در سامانه ال ام اس دانشگاه نداشته اند و ۴۰ درصد اظهار کرده بودند که این تجربه را داشته اند. ۹۰ درصد اساتید اعلام کرده بودند که بلافاصله بعد از شروع ترم کلاس را در سامانه داخلی دانشگاه آغاز کردند و محتوا را به صوت، تصویر و پاورپوینت ارائه دادند. آن دسته از اساتیدی که سابقه حضور در سامانه دانشگاه را داشتند، اظهار کردند که استقبال دانشجویان از این سامانه بیشتر از گذشته شده و گفتند این شیوه می‌تواند ۵۷ درصد یادگیری دانشجویان را محقق کند به شرطی که استاد از اصول یادگیری با خبر باشد.

 

حسینی بیان کرد: اساتید در حوزه تولید محتوا چالش‌هایی را مطرح کرده بودند از جمله اینکه به دلیل امکانات سخت افزاری و نرم افزاری، محتوای مالتی مدیایی که مد نظرشان است نمی‌توانند تولید کنند و نکته جالبی که مطرح کردند این بود که اعلام کردند به دوره‌های دانش افزایی در زمینه اینکه چگونه ارزیابی اثر بخش داشته باشند، نیاز دارند.

 

تأثیر چالش‌های روانی دوران کرونا بر کیفیت تحصیل دانشجویان

 

وی در ادامه گفت: موضوع دیگری که اساتید بر آن تاکید داشتند، بحث تعامل میان استاد و دانشجو بود و آن را بسیار مهم می‌دانستند و می‌گفتند با دانشجویی که در نقطه مرزی زندگی می‌کند و از امکانات کمتری برخوردار است، چگونه به او بگوییم وب کم خود را روشن کن؟ و یا با وجود دانشجویی که به دلیل اینترنت ضعیف به سختی می‌تواند در کلاس آنلاین حضور پیدا کند، چگونه در چنین شرایطی حضور و غیاب کنیم. نکته مهم دیگری که مطرح کرده بودند، چالش‌های روحی روانی بود که در دانشجویان به دلیل شرایط کنونی ایجاد شده و بر کیفیت تحصیلشان تأثیر گذاشته است.

برنامه ریزی درسی برای پایه نهم

معاون آموزشی دانشگاه تهران در پایان علت افزایش میزان رضایت دانشجویان از سامانه ال ام اس دانشگاه را اینطور عنوان کرد و گفت: ابتدای ترم راهنمایی عمل در ۱۴ بند از سوی معاونت آموزشی دانشگاه تهیه شد و توصیه‌هایی به اساتیدمان کردیم مثل ارزشیابی تکمیلی، استفاده از محتوای چندرسانه ای و ایجاد رغبت برای تعامل و.... به نظرم به این راهنما بسیار اثرگذار بود. همچنین از طرف دیگر مرکز آموزش یادگیری الکترونیکی دانشگاه سرمایه گذاری خوبی برای سامانه داخلی انجام داد و باعث شد میزان رضایت از آن نسبت به ترم گذشته افزایش یابد.

 

کد خبر

منبع سایت خبری مهر

 
سحر کاظمی بازدید : 75 یکشنبه 10 اسفند 1399 نظرات (0)

خبرگزاری مهر -گروه دانشگاه: حالا دیگر یک سال از مجازی شدن آموزش در دانشگاه‌ها می‌گذرد؛ هر چند که دانشگاه‌ها در آغاز آموزش الکترونیکی نابالغ بودند، با این وجود اما به تدریج زیرساخت‌های خود را تقویت کرده و با آموزش به اساتید، سعی داشتند آموزش بهتر و با کیفیت تری را از پشت مانیتورها به دانشجویان عرضه کنند.

برنامه هفتگی دهم تجربی

پیش از آغاز نیمسال اول تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ گمانه زنی‌ها حاکی از آن بود که احتمالاً دانشگاه‌ها بازگشایی و دانشجویان طبق روال گذشته بر سر کلاس‌ها حاضر خواهند شد، اما سیر صعودی آمار مبتلایان به کرونا این اجازه را نداد و در نهایت، دانشجویان، این ترم را باز هم مجازی پشت سر گذاشتند و حال این سوال مطرح است که آیا آموزش مجازی در دومین ترم کرونایی دانشگاه‌ها نمره قبولی می‌گیرد؟

 

چالش‌های دانشجویان و اساتید در آموزش الکترونیک

 

در حالی دانشجویان در ترم گذشته، آموزش مجازیِ پر چالشی را پشت سر گذاشتند، اما به گفته برخی دانشجویان و اساتید، آموزش آنلاین در این ترم از نظم بیشتر، کیفیت بالاتر و ارائه محتوای آموزشی دقیق‌تری از سوی اساتید همراه بود؛ هرچند همچنان مشکلاتی در این مسیر خودنمایی می‌کند که قطع و وصلی اینترنت در سامانه‌های داخلی دانشگاه، عدم تفهیم دروس فنی مهندسی، نبود امکان دسترسی دانشجویان روستایی و مناطق محروم به گوشی هوشمند و یا لپ تاپ، عدم دسترسی برخی روستاها به اینترنت پر سرعت و عدم اتصال به کلاس‌های آنلاین از جمله این مشکلات به شمار می‌رود.

 

اساتید نیز مشکلات دیگری را در این نوع آموزش نوین مطرح می‌کنند؛ آنها بر این باورند که در آموزش آنلاین و یا امتحان آنلاین، نمی‌توان ارزیابی دقیقی از دانشجو داشت و حتی برخی می‌گویند تعدادی از دانشجویان تنها آغاز و پایان کلاس حاضری می‌زنند و در طول مدت تدریس، حضور ندارند. همچنین معضل کمک همیار تقلب همچنان به طور محسوس ادامه دارد. از طرفی دیگر، آموزش برخی دروس تخصصی به صورت آنلاین دشوار است و باید در یک پرسش و پاسخ دانشجو-استادی، این محتوا قابل درک شود. هرچند در این ترم برخی دانشگاه‌ها با برگزاری کلاس‌های رفع اشکال، سعی در هموارسازی مسیر یادگیری داشتند.

 

آمار وزارت علوم از آموزش آنلاین چه می‌گوید؟

 

آنطور که وزارت علوم اعلام کرده است، تنها درصد پایینی از دانشجویان برخی دانشگاه‌ها هنوز به آموزش مجازی دسترسی ندارند؛ براساس آمار ارائه شده، در نیمسال تحصیلی اخیر، ۹۷ درصد دانشجویان از آموزش مجازی بهره مند شده و تنها ۳ درصد دسترسی نداشتند.

 

گزارش وزارت علوم از عملکرد ۲۲۰ دانشگاه دولتی و غیردولتی در حوزه آموزش الکترونیکی، حکایت از این دارد که بیش از ۹۸ درصد کلاس‌های تئوری به صورت مجازی ارائه شده است. همچنین کلاس‌های برخط با حضور همزمان استاد و دانشجو بیش از ۸۵ درصد از مجموعه ساعات رسمی کلاس‌ها را شامل شده است. در حالی که اسفندماه سال قبل، آمار کلاس‌های برخط با حضور استاد و دانشجو، زیر ۲ درصد بود. و حدود ۷ درصد از دروس به صورت برون خط یا آفلاین برگزار شد.

 

حذف فایل‌های ضبط شده بعد از ۳-۴ روز از سامانه دانشگاه

برنامه مطالعاتی دهم تجربی

با این حال برخی دانشجویان در گفتگوهایی که با مهر داشتند، به بیان نقطه نظرات و مشکلات خود در ترم اخیر پرداختند. یکی از دانشجویان ارشد دانشگاه شهید بهشتی که در رشته مدیریت مالی تحصیل می‌کند، می‌گوید: «وضعیت آموزش مجازی در مقایسه با ترم گذشته، تغییر خاصی نکرده، اما از آنجایی که این ترم حجم دوره‌های تدریس افزایش یافت، دانشگاه اعلام کرد به علت بستر محدود برای حفظ کلاس‌های آفلاین و فایل‌های ضبط شده، آنها را بعد از ۳-۴ روز حذف می‌کند که با اعتراض دانشجویان رو به رو شد.

 

 

 

درخواست دانشجویان شهریه پردار برای کاهش شهریه

 

این دانشجو یکی از مشکلات دانشجویان شهریه پرداز را پرداخت شهریه کامل عنوان کرد و گفت: این دانشجویان خواستار تخفیف در شهریه هستند؛ به طور مثال دانشگاه علم و صنعت مصوبه‌ای برای کاهش شهریه دانشجویان شهریه پرداز داشته، اما فعلاً با درخواست دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی موافقت نشده است.

 

چالش فرایند تدوین پایان نامه و رساله / برخی‌ها شیوه آموزش محور را انتخاب کردند

 

این دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی معضل دیگر مجازی شدن آموزش را موضوع تکمیل پایان نامه و رساله‌ها عنوان کرد و گفت: با توجه به کاهش تعامل دانشجو و اساتید، در شرایط کنونی پژوهش به سختی صورت می‌گیرد، بنابراین دانشجویان یا شیوه آموزش محور را به جای ارائه پایان نامه انتخاب کرده‌اند و یا فارغ‌التحصیلی خود را به تعویق انداخته‌اند».

 

عدم دسترسی دانشجویان مناطق محروم به اینترنت

 

یکی از اعضای شورای صنفی دانشگاه خوارزمی نیز به خبرنگار مهر می‌گوید: «اگر اعتراضات نسبت به ترم گذشته کمتر شده، به این علت است که یا دانشجویان ترفند پیچاندن کلاس‌ها را یاد گرفته‌اند و یا مجبورند با این وضعیت کنار بیایند. از طرفی برخی دانشجویان ساکن در روستاها به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند و از سوی دیگر، اساتید بعضاً فایل‌های سنگین و با کیفیت پایین آموزشی را روی سامانه بارگذاری می‌کنند.

 

وی افزود: تجربه ترم‌های گذشته نشان داد اساتیدی که در زمان آموزش حضوری، خوب فعالیت می‌کردند، در دوران مجازی شدن هم عملکرد خوبی داشته و به هر شکل ممکن کار دانشجو را راه انداختند و بالعکس.

برنامه درسی برای پایه نهم

عدم سهولت در دسترسی به اساتید / مشغول بیزنس های خودشان هستند

 

عضو شورای صنفی دانشگاه خوارزمی یکی دیگر از مشکلات دانشجویان تحصیلات تکمیلی را عدم سهولت در دسترسی به اساتید عنوان کرد و گفت: برخی اساتید مشغول بیزنس های خودشان هستند و اهمیتی به این نمی‌دهند که دانشجو سنوات بخورد و یا جریمه شود. دانشجو برای تکمیل پایان نامه‌اش نیاز به ارتباط مستمر با استاد دارد، در حالی که برخی اساتید حتی جواب تماس‌های تلفنی دانشجویان را نیز نمی‌دهند و بعضاً بدرفتاری می کنند».

 

عدم تناسب حجم تمرین‌ها و کوییزها در کلاسهای مجازی

 

یکی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف هم در ارزیابی آموزش مجازی در ترم اخیر می‌گوید: «من دانشجوی ترم آخر رشته مهندسی شیمی نفت هستم و در این ترم فشار زیادی را متحمل شدم؛ عدم تناسب حجم تمرین‌ها و کوییزها از یک سو، و از سوی دیگر مدت کم امتحانات مجازی برای پایین آوردن ضریب تقلب، کار را برای ما بسیار سخت کرد.

 

عدم تناسب حجم تمرین‌ها و کوییزها از یک سو، و از سوی دیگر مدت کم امتحانات مجازی برای پایین آوردن ضریب تقلب، کار را برای ما بسیار سخت کردوی افزود: از طرفی برای یک درس ۳ واحدی استاد می‌گوید پیش خوانی کنید، هر جلسه کوییز می‌گیرد و سرعت پیشروی تدریس کتاب بسیار زیاد است. اساتید در ترم مجازی سوالات را بسیار سخت طراحی می‌کنند و البته پیش از آن حتی دسترسی به استاد برای رفع اشکال چندان راحت نیست».

 

هزینه گزاف خرید لپ تاپ و کتاب‌های درسی

 

یکی از نو دانشجویان همین دانشگاه می‌گوید: «در این شرایط اقتصادی حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان هزینه خریداری لپ تاپ می‌شود از آن طرف هزینه خرید کتاب‌ها افزایش یافته است و ای‌کاش پی دی اف کتاب‌های فارسی و حق نشر آنها توسط دانشگاه خریداری می‌شد و در اختیار دانشجویان قرار می‌گرفت».

 

برنامه درسی پایه نهم

 

چالش امتحانات و حفظ استاندارد و امنیت آزمون‌ها

 

برای روشن شدن ابعاد مختلف آموزش مجازی در ترم اخیر به سراغ برخی از اساتید هم رفتیم. استاد علوم ارتباطات دانشگاه تهران در گفتگویی که با مهر داشت، می‌گوید: «ابتدای ترم مهرماه ایرادات در سامانه دانشگاه زیاد بود اما هر چقدر به اواخر ترم نزدیک تر شدیم، وضعیت به مراتب بهتر شد و دانشگاه نرم افزار جدیدی را اضافه کرد.

 

این استاد ارتباطات دانشگاه تهران یکی از چالش‌های مجازی شدن دانشگاه‌ها را بحث امتحانات و کیفیت برگزاری آن عنوان کرد و گفت: دانشگاه‌ها از هر ترفندی استفاده کردند، اما باز هم نتوانستند به آن درجه از امنیت و کیفیت امتحانات حضوری و کتبی برسند و احتمالاً هم به این راحتی‌ها نتوان به شیوه امتحانات حضوری ارتقا یافت.

 

امکان راستی آزمایی برای دانشجویان کارشناسی وجود ندارد

 

وی افزود: اساتید نحوه طراحی سوالات را تغییر دادند و حتی مدل ارزشیابی‌ها هم عوض شد اما باز هم بالاخص برای امتحانات دوره کارشناسی این تغییرات، فایده‌ای نداشت و امکان راستی آزمایی برای دانشجویان دوره لیسانس (رشته‌های علوم انسانی) وجود ندارد؛ چرا که دروس این رشته‌ها اغلب جنبه حفظی دارند و ما نمی‌دانیم این یادگیری چقدر محقق شده است.

 

قطع و وصلی اینترنت / برگزاری کلاس در اسکای روم و واتس‌اپ

 

این استاد دانشگاه در ادامه ضمن بیان این مطلب که اینترنت برای اساتید در طول ترم رایگان بود اما کیفیت راضی کننده نبود، تصریح کرد: کیفیت خدمات اینترنتی در سامانه دانشگاه در ساعات پیک از ساعت ۱۳ تا ۱۸ کیفیت لازم را نداشت و حتی چندین بار به دلیل قطعی اینترنت مجبور شدم از بسترهای دیگر مانند اسکای روم و واتس‌اپ حتی استفاده کنم. اما به طور مثال در ساعات اولیه صبح وضعیت بهتر بود. وی ادامه داد: پیشنهاد بنده این است که حتی در دوران پساکرونا خدمات آنلاین دانشگاه مستمر باشد و بخشی از موظفی اساتید به تدریس‌های آنلاین اختصاص یابد».

 

افزایش میزان رضایت دانشجویان از اساتید / اختصاص فقط ۸ نمره به امتحان پایانی

برنامه هفتگی پایه هفتم

مسئولان دانشگاه علم و صنعت نیز بر این باور هستند که در ترم اخیر وضعیت آموزش مجازی بهتر از ترم گذشته بوده است. ابوالفضل واحدی معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت در همین زمینه به مهر می‌گوید: «ترم گذشته ۳ هفته از آموزش به صورت حضوری بود و با شیوع کرونا به طور ناگهانی وارد آموزش غیر حضوری شدیم و در این شرایط به لحاظ زیرساخت‌های فرهنگی، آموزشی و مدل ارزشیابی از دانشجویان با دشواری‌هایی رو به رو شدیم اما به تدریج وضعیت بهتر شد.

 

واحدی با اشاره به اینکه پیش از شروع ترم اساتید آموزش‌های لازم را برای حضور مؤثر و کارایی بهتر در آموزش آنلاین دیدند، گفت: از ابتدای ترم به اساتید تاکید کردیم ارزیابی مستمر و کوییز از دانشجویان داشته باشند و حداکثر ۴۰ درصد نمره یعنی ۸ نمره را به نمره امتحان پایانی اختصاص دهند.

 

معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت آنطور که می‌گوید بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، میزان رضایت دانشجویان از اساتید به لحاظ کیفیت حضورشان در کلاس‌ها و همینطور نحوه ارائه دروس ۵ درصد بهبود یافته است».

 

 

 

تقلب‌های مجازی‬ در‬ امتحانات‬ همچنان ادامه دارد

 

یکی دیگر از چالش‌های غیرحضوری شدن دانشگاه‌ها، بحث «همیاران تقلب در امتحانات آنلاین» است. موضوعی که هرچند وزیر علوم نسبت به شوخی بودن آن ابراز امیدواری کرده بود و پلیس فتا هم نسبت به برخورد با متخلفان هشدار داد اما در امتحانات اخیر کسب و کار همیاران تقلب همچنان پررونق بود.

 

تدابیر دانشگاه علامه برای کاهش تقلب‌های آنلاین

جدول برنامه ریزی دهم تجربی

در همین رابطه شجاع احمدوند معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی ضمن تأیید این موضوع به خبرنگار مهر می‌گوید: «یکی از معضلات امتحانات مجازی که همواره وجود دارد، بحث تقلب‌های دانشجویان و کمک گرفتن از دیگران حین امتحانات آنلاین است که دانشگاه علامه در ترم اخیر تدابیری برای آن اندیشید از جمله اینکه در بخشنامه‌ای به اساتید اعلام کرد ۷۵ درصد نمره را به فعالیت‌های مستمر اختصاص دهند و ۲۵ درصد را به امتحان پایانی تا معیار ارزیابی دانشجو صرفاً نمره امتحان پایان ترم او نباشد.

 

وی افزود: همچنین برای امتحانات تستی این تدبیر را داشتیم که زمان محدود برای هر سوال در نظر گرفته شود و امکان بازگشت دانشجو به سوال قبل دیگر وجود نداشت فکر می‌کنم امنیت امتحانات نسبت به ترم گذشته بهتر بود.

 

معاون آموزشی دانشگاه علامه با اشاره به اینکه دانشجویان از این شیوه آموزش خسته شده‌اند، گفت: در همین زمینه به اساتید توصیه کردیم با وب کم های روشن یا با ارائه پاورپوینت و ویدئو کلاس‌هایشان را ارائه دهند اما هنوز هستند تعدادی از اساتید که از طریق صوت کلاس برگزار می‌کنند و به این دلیل که دانشجو استاد را نمی بیند، این فضا برای او کسل کننده شده است.

 

قطعی اینترنت در کلاس‌های مجازی کاهش یافت

برنامه ریزی درسی پایه نهم

استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه به این موضوع اشاره می‌کند که اگر در ترم قبل ۲۰ یا ۳۰ درصد با قطعی اینترنت و قطعی سامانه مواجه می‌شدیم خوشبختانه در ترم اخیر قطعی‌ها به زیر ۵ درصد رسید که بخش عمده‌ای از آن هم به دلیل مشکلات زیرساختی و اینترنت بود.

 
سحر کاظمی بازدید : 90 دوشنبه 04 اسفند 1399 نظرات (0)

به گزارش خبرگزاری موج، محمدحسین کفراشی با بیان اینکه در دوران کرونا تمام فعالیت‌ها تحت تاثیر قرار گرفت، اظهار کرد:‌ نظارت‌های ما بر فرایندهای آموزشی و پرورشی طبق سنت گذشته انجام می‌شد که با حضور دانش‌آموزان و مدرسه نظارت‌ها آسان تر بود و در فضای مجازی کار مشکل تر شد که باید برنامه عمل جدید تهیه تا پوشش تحصیلی  را تعیین می‌کردیم.

جدول برنامه ریزی پایه هشتم

وی بررسی میزان اهتمام مسئولان استانی، رصد وضعیت پوشش دانش‌آموزان، بررسی وضعیت مدیران، رصد احراز و عدم احراز دانش‌آموزان در شبکه شاد و شناسایی روش‌های جایگزین، سنجش رضایت اولیا، نظارت بر نحوه عوامل آموزشی و اداری را از اهداف این کار دانست و افزود: شاخص‌هایی را برای رسیدن به این اهداف تعیین و سعی کردیم به اهداف خود برسیم. در این راستا وب فرم‌هایی را تهیه کردیم و ۷۱۴ منطقه و ۱۰۵ هزار و ۳۳۹ مدرسه این وب فرم‌ها را دقیق پر کردند و براساس آن از برنامه شاد نیز اطلاعاتی گرفتیم تا دانش‌آموزانی که تحت پوشش نیستند را شناسایی کنیم.

 

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: براین اساس تعداد ۳۷۵ گروه استانی را مامور کردیم تا تیم نظارتی تشکیل دهند و به مناطق کشور ورود پیدا کنند تا وضعیت تحصیلی را بسنجند در این بازدیدها فعالیت ۲۹ اداره کل مورد بررسی قرار گرفت.

 

وی گفت: آمار دانش آموزان مدارس بازدید شده در حدود ۶۲۴ هزار نفر بود که حدود ۵ درصد دانش آموزان کل کشور می باشد؛ از این تعداد در حدود ۵۶۶ هزار نفر در پلتفرم شاد احراز هویت شده بودند و تنها ۹ درصد دانش آموزان یا به عبارتی در حدود ۵۷ هزار نفر از دانش آموزان در شاد حضور نداشتند.

 

وی با بیان اینکه سعی کردیم از مناطق نظارت تصادفی داشته باشیم افزود: با توجه به این وضعیت سعی داشتیم دوسوم بازدیدها در مناطق محروم و یک سوم در مناطق برخوردار باشد تا پوشش تحصیلی را بررسی کنیم. از ۲ هزار و ۸۷۵ مدرسه بازدید کردیم که هزار و ۱۸۳ مدرسه ابتدایی، ۷۶۲ مدرسه متوسطه اول، ۶۳۳ مدرسه متوسطه دوم و ۲۹۷ مدرسه فنی و حرفه ای و کاردانش بود.

کاربرگ تمام دروس دوم ابتدایی

کفراشی عنوان کرد: تا آخر بهمن ما از شاد نیز گزارش گرفتیم که براین اساس ۸۵ درصد احراز هویت دانش‌آموز در شاد داشته ایم.

 

وی با اشاره به دلایل عدم احراز هویت برخی دانش آموزان در شبکه شاد، گفت: از میان دانش آموزان احراز هویت نشده، ۶۷ درصد به دلیل نداشتن گوشی همراه، ۸ درصد نداشتن اینترنت، ۹ درصد به دلیل مشکلات فنی شاد و ۱۶ درصد به دلیل سایر عوامل موفق به احراز هویت در شبکه شاد نشده اند.

برنامه ریزی درسی هفتم برای نوبت اول

وی در خصوص وضعیت فعالیت آموزشی معلمان در مدارس مورد بازدید گفت: تعداد ۴۸ هزار و ۲۸۱ معلم در مدارس مورد بازدید مشغول به فعالیت بودند که از این تعداد ۴۶ هزار و ۸۰۹ نفر از معلمان در شبکه شاد احراز هویت شده بودند و تنها ۰.۳ درصد از این معلمان در حدود ۱۴۷۲ معلم، در شبکه شاد غیرفعال بودند.

 

کفراشی با اشاره به اینکه دلیل اصلی عدم احراز هویت معلمان در بستر شاد، وجود اشکالات فنی و عدم دسترسی به تجهیزات سخت‌افزاری مناسب می‌باشد، تصریح کرد: از بین معلمان غیرفعال در شاد که از روش های دیگر مشغول به تحصیل هستند، تعداد ۹۹ معلم آموزش حضوری، تعداد ۴۸۵ معلم آموزش را از طریق آموزش با بسته‌های خودآموز و تعداد ۷۰۹ نفر از آنان از طریق شبکه‌های اجتماعی، نرم‌افزارهای تعاملی و سایر روش‌ها ارائه می‌کردند و تنها ۰.۳ درصد یعنی در حدود ۱۷۹ معلم در مدارس مورد بازدید فاقد هرگونه فعالیت آموزشی بودند.

 

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات گفت: قدردان زحمات معلمان در ایام کرونا هستیم و بر این اساس در راستای سیاست‌های تشویقی برای کارکنان آموزشی و اداری خلاق و اقدامات قانونی در خصوص معلمان فاقد فعالیت، تعداد ۷ هزار و ۱۴۹ نفر جهت تقدیر شناسایی و تعداد ۱۱۱ پرونده جهت اقدام به هیات رسیدگی به تخلفات اداری معرفی‌شده است.

 

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۱۷۷۷ مدرسه دارای عدم احراز هویت شناسایی شدند، عنوان کرد: حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در شاد احراز نشدند و آموزش خود را از طریق آموزش حضوری، بسته‌های خود آموز و تلویزیون دنبال کردند.

برنامه ریزی دهم تجربی

وی در ادامه وضعیت دانش‌آموزان جامانده و میزان روش‌های جایگزین را برشمرد و میزان آمار تفکیکی دانش‌آموزان فاقد آموزش را بیان کرد.

 

کفراشی به وضعیت معلمان فعال و غیرفعال در شاد اشاره و اعلام کرد: ۴۶ هزار و ۸۰۹ معلم در شاد احراز هویت شدند که ۹۹.۷ درصد این معلمان در شاد فعال هستند و ما بقی هم بنابر دلایلی مانند مشکلات پزشکی و ... در شبکه شاد نتوانسته بودند حضور پیدا کنند.

 

به گزارش مرکز اطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش و پرورش مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در برنامه صبح بخیر ایران شبکه یک تصریح کرد: تمامی دانش آموزان به عناوین و روش های مختلف دسترسی به فرایند آموزشی و پرورشی را دارند، هر چند که در خصوص میزان کیفیت آموزش، نیاز به بررسی دقیق تر است.

 

 منبع سایت خبری موج

 
سحر کاظمی بازدید : 60 دوشنبه 04 اسفند 1399 نظرات (0)

در دورانی که افزایش تضاد طبقاتی و توزیع نا متوازن ثروت در کشور به حقیقتی انکارناشدنی تبدیل شده و تلاش آموزش و پروش برای ایجاد عدالت آموزشی بیش از پیش مورد نیاز است، خبرهایی به گوش می رسد که چندان امیدوار کننده نیست؛ مثل سیاست جدید وزارت آموزش و پرورش در کاهش مدارس نمونه دولتی که یک معنای آن کاهش حمایت های حداقلی موجود از نخبگان مناطق محروم و دامن زدن به بی عدالتی های بیشتر آموزشی است.

کاربرگ سوم ابتدایی

به گزارش «تابناک»، از جمله اقدامات ارزشمندی که وزارت آموزش و پرورش در دهه 70 انجام داد، تأسیس مجموعه مدارسی بود که از نظر کیفیت آموزشی با مدارس عادی تفاوت داشتند و رسالت اصلی آنها شناسایی، جذب و آموزش  دانش آموزانی بود که نسبت به هم سن و سال های خود دارای استعدادهای برتر تحصیلی  بودند؛ مدارسی که نام نمونه دولتی بر آنها نهاده شد و دولت هزینه های برآمده از تأسیس و اداره آنها را بر عهده گرفت.

 

به رغم اینکه این مدارس در سراسر کشور توزیع شد و پوشش حداکثری داشت، یکی از کارکردهای ویژه این مدارس در مناطق محروم، بیشتر خود را نشان داد و بستر مناسبی را فراهم کرد تا استعدادهای برتر آموزشی مناطق محروم که در شرایط عادی مجبور به تحصیل در مدارس عادی با امکانات پایین آموزشی بودند، در این مدارس گرد هم آیند و شرایط بهتری را برای تحصیل تجربه کنند.

 

شناسایی استعدادهای برتر آموزشی مناطق محروم و جذب آنها در مدارس نمونه دولتی که از نظر امکانات آموزشی و مدرس شرایط به مراتب بهتری را نسبت به مدارس عادی داشتند، در کنار فضای رقابتی ایجاد شده در چنین مدارسی خیلی زود آثار مثبت خود را نشان داد و به فرصتی مناسب برای رقابت این استعدادهای برتر با سایر دانش آموزان مستعد کشور تبدیل شد؛ دانش آموزانی که هرچند در مدارس نمونه تحصیل نمی کردند، به دلیل شرایط مالی و رفاهی  بهتر خانواده از فرصت هایی نظیر تحصیل در مدارس غیر انتفاعی و استفاده از معلم های خصوصی بهره می بردند.

 

ایجاد مدارس نمونه دولتی با شرایطی که به آن اشاره شد، با اینکه به افزایش عدالت آموزشی و رقابت برابر دانش آموزان صاحب استعداد برتر کمک کرد، هزینه های سنگینی را برای دولت به همراه داشت و خیلی زود وزارت آموزش سیاست های جدیدی برای جبران هزینه ها در دستور کار قرار داد.

برنامه درسی دهم تجربی

برای مثال در نیمه دوم دهه 80 وزارت آموزش و پرورش در راستای کاهش هزینه ها به مدیران این مدارس اجازه داد، جدا از آزمون های ورودی و جذب استعدادهای برتر مناطق تحت پوشش، دانش آموزان عادی متقاضی تحصیل در این مدارس را نیز با شرط دریافت شهریه پذیرش کنند؛ اقدامی که به کاهش کیفیت آموزشی مدارس نمونه دولتی منجر شد و این مدارس را بعضاً تا سطح یک مدرسه عادی تنزل داد.

 

اکنون و پس از دو دهه فعالیت مدارس نمونه دولتی، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش از سیاست های جدید این وزارتخانه در کاهش تعداد مدارس نمونه دولتی به دلیل آنچه که کاهش کیفیت آموزشی این مدارس عنوان کرد، خبر داد.

 

روز گذشته، علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در خصوص فعالیت مدارس نمونه دولتی و تکلیف این مدارس به رسانه ها گفت: در خصوص مدارس نمونه دولتی سیاست، کاهش این مدارس و حفظ مدارس با کیفیت و حذف مدارس بی‌کیفیت مدنظر است.

 

اقدام جدیدی که وزارت آموزش و پرورش در قبال مدارس نمونه دولتی در دستور کار خود قرار داده از دو بعد قابل نقد و بررسی است.

 

نخست اینکه مدارس نمونه دولتی با همه انتقادهایی که به آن وارد است، یک فرصت مناسب در جهت توسعه و حفظ عدالت آموزشی در کشور است و زمینه ای را فراهم کرده تا استعدادهای برتر مناطق محروم به واسطه آزمون های ورودی این مدارس از امکانات رایگا و برتر دولتی برای تحصیل و رقابت با سایر دانش آموزان مستعد کشور بهره بگیرند؛ نکته مهمی که با حذف این مدارس از بین خواهد رفت.

کاربرگ هفتگی پایه دوم دبستان

در چنین فضایی که سیاست کاهش مدارس نمونه دولتی در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته و سیاست و اقدام جایگزین مناسبی نیز برای حمایت از استعدادهای برتر مناطق محروم دیده نمی شود، معنایی جز کاهش حمایت های حداقلی موجود از این دانش آموزان به ذهن متبادر نمی شود.

 

مسأله دیگر آنکه کاهش کیفیت این مدارس تحت تأثیر سیاست های غلط سال های وزارت آموزش و پرورش در جذب دانش آموزان شهریه ای رخ داده و اگر این وزارتخانه نگران کاهش کیفیت آموزشی مدارس نمونه دولتی است، باید آزمون های ورودی و سیستم های پذیرش دانش آموزان را سخت تر کند، نه اینکه با حذف این مدارس در پی پاک کردن صورت مسأله باشد.

 

همان طور که آمد، در سال های گذشته، مدارس نمونه دولتی به دلیل شرایط ویژه ای که از نظر تأمین امکانات برتر و رایگان آموزشی دارند، بسترهای مناسبی برای توسعه عدالت آموزشی و حمایت از نخبگان مناطق محروم دنبال کردند که با حذف این مدارس، باید منتظر از بین رفتن این محاسن بود.

 

اکنون و در شرایطی که کیفیت مدارس نمونه دولتی بر اساس آنچه معاون وزیر به آن اشاره می کند، کاهش یافته است، الزاماً سریع ترین راه حل یعنی حذف مدارس نمونه دولتی بهترین کار نیست و بهتر این است که وزارت آموزش و پرورش با بازبینی دوباره در سیاست های اشتباه گذشته نسبت به افزایش کیفیت این مدارس و حفظ رسالت های ویژه آنها تأکید داشته باشد.

برنامه درسی برای دهم تجربی

بدون شک حذف مدارس نمونه دولتی و حتی کاهش آنها، هزینه های سنگینی را متوجه آن دسته از دانش آموزانی خواهد کرد که به واسطه استعداد برتر، فرصت استفاده از این مدارس و امکانات آنها را داشتند و در چنین فضای ناعادلانه ای، برنده دانش آموزانی خواهند بود که به دلیل تمکن مالی خانواده ها از امکانات برتر و شرایط ویژه آموزشی بهره خواهند برد.

منبع سایت خبری تابناک

 
سحر کاظمی بازدید : 56 دوشنبه 04 اسفند 1399 نظرات (0)

به گزارش خبرگزاری مهر، دستورالعمل آزمون ورودی مدارس دوره دوم متوسطه استعدادهای درخشان و نمونه دولتی برای سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ توسط مرکز سنجش وزارت آموزش‌ و پرورش به استان‌ها ابلاغ شد.

برنامه ریزی درسی هفتم

بر اساس این دستورالعمل، در سال جاری مانند سال‌های قبل، طراحی سؤالات آزمون در وزارت آموزش‌ و پرورش انجام می‌شود و تمامی فرآیندها، اعم از ثبت‌نام اینترنتی داوطلبان، صدور اقلام پیش از آزمون، چاپ، بسته‌بندی و ارسال دفترچه‌های سؤالات بر اساس حوزه‌بندی و همچنین تصحیح پاسخ‌برگ‌ها، اعلام نتیجه آزمون و پاسخگویی به درخواست‌های تجدیدنظر، منابع انسانی و فناوری اطلاعات، با نظارت و تأیید مرکز حراست و مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان و دفاتر ذی‌ربط معاونت آموزش متوسطه صورت می‌گیرد.

 

بر این اساس، دانش‌آموزان مدارس ایرانی خارج از کشور که متقاضی شرکت در آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی هستند، می‌توانند در آزمون جداگانه‌ای که دستورالعمل آن متعاقباً توسط مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور اعلام خواهد شد، شرکت کنند.

 

مسئولیت برگزاری دقیق و مطلوب آزمون در استان، بر اساس مفاد این دستورالعمل، به عهده مدیرکل آموزش‌ و پرورش هر استان است.

 

برخی مراحل اجرای این دستورالعمل به شرح ذیل است:

 

*ستاد استانی برگزاری آزمون

 

در اداره کل آموزش‌وپرورش هر استان، «ستاد برگزاری آزمون ورودی دبیرستان‌های دوره دوم استعدادهای درخشان و نمونه دولتی» تشکیل می‌شود.

 

*مهلت ثبت‌نام، زمان توزیع کارت و تاریخ برگزاری آزمون

برنامه ریزی درسی پایه هفتم

 دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون ورودی، از طریق سامانه ثبت‌نام به نشانی azmoon.medu.ir در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد، مشخصات و ظرفیت پذیرش مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی سراسر کشور، هنگام ثبت‌نام قابل‌ مشاهده است.

 

*ثبت‌نام داوطلبان

 

ثبت‌نام داوطلبان آزمون ورودی پایه دهم مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی، از روز سه‌شنبه مورخ ۲۸ فروردین‌ماه ۹۷ تا روز چهارشنبه مورخ ۵ اردیبهشت‌ماه ۹۷ از طریق سامانه ثبت‌نام به نشانی azmoon.medu.ir انجام می‌شود.

 

 تمامی مراحل اعم از ثبت‌نام، دریافت کارت ورود به جلسه، مشاهده نتیجه آزمون، ثبت درخواست تجدیدنظر و دریافت پاسخ آن، به‌صورت اینترنتی خواهد بود درنتیجه همه مراحل به شیوه غیرحضوری توسط داوطلبان انجام می‌شود و مدارس محل تحصیل داوطلبان در این خصوص مسئولیتی ندارند.

 

*کارت ورود به جلسه آزمون

 

نام، نام خانوادگی و سایر مشخصات فردی، عکس داوطلب، مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی انتخاب‌شده به ترتیب اولویت و نشانی دقیق حوزه امتحانی، پنج روز قبل از تاریخ برگزاری آزمون، از طریق سامانه ثبت‌نام به نشانی azmoon.medu.ir در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.

 

آزمون ورودی پایه دهم مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی، رأس ساعت ۹ صبح روز جمعه ۱۱ خردادماه ۹۷ در سراسر کشور به‌صورت هم‌زمان برگزار می‌شود.

 

*ضوابط و شرایط ثبت‌نام داوطلبان مدارس استعدادهای درخشان

 

داشتن حداقل معدل کل سالانه ۱۹ پایه هشتم در خرداد سال تحصیلی ۹۶ـ۹۵

 

دانش‌آموزان پایه نهم مدارس استعدادهای درخشان از شرکت در آزمون ورودی معاف هستند، پذیرش نهایی این دسته از دانش‌آموزان در پایه دهم، منوط به احراز شرایط ادامه تحصیل در پایه نهم سال تحصیلی ۹۷ـ۹۶ در مدارس استعدادهای درخشان مطابق تبصره ۳ ماده ۱۳ مصوبه جلسه ۷۵۰ شورای عالی آموزش‌وپرورش به تاریخ ۸۶.۴.۲۶ است.

برنامه ریزی درسی دهم

*ضوابط و شرایط ثبت‌نام داوطلبان مدارس نمونه دولتی

 

ملاک ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه نهم در آزمون ورودی دبیرستان‌های دوره دوم متوسطه نظری و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای نمونه دولتی، کسب حداقل معدل ۱۷ در نوبت اول سال تحصیلی ۹۷ـ۹۶ است.

 

در محدوده‌هایی که امکان ثبت‌نام در دو واحد آموزشی (دبیرستان‌های نمونه دولتی دوره دوم متوسطه) وجود داشته باشد، دانش‌آموزان می‌توانند در فرم تقاضانامه ثبت‌نام، هریک از ۲ اولویت اول و دوم را انتخاب کنند.

 

رقابت علمی برای ورود به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای نمونه دولتی در بین دانش‌آموزان شهر و شهرستان، بدون لحاظ کردن منطقه یا ناحیه خواهد بود.

 

دانش‌آموزان عشایری به دلیل کوچ‌رو بودن در هر منطقه‌ای در سطح استان مجاز به ثبت‌نام و شرکت در آزمون هستند.

 

کد خبر 4244340

 

 منبع سایت خبری مهر

 

 
سحر کاظمی بازدید : 59 دوشنبه 04 اسفند 1399 نظرات (0)

آنطور که نتایج تیمز ٢٠١٩ نشان می‌دهد، ایران طی سال‌های گذشته نسبت به معیار متوسط جهانی که نمره آن ۴٧۵ در نظر گرفته شده است، عملکرد پایین تری داشته است و در آزمون ٢٠١٩ با وجود صعود در درس علوم نسبت به سال ٢٠١۵ هنوز هم نتوانسته است نمره کسب شده در سال ٢٠١١ را بار دیگر تکرار کند.

چگونه جهشی بخوانیم

آنطور که آمار و ارقام گزارش منتشر شده از نتایج تیمز ٢٠١٩ حکایت می‌کند ایران در ریاضی پایه هشتم رتبه ٢٩، در علوم هشتم رتبه ٣٢، در ریاضی چهارم رتبه ۵٠ و در علوم چهارم رتبه ۴٨ را کسب کرده و این در حالی است که برای ارزیابی کار در پایه هشتم ٣٩ کشور و در پایه چهارم ۵٨ کشور با هم رقابت کردند.

 

افت و خیز دانش‌آموزان ایرانی در تیمز

نمرات آزمون تیمز که معیاری برای مطالعه بین المللی روند آموزش ریاضیات وعلوم در پایه چهارم و هشتم میان دانش آموزان دنیاست، عملکرد چندان مناسبی را درباره دانش آموزان ایرانی نشان نمی‌دهد و این در حالی است که ایران از سال ١٣٧٠ به طور رسمی با IEA همکاری داشته و در آزمون‌های سال‌های ١٩٩۵، ١٩٩٩،٢٠٠٣، ٢٠٠٧ و ٢٠١١ شرکت کرده و سابقه رقابت اخیرش هم ٢٠١٩ بوده است که در این سال‌ها نتایج قابل توجهی از نظام تعلیم و تربیت ایران که قرار است در افق ١۴٠۴ به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی (شامل آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشور‌های همسایه) برسد، به چشم نمی‌خورد.

 

نگاهی به سیر نتایج آزمون تیمز حاکی از آن است که کشور‌های شرق آسیا جایگاه‌های برتر اول تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند و برای چندمین دوره متوالی دانش‌آموزان سنگاپوری درصدر جدول این آزمون قرار گرفته اند.

 

در این میانه عملکرد دانش آموزان ایرانی به گونه‌ای بوده است که ۳۲ درصد دانش‌آموزان پایه چهارم در درس ریاضی نمره کمتر از ۴۰۰ گرفته‌اند؛ در درس علوم پایه چهارم، تنها ۱۱ درصد دانش‌آموزان ایرانی موفق به کسب نمره بالای ۵۵۰ شده‌اند همچنین در علوم هشتم ۱۳ درصد دانش‌آموزان ایرانی موفق به کسب نمره بالا ۵۵۰ شده‌اند و در ریاضی حدود ۳۲ درصد دانش‌آموزان ایرانی نمره حداقلی آزمون (۴۰۰) را کسب نکرده اند.

 

تمهیدات آموزش و پرورش برای رفع نتایج ضعیف چیست؟

کارنامه نه چندان رضایت‌بخش تیمز ٢٠١٩ موجب شد تا بار دیگر نگاه‌ها به وضعیت آموزشی ایران متمرکز شود، موضوعی که گویی این بار آموزش و پرورش هم با انبوه معضلات و بحران‌های لاینحل و اما واگرها بر سر مقصر اصلی، گویی برای رفع آن دست به کار شده و آنطور که محمود مهرمحمدی عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفته است کارگروهی متشکل از مسئولان آموزش و پرورش برای بررسی این نتیجه وارد عمل شده‌اند تا نقاط ضعف را بررسی و برای آن چاره‌اندیشی کند ضمن آنکه این موضوع باید درون و بیرون آموزش و پرورش ارزیابی شود و فقط بر مسائل درونی معطوف نباشیم.

برنامه ریزی درسی برای پایه دهم تجربی

به دنبال این موضوع حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به خبرنگار آموزش و پرورش گفت که مجموعه ما از نتایج تیمز غافل نبوده است و بر اساس آن تغییراتی هم در کتاب‌های علوم پایه در نظر داریم.

 

او بیان کرد: در کارگروهی که برای بررسی نتایج تیمز تشکیل شده است، به منظور برنامه ریزی‌های آتی، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هم عضویت دارد تا ابعاد مختلف کار ارزیابی شود چراکه این نتیجه موضوعی چند بعدی است.

 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: البته نتایج به دست آمده در این کارگروه در سال تحصیلی ١۴٠٠-١۴٠١ به غایت نمی‌رسد هرچند با این وجود تغییر استاندارد‌های خودمان را با تشخیص خودمان یعنی کارشناسان سازمان پذیرفته‌ایم و اعمال می‌شود ضمن آنکه امیدواریم نتایج این کارگروه هم در سال‌ها و هم آزمون‌های آتی موثر واقع شود.

 

جایگاه ایران در شاخص‌های مورد مطالعه تیمز

نتایج آزمون تیمز ٢٠١٩ برای ایران با جامعه آماری ١٢ هزار و ۵٠٠ دانش آموز پایه‌های چهارم و هشتم از ۴۴۴ مدرسه بوده است و گزارش این آزمون با توجه به بررسی شاخص‌های مختلف موثر در نتیجه گویای آن است که علی رغم انتقادات به ساعات درسی و زیاد بودن آن، وضعیت ساعات آموزشی ایران برای درس ریاضی و علوم پایه چهارم ۱۰۹ و ۷۸ ساعت است در حالی که میانگین جهانی ۱۵۴ و ۷۳ ساعت را نشان می‌دهد همچنین در پایه هشتم ساعات دروس در ایران برای ریاضی و علوم ۱۰۳ و ۸۲ ساعت در نظر گرفته می‌شود در حالی که میانگین بین‌المللی ۱۳۷ است.

 

از نگاه جنسیتی، در درس ریاضی و علوم چهارم پسران نمره بالاتری را کسب کرده‌اند و تقریبا با دختران هم‌نمره شده‌اند، ولی در هشتم، در درس ریاضی فاصله دختران از پسران بیشتر از دوره قبل است و در درس علوم هم نمره دختران نسبت به دوره قبل ثابت مانده (۴۵۹)، اما پسران با افت ۱۳ نمره‌ای نسبت به دوره قبل، ۴۴۱ نمره را کسب کردند.

دانلود برنامه ریزی درسی هفتم

نگرانی برای کارنامه آزمون پرلز

آزمون پرلز با هدف بررسی مهارت زبان آموزی در میان دانش آموزان برگزار می‌شود و دانش آموزان ایرانی هم توانایی خود را در این رقابت محک خواهند زد، آنطور که سوابق این رقابت بین المللی نشان می‌دهد آخرین دوره آن سال ۲۰۱۶ بود و ایران توانست از میان ۵٠ کشور، رتبه ۴۵ را کسب کند همچنین با افت حدود ۳۰ نمره‌ای هم مواجه بود.

 

دوره بعدی این آزمون هم ٢٠٢١ برگزار خواهد شد، در واقع از سال ۲۰۰۱، PIRLS هر پنج سال برای دانش آموزان کلاس چهارم انجام می‌شود تا اینکه به امسال رسیده است همچنین ePIRLS، ارزیابی نوآورانه خواندن اطلاعاتی آنلاین، از سال ۲۰۱۶ به عنوان یک مولفه اختیاری معرفی شد.

برنامه ریزی درسی دهم تجربی

با وجود این شرایط و آنطور که ارزیابی عملکرد دانش آموزان در تیمز نشان داد، برای آزمون پرلز هم کسب جایگاه و نمره بالا بعید به نظر می‌رسد و ارزیابی نتایج آن حساس‌تر خواهد بود چراکه ملاک و معیاری از توانایی در تبیین و تفهیم زبان مادری را مورد توجه قرار خواهد داد.

 

منبع سایت خبری تابناک

 
سحر کاظمی بازدید : 112 سه شنبه 28 بهمن 1399 نظرات (0)

ایسنا/فارس همان ابتدای گفت‌وگو از دل ناشادی می‌گویند که شبکه شاد، علیرغم همه تعریف و تمجیدهای جسته و گریخته آموزش و پرورش از این اپ اینترنتی، برایشان ایجاد کرده است؛ دل ناشادی که اگر تداوم داشته باشد، علاوه بر معلم و شاگرد، خانواده‌ها و خصوصا مادران را به استیصالی سخت دچار کرده و کارشان را با کرام‌الکاتبین، گره خواهد زد.

جدول برنامه ریزی درسی

شیوع کرونا، این ویروس نامیمونی که زندگی را در همه ابعاد به سبک دگرگونی مبتلا کرده، شاید تاثیری عمیق و گسترده بر مباحث آموزشی خصوصا در حوزه تعالیمی که انجام آن عهده آموزش و پرورش بوده، گذاشته است؛ تاثیری که به دلیل فکر نکردن به آن در گذشته و نداشتن زیرساخت‌هایی که خیلی‌ها زمانی آن را ضروری نمی‌دانستند و همین منجر به تعلل در ایجادش شد؛ بخش زیادی از جمعیت ایران را گرفتار کرده است.

 

آموزش بر بستر فضای مجازی، شیوه‌ای کاملا تخصصی و متفاوت با آموزش حضوری و نیازمند زمینه‌سازی‌هایی در حوزه‌های سخت و نرم افزاری است؛ آموزش کادر آموزشی از آموزگاران سطوح پایه تا اساتید دانشگاه، فراهم کردن بسته‌های آموزشی متناسب با فضای مجازی، ارتقاء دانش ارائه دهنده آموزش و آموزش‌گیران و .... ایجاد محیطی مناسب، امن و منعطف برای آموزش، همان زیرساختهایی است که باید داشتیم تا امکان آموزش مطلوب در فضای مجازی فراهم می‌بود.

 

مجازی شدن آموزش‌ها، خصوصا در سطح مدارس، بدون آنکه اغلب معلمان با شیوه‌های چنین آموزشی آشنا باشند و دانش‌آموزان ابزارهای لازم را در اختیار داشته باشند و تنها به صرف تامین حجم بسیار اندکی، اینترنت که کفاف یکی دو ماه از سال تحصیلی را هم نمی‌داد، هم معلم را گرفتار کرد هم شاگرد و بلایی شد برای اعضای خانواده، خصوصا مادران که مجبور بودند علاوه بر انجام امور روزمره، عهده‌دار کمک به فرزند در انجام تکالیف درسی شوند.

 

طرح موضوع ایجاد شبکه شاد، اگرچه برای مدتی کوتاه، لبخندی بر لب اهالی آموزش و پرورش آورد، اما در زمان عمل به واسطه مشکلات عمده زیرساختی، همه را گرفتار دست اندازهای متعدد کرد و شاید اگر نبود امکاناتی نظیر واتس آپ و اسکای روم و .....، کار برای اقلیت هم به خوبی پیش نمی‌رفت چه رسد به جمعیت میلیونی دانش‌آموزان در سطوح مختلف تحصیلی.

 

در این مدت، والدینی که فرزندان آنها کوچک‌تر هستند در ایجاد تعادل میان مسئولیت‌های شغلی و روزانه خود و نظارت و فراهم کردن شرایط برای آموزش آنلاین کودکان دچار چالش بوده‌اند. 

تکالیف روزانه پایه سوم ابتدایی

همچنین متمرکز نگه‌داشتن کودک روی دروس، یکی دیگر از چالش‌ها بوده است. به گفته آنها انتقال درس‌ها از سوی معلم به درستی انجام نمی‌گیرد و دانش‌آموزان با حواس‌پرتی مواجه‌اند. 

 

مشکلات آموزش آنلاین یک روی دیگر هم دارد و آن نداشتن دسترسی و امکانات لازم برای خیلی از خانواده‌هاست. 

 

به شبکه شاد هم انتقادات زیادی وارد است. این نرم‌افزار موجب محرومیت از تحصیل چندین میلیون دانش‌آموز شده است؛ چرا که دسترسی به گوشی‌های هوشمندی که نرم‌افزار شاد روی آنها قابل نصب باشد، برای خیلی‌ها ممکن نبوده است.

 

رئیس انجمن یادگیری و آموزش الکترونیکی کشور  در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: به فرض مثال اگر کرونا نبود آیا ما باید به سمت بسترهای الکترونیکی می‌رفتیم یا نه؟ در حالی‌که دنیا به این سمت می‌رود و آینده هم به همین سمت خواهد رفت.

 

دکتر علی‌اکبر صفوی افزود: کرونا موجب شد تا مسیری که باید در سال‌های آینده طی می‌کردیم، مجبور شویم در شش ماه تا یکسال طی کنیم درحالی‌که هم ما و هم تمام دنیا این آمادگی را نداشتیم که همه خدمات آموزشی را به بستر الکترونیک انتقال دهیم.

 

مدیر کارگروه آموزش الکترونیکی کارگروه وزارت علوم با بیان اینکه بسیاری از دانشگاه‌ها و مدارس دنیا به لحاظ زیرساختی از ما بهتر هستند، گفت: به عنوا نمونه فرزند من ١٥ سال قبل در کشور انگلستان در مدرسه یک لب تاپ به او داده بودند و پس از آموزش و استفاده، آن را تحویل مدرسه می‌داد.

برنامه ریزی درسی هفتگی نهم

صفوی اضافه کرد: بعضی از کشورها به لحاظ اینترنت و شبکه از ما بسیار جلوتر هستند اما با فراگیری بیماری کرونا هیچ کس تجسم نمی‌کرد که وارد چنین بحرانی شویم.پس طبیعی بود که آمادگی لازم در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش نه در کشور ما و نه دیگر کشورها وجود نداشته باشد.

 

او خاطرنشان کرد: اما کشورهای پیشرفته که با افق و دید بهتری کار کردند نقطه وجودی فعلی آنها از ما بهتر است و ما هم می‌توانستیم بهتر از وضعیت موجود باشیم اما نیستیم.

 

رئیس انجمن یادگیری و آموزش الکترونیکی کشور با ذکر این نکته که الان هم می‌توانیم خیلی بهتر از وضعیت موجود عمل کنیم، عنوان کرد: همانگونه که بسیاری از کشورها از نظر وضعیت شبکه و اینترنت مشکلاتی دارند در ایران هم وجود دارد اما آنها با دید بهتری پیش رفته‌اند.

 

صفوی بیان کر د: اینکه خانواده، آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات چه نقشی دارند و می‌توانند داشته باشند، قابل بحث است و باید با واقعیت‌های موجود پیش رویم.

 

او ادامه داد: وزارت مسئول زیرساخت‌های کشور در این حوزه است؛ آی سی تی‌های روستایی هم ١٠ سال قبل حداقل در بیش از ١٠ هزار روستا توسعه پیدا کرد اما کلا در ایران به دلیل تفکر محدود برخی از مسئولان ارشد، توسعه پهنای باند و امکانات شبکه‌ای ضعیف پیش می‌رود و در اولویت نبوده است اما با این وجود وزارت ارتباطات توانسته به کمک اپراتورها در همین شرایط بد که در تحریم‌ها به سر می‌بریم، گام‌های ارزشمندی از بعد کاهش هزینه‌های افراد، مدارس و دانشگاه‌ها و هم از بعد زیرساختی بردارد.

 

مدیر کارگروه آموزش الکترونیکی کارگروه وزارت علوم با تصریح بر اینکه باز هم به همت بزرگتر دولت و اپراتورها نیاز داریم، گفت: هنوز ما شاهد کیفیت پایین اینترنت و عدم پوشش در برخی نقاط هستیم.

سایت برنامه ریزی درسی

صفوی با تاکید بر اینکه نیاز به بسته‌های حمایتی در استفاده از اینترنت داریم، تصریح کرد: تامین هزینه اینترنت برای کسانی که با یارانه زندگی می‌کنند یا در شرایط اقتصادی نامناسبی به سر می‌برند و ١٠ برابر قدرت و توان خریدشان کاهش یافته، سخت است و دولت باید بسته‌های حمایتی برای آنها اعمال کند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز همچنین به مشکلات آموزش آنلاین در آموزش و پرورش اشاره و بیان کرد: واقعیت این است که با حفظ احترام و زحمات همه دوستان آموزش و پرورش اما آموزش و پرورش ما از تکنولوژی در مدارس فاصله بسیار دارد و به عنوان یک متخصص می‌گویم که این نهاد در حرکت‌ها و برخی سیاست‌ها، بسیار کم تحرک است.

 

صفوی اضافه کرد: در طول یکسال گذشته همایش‌های متعددی مرتبط با آموزش الکترونیکی و انتقال تجربیات و راهکارها برگزار شده اما کمترین حضور، حضور مسئولان آموزش و پرورش بوده است و این نشان می‌دهد که علی‌رغم اینکه به جرات می‌توان گفت که نمی‌توانند ادعا کنند که نیروهای ما بسیار متخصص تر از  دانشگاهیان وزارت علوم هستند اما حداقل می‌توانستند در این همایش‌ها شرکت کنند، در حالی‌که حضور آنها بسیار کم رنگ بوده است.

 

او افزود: چندی پیش از دانشگاه MIT آمریکا یک استاد برجسته دعوت کردیم و یک سخنرانی بسیار پرمحتوا با موضوع «بگذارید همه دانش آموزان بدرخشند»، ایراد کرد و  علی‌رغم اینکه مکاتبات لازم هم با وزارت آموزش و پرورش انجام شد، اما هیچ رنگ و بویی از آموزش و پرورش وجود نداشت. در حالی که بسیاری از وزرای سابق و معاونین سایر ارگان‌های فعلی در این برنامه مجازی شرکت کردند.

 

رئیس انجمن یادگیری و آموزش الکترونیکی کشور خاطرنشان کرد: ١٣ و ١٤ اسفند امسال نیز چهاردهمین آموزش الکترونیکی را برگزار خواهیم کرد اما آمارها و نقش مدیران آموزش و پرورش را در آن ببینید؛ طبیعی است که خروجی آن اعمال تصمیم‌هایی خواهد شد که ممکن است که مشورت و تجربه و تخصص کافی را به همراه نداشته باشد.

 

صفوی با تاکید بر اینکه مردم باید واقعیت را بپذیرند که وارد یک شرایط خاص شده‌ایم و شرایط نرمال نیست، گفت: نقش خانواده، دانش آموزان، مدیران و معلمان متفاوت از زمان قبل از کروناست و لذا باید به فرهنگسازی و آموزش صحیح الکترونیکی کمک کنیم.

برنامه درسی نهم

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز گفت: بسیاری از معلمان تلاش زیادی می‌کنند و برخی هم واقعا حرفه‌ای عمل می‌کنند اما ابتدا باید آموزش بهتر ارائه کنیم و بعد از آنان انتظار عملکردی مناسب داشته باشیم.

 

صفوی تاکید کرد: شرایط نرمالی نیست که همه را محکوم کنیم اما اگر به سه اصل مشورت با متخصصان، باور کردن شرایط به صورت بلند مدت و اجازه انعطاف پذیری و واگذاری به اختیارات به  استان‌ها را سرلوحه قرار هیم، قطعا در باب آموزش‌های الکترونیک و کاهش مشکلات آن موفق عمل خواهیم کرد.

منبع سایت خبری ایسنا

 
سحر کاظمی بازدید : 51 سه شنبه 28 بهمن 1399 نظرات (0)

امیر ارسلان آزمون در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مهمترین موضوع در انتخاب رشته علاقه است، زیرا هر رشته‌ای که انتخاب می‌کنیم سختی‌های خود را دارد و اگر دانشجو علاقه‌ای به رشته خود داشته باشد، از پس سختی‌های آن برآمده و به دنبال فعالیت در آن رشته خواهد بود.

دانلود برنامه درسی پایه هفتم

وی افزود: دانشجویانی را دیده‌ام که به دلیل عدم علاقه به رشته تحصیلی خود، یا پس از اتمام آن یا در میانه تحصیل از ادامه تحصیل در آن زمینه سر باز زده‌اند و قصد دادن کنکور مجدد را داشتند، این مسأله حتی برای رشته‌های پزشکی هم دیده می‌شود. خیلی از اولیا یا خود دانش آموزان به دلیل وجود جوهایی در جامعه به دنبال انتخاب یک رشته می‌روند و در نهایت با این مسأله مواجه می‌شوند که این رشته اصلا به درد آنها نمی‌خورد.

 

استفاده از تست‌های روانشناسی برای شناخت بهتر روحیات 

 

این مشاور تحصیلی با اشاره به اینکه «روحیات دانش‌آموزان موضوع مهمی در زمینه انتخاب رشته است»، بیان کرد: هر فرد شخصیت و روحیات خاص خود را دارد و در این زمینه تست‌های مختلف روانشناسی وجود دارد که می‌تواند کمک کننده باشد. یکی از تست‌های معروف در این حوزه تست MBTI است. این تست بسیار معمول است و خیلی از سازمان‌های دنیا از این تست برای استخدام کارکنان خود نیز استفاده می‌کنند. دانش آموزان با دادن این تست متوجه می‌شوند که روحیات و ویژگی‌های شخصیتی آنها با چه روحیاتی سازگار است و دانش‌آموزانی که با توجه به این تست انتخاب کنند، برای پیشرفت در مسیرشان بسیار کمک کننده است.

 

افراد با روحیات متفاوت باید انتخاب‌های متفاوتی نیز داشته باشند

 

آزمون ضمن تاکید بر دانستن هدف از ورود به دانشگاه، خاطرنشان کرد: ما باید بدانیم که به چه دلیلی قصد ورود به دانشگاه داریم. اهداف افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است، بنابراین باید انتخاب‌های آنها نیز متفاوت باشد. برای مثال  افرادی که قصد ورود سریع به بازارکار دارند با افرادی که قصد استاد دانشگاه شدن و انجام فعالیت‌های پژوهشی دارند، باید رشته‌های متفاوتی را انتخاب کنند و ما نمی‌توانیم با انتخاب یک رشته تاپ ضامن موفقیت افراد باشیم. داوطلبانی که قصد مهاجرت و ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند باید توجه کنند که رشته انتخابی آنها در خارج از کشور پر متقاضی باشد. داوطلبانی که قصد فعالیت شغلی در ایران را دارند نیز باید در انتخاب رشته به نیازهای جامعه توجه کنند.

انتخاب رشته نهم

توجه به صنف خانوادگی در انتخاب رشته

 

وی با اشاره به اینکه بحث ارتباطات خانوادگی نیز در انتخاب رشته اهمیت دارد، بیان کرد: خیلی از افراد صنف خانوادگی دارند، به این معنی که تعداد زیادی از افراد خانواده‌شان در یک حوزه خاص فعالیت می‌کنند. دانشجویان باید در انتخاب رشته خود توجه کنند و تمام جوانب خروج از صنف خانوادگی خود را بسنجند زیرا برقراری ارتباط با صنفی که هیچ ارتباط و آشنایی با آن نداریم دشوار است. 

 

دانشجویان باید بتوانند خود را با محیط جدید دانشگاهی وقف دهند

 

این مشاور تحصیلی با تاکید بر اینکه مسأله مهاجرت تحصیلی و اقامت کوتاه مدت در شهرهای دیگر نیز موضوع با اهمیتی است، افزود: بحث مالی در این موضوع مطرح می‌شود و برخی دانشجویان به دلیل مسائل مالی ترجیح می‌دهند که در دانشگاه دولتی شهر دیگری تحصیل کنند تا هزینه تحصیل نپردازند. درحالی که معمولا حضور در شهر دیگر مشکلات و مسائل مربوط به خود را دارد. ازجمله وفق دادن فرد با محیط، دانشجویانی که برای تحصیل در این مقطع مهاجرت می‌کنند معمولا در سنین ۱۸ سالگی هستند و در این شرایط با افراد، جوامع و فرهنگ‌های مختلف روبرو می‌شوند. انطباق این افراد با محیط جدید ممکن است دشوار باشد بنابراین دانشجو باید از نظر شخصیتی با فرهنگ‌ها و مردم مختلف انطباق پیدا کند.

جدول برنامه ریزی یازدهم تجربی

کلیشه‌های اشتباه جامعه در رابطه با دانشگاه‌های پیام نور و غیردولتی

 

آزمون با تاکید بر تاثیر استفاده دانشجویان از خدمات مشاوره‌ای دانشگاه در انطباق با محیط، ادامه داد: دانشگاه‌های درجه یک و مطرح، مراکز مشاوره‌ای دارند و دانشجو باید از این فرصت استفاده کند تا در انطباق با محیط مسیر بهتری را طی کند. در گذشته و بیش از ۲۰ سال پیش دانشگاه پیام نور به صورت غیرحضوری بوده است و این مسأله در حال حاضر صدق نمی‌کند. در حال حاضر تمام کلاس‌های دانشگاه پیام نور به صورت حضوری برگزار می‌شود، با این تفاوت که حضور در کلاس‌های دانشگاهی اجباری نیست.

 

وی گفت: تصور اشتباه در رابطه با غیر حضوری بودن دانشگاه پیام نور موجب شده است که داوطلبان این دانشگاه را انتخاب نکنند. درحالی که دانشگاه پیام نور هیات علمی، کارکنان و ساختمان‌های پیشرفته‌ای دارد و نسبت به برخی از دانشگاه‌های کوچک مانند دانشگاه‌های غیر انتفاعی و غیردولتی می‌تواند بهتر عمل کند، اما دانشجویان با تحت تاثیر قرار گرفتن تصورات اشتباه موجود در جامعه از انتخاب این دانشگاه سرباز می‌زنند. برای مثال دانشجویان تصور می‌کنند با انتخاب یک دانشگاه دولتی، بازار کار بهتری پیدا می‌کنند.

 

این مشاور تحصیلی با اشاره به اینکه اشتغال و کاریابی به خود دانشجو برمی‌گردد نه دانشگاه فارغ التحصیل شده، بیان کرد: دانشجو می‌تواند از هر دانشگاهی فارغ‌التحصیل شده باشد، اگر خود دانشجو تلاش بیشتری کند، مطالعه داشته باشد و اهل پژوهش باشد می‌تواند از دانشجویان دانشگاه‌های برتر پیشرفت بیشتری داشته باشد. بسیاری از دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی و زمانی که مشغول به کار می‌شوند متوجه خواهند شد که بسیاری از مواردی که فکر می‌کنند برای کارفرما با اهمیت است، برای آنها اهمیتی ندارد. مسائلی که برای کارفرما اهمیت دارد تسلط فرد بر شغل خود، مطالب علمی و آیین‌نامه‌های مرتبط، تسلط بر زبان انگلیسی و تسلط بر نرم افزارهای مرتبط با شغل فرد است. در رشته عمران تسلط بر آیین‌نامه‌های جهانی این رشته بسیار اهمیت دارد؛ همچنین در رشته برنامه نویسی نیز تسلط بر زبان‌های مختلف برنامه نویسی با اهمیت است. 

 

آزمون خاطر نشان کرد: بحث‌های انجام شده برای دانشجویانی است که به تازگی فارغ التحصیل شدند. در زمینه اشتغال و کاریابی برای افراد دارای سابقه کار، سابقه کاری و حوزه‌های فعالیت فرد اهمیت دارد. برای دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند نیز مقالات علمی مسأله‌ای است که بسیار حائز اهمیت است. اگر دانشجو از دانشگاه ضعیفی فارغ‌التحصیل شده باشد اما مقاله علمی‌ای داشته باشد که در ژورنال‌های بین‌المللی چاپ شده باشد برای دانشگاه‌های خارج کشور اهمیت بیشتری نسبت به تحصیل در دانشگاه تاپ در ایران دارد.

 

داوطلبان به دوره‌های تحصیلی و هزینه‌ای که هر دوره دارد توجه کنند

برنامه ریزی درسی

وی اظهار کرد: داوطلب در انتخاب رشته ابتدا باید معیارها و اهداف خود را مشخص کند. سپس باید به دوره‌های آموزشی روزانه، شبانه، بین‌الملل، آزاد و غیرانتفاعی و میزان شهریه‌ای که این دانشگاه‌ها دارند توجه داشته باشند. داوطلبان دچار شایعات نشوند، برای مثال برخی از داوطلبان تصور می‌کنند که کلاس‌های درسی دوره‌های نوبت دوم یا شبانه در ساعات عصر برقرار  می‌شوند، درحالی که تنها تفاوت دوره روزانه و شبانه در شهریه است. داوطلب باید هدف، علاقه، بحث شهریه و زندگی در شهر غریب را مد نظر داشته باشد.

 

اشتباهات رایج انتخاب رشته داوطلبان کنکور

 

آزمون با اشاره به اشتباهات رایج انتخاب رشته، بیان کرد: دانشجویان تصور می‌کنند در صورتی که جایگاه چینش رشته انتخابی در لیست انتخاب رشته تغییر کند، شانس قبولی آنها تغییر می‌کند. این تصور اشتباهی است که در حدود ۳۰ سال قبل درست بود. در گذشته انتخاب رشته به این صورت بود که اگر رشته‌ای در لیست داوطلب اول نوشته می‌شد، با زمانی که در جایگاه دوم قرار می‌گرفت شانس قبولی متفاوتی داشت و شانس قبولی بر اساس جایگاه رشته تغییر می‌کرد. در حال حاضر چنین نیست و بر اساس رتبه قبولی افراد انتخاب‌های فرد بررسی و قبولی وی تایید می‌شود، سپس به همین ترتیب انتخاب‌های نفرات بعدی بررسی می‌شود.

 

این مشاور تحصیلی گفت: در گذشته اما بر اساس رشته انتخاب‌ها صورت می‌گرفت به این صورت که بررسی می‌کردند افرادی را که برای مثال اولین رشته آنها پزشکی بوده است تا زمان تکمیل ظرفیت رشته و باتوجه به رتبه فرد انتخاب می‌شدند، سپس به سراغ رشته دیگری می‌رفتند. بنابراین باید دانشجو بر اساس علاقه‌ای که دارد رشته‌های خود را مرتب کند. این تغییر در پذیرش  رشته‌های دانشگاهی در ابتدا در کنکور سراسری و سپس در دانشگاه آزاد انجام شد. 

چگونه انتخاب رشته کنیم در نهم

وی افزود: یکی دیگر از اشتباهات رایج در میان داوطلبان انتخاب رشته براساس رتبه‌های قبولی سال گذشته است. برای مثال بررسی می‌کنند که در سال گذشته با رتبه خود چه رشته‌های قبولی داشتند و در نتیجه به رشته‌های بالاتر و پایین‌تر توجهی نمی‌کنند. درحالی که هرساله تغییراتی در مباحث مختلف مانند ظرفیت‌ها و رتبه داوطلبان رخ می‌دهد و اگر ما باتوجه به رتبه‌های سال گذشته انتخاب رشته کنیم ممکن است که رشته‌هایی را انتخاب نکنیم که ممکن است در آن‌ها قبول شویم. بنابراین ما همیشه به داوطلبان توصیه می‌کنیم تا حتی رشته‌هایی که تصور می‌کنند اصلا قبول نمیشوند راهم انتخاب کنند. 

منبع سایت خبری الف

 
سحر کاظمی بازدید : 77 سه شنبه 28 بهمن 1399 نظرات (0)

محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به ابلاغ آخرین دستورالعمل های بازگشایی مدارس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: حضور برای دانش آموزان در مدارس اختیاری است و در مناطق زرد و آبی پایه اول و دوم بازگشایی می‌شوند، زیرا دانش آموزان پایه‌های اول و دوم باید سوادآموزی را آموزش ببینند و با فضای مدرسه آشنا شوند.

دانلود جدول برنامه ریزی درسی پایه هفتم

فرهادی ادامه داد: همچنین در مناطق محروم مدارس با ظرفیت بسیار کم فعالیت می‌کنند و گاهی تعداد کل دانش آموزان در چهار پایه ۱۲ نفر است و مدارسی که حداکثر ۵۰ دانش آموز در کل مدرسه داشته باشند، می‌توانند با رعایت دستورالعمل‌ها کلاس‌های حضوری را برگزار کنند.

مهمترین شروط بهداشتی بازگشایی مدارس

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تاکید بر تامین تهویه هوا و فضای تعیین شده برای هر دانش آموز گفت: تهویه کلاس‌ها باید تامین شود و استفاده از ماسک و رعایت بهداشت فردی الزامی است و فاصله گذاری حداقل ۲ متر خواهد بود.

وی ادامه داد: ۲ پیش شرط اختیاری بودن و توانایی مدرسه در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از الزامات بازگشایی است. باید توجه داشت که حداکثر ظرفیت کلاس‌ها ۱۰ نفر خواهد بود و مدیر مدرسه باید برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهد.

کلاس ۱۰ نفره باید ۴۰ متر مربع باشد

انتخاب رشته پایه نهم

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به فضای مورد نیاز برای هر دانش آموز به منظور رعایت فاصله گذاری اجتماعی گفت: کلاس‌ها حداکثر ۱۰ نفره خواهد بود و ما ۴ مترمربع برای هر دانش آموزان فضا نیاز داریم و برای برگزاری کلاس با ۱۰ نفر نیاز به ۴۰ متر مربع فضاست و به همین نسبت با کوچک شدن کلاس درس تعداد دانش آموزان کاهش پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه کلاس درس ۴۰ نفره حداکثر با ۱۰ نفر حضوری برگزار خواهد شد، دانش آموزان هر روز در مدرسه حاضر نخواهند بود و والدین اگر از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مطمئن شدند می‌توانند دانش آموزان خود را به مدرسه بفرستند.

فرهادی درباره اینکه این احتمال وجود دارد که دانش آموزان به دلیل بازی گوشی و شیطنت‌های کودکانه دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنند و در مهر ماه شاید اخباری مانند تعویض ماسک دانش اموزان با یکدیگر بودیم، گفت: اینکه توقع داشته باشیم تمام دستورالعمل‌های بهداشتی از طرف یک دانش آموز کلاس اول و دوم ابتدایی رعایت شود، دور از واقعیت است و برای همین باید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را به سمت والدین و معلمان ببریم.

وی درباره رصد کرونایی کادر مدارس بیان کرد: اولیای مدرسه و معلمان بدون علامت باید سر کلاس درس حاضر شوند و به محض بروز علائم بیماری کرونا از حضور در مدرسه خودداری کنند و نرم افزار ماسک مورد استفاده قرار خواهد گرفت و مدیر مدرسه می‌تواند دسترسی لازم برای رصد ابتلای اولیای مدرسه و معلمان مبتلا به کرونا از دانشگاه علوم پزشکی منطقه دسترسی به اپلیکیشن ماسک را دریافت کند.

انتخاب رشته تحصیلی پایه نهم

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بیان کرد: ما نظارت‌های لازم بر مراکز آموزشی و مدارس را از ابتدای اپیدمی انجام داده ایم و هر مدرسه‌ای که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکند، تعطیل خواهد شد و هیچ فرقی بین مدارس دولتی و غیر دولتی نیست.

فرهادی تاکید کرد: تمام شرایط ذکر شده برای بازگشایی مدارس در مناطق زرد و آبی است و مدارس در مناطق نارنجی و قرمز بازگشایی نمی‌شوند و فعالیت‌ها همچنان مجازی خواهد بود.

منبع سایت خبری الف

 
سحر کاظمی بازدید : 42 یکشنبه 26 بهمن 1399 نظرات (0)

به گزارش خبرنگار ایرنا سجاد موسوی عصر شنبه در نشست خبری در اداره آموزش و پرورش آستارا گفت:  ۹۰ درصد طرح های آموزشی در این شهرستان از سال ۸۳ آغاز شده است و ساخت مدرسه ۹ کلاسه روستای سیبلی، سه کلاسه روستای خان حیاطی، سالن ورزشی مدرسه لطف الهی و کارگاه فنی هنرستان شهید حاجی عباسی از طرح های در دست اجرای آموزش و پرورش این شهرستان است.

انتخاب رشته کنکور

وی ادامه داد: برای ساخت مرکز رفاهی و آموزشی فرهنگیان، زمینی به مساحت پنج هزار و ۵۰۰ متر مربع در حوالی پارک ساحلی خیابان شریعتی تعیین شده و ۳۰۰ میلیارد ریال برای اجرای پروژه نیاز است، اما اعتبار اختصاص نیافته و از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در اجرای آن دعوت می کنیم.

 

موسوی گفت: شهرستان آستارا پیش از شیوع کرونا از لحاظ تعداد اسکان فرهنگیان در تعطیلات نوروز و تابستان جزو شهرستان های برتر استان بود و با ساخت این مرکز، اسکان فرهنگیان ساماندهی خواهد شد و در شهرستان های گردشگرپذیر نظیر این مراکز ساخته شده است.

 

او بیان کرد: مرکز رفاهی آموزشی امکان اسکان موقت فرهنگیان، برگزاری دوره‌های آموزش رفاهی کوتاه‌ و بلندمدت، سمینارها، گردهمایی ‌ها، کارگاه ‌های آموزشی، فرهنگی، هنری، ورزشی، تفریحی و پژوهشی به ‌منظور غنی‌ سازی اوقات فراغت فرهنگیان و خانواده آنان و برگزاری تورهای آموزشی،‌ تفریحی، سیاحتی و زیارتی را فراهم خواهد کرد.

تاثیر اولویت در انتخاب رشته

مدیر آموزش و پرورش آستارا از معلمان خواست، آموزش در شبکه شاد را جدی بگیرند و با توجه به غیرقانونی بودن استفاده از پیام رسان های خارجی برای آموزش، محتواهای الکترونیکی را مطابق با سر فصل کتب درسی در کلاس‌های مجازی بارگذاری کنند.

 

حدود ۱۸ هزار دانش آموز در ۱۶۰ مدرسه آستارا تحصیل می کنند و به دلیل شیوع ویروس کرونا که جهان را درگیر خود کرده، آموزش دانشگاه ها و مدارس در فضای مجازی صورت می گیرد.

 

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت و بخش های مرکزی و لوندویل در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است.  

منبع سایت خبری ایرنا

 
سحر کاظمی بازدید : 27 یکشنبه 26 بهمن 1399 نظرات (0)

سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، اظهار کرد: از کارهایی که برای دانش‌آموزان استثنایی در شبکه شاد انجام دادیم، سعی بر ایجاد یک پایگاه تولید محتوا بوده است که برای این مسأله ۸۵۰ کانال داریم. 

جدول برنامه ریزی درسی

وی با اشاره به محتوایی که برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است، بیان کرد: محتواهای تولید شده برای گروه‌های استثنایی و شاخه‌های بهداشت، مشاوره،  توانبخشی و... خدمات ارائه می‌دهد و همچنین تولید محتوای آموزشی نیز در ۴ هزار و۹۰۰ موضوع درسی  هدف‌گذاری شده است که تولید و ارزیابی می‌شود. 

 

*نرم افزار گویا ساز برای دانش‌آموزان نابینا

 

حسینی در خصوص محتواهای آموزشی که تاکنون در شبکه شاد برای پایه‌های مختلف بارگذاری شده است، گفت: در پیش دبستانی ۳۱ ویدیو، اول متوسطه ‌۳۶۸ فیلم و ۳۰۰ فایل صوتی، اول متوسطه حرفه‌ای و پیش‌حرفه‌ای ۸۷۵ فیلم، مشاوره و مشکلات توانبخشی ویژه۶۳۳ فیلم، پرورشی ۵۵ فیلم، و تربیت بدنی۳۹ فیلم که در مجموع ۲۵۹۱محتوا است در شبکه شاد بارگذاری شده که بچه‌ها از آن استفاده می‌کنند. 

انتخاب رشته بر اساس زیر گروه

وی با اشاره به اینکه ۷۲ درصد دانش‌آموزان استثنایی از فضای مجازی استفاده می‌کنند، درباره برنامه‌ای که برای بچه‌های نابینا در نظر گرفته شده است، افزود: زمانی که نرم‌افزار گویاساز نبود، بچه‌های نابینا نمی‌توانستند از محتوای شاد استفاده کنند، در حال حاضر برای این دست از دانش‌آموزان، نرم‌افزار گویاساز اضافه شده است و از آن استفاده می‌کنند. 

 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص چگونگی انتخاب معلمان برای دانش‌آموزان با نیاز ویژه بیان کرد: برای دانش‌آموزان استثنایی، دانشگاه فرهنگیان رشته کودکان استثنایی را دارد؛ آنهایی که می‌خواهند وارد آموزش و پرورش استثنایی شوند، باید در این رشته قبول ‌شوند و بعد هم محل خدمتشان آموزش و پرورش استثنایی می‌شود.

 

*جذب معلم از ردیف استثنایی‌ها

 

وی درباره اقداماتی که تاکنون سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای جذب معلم انجام داده است، اضافه‌ کرد: قبلا تمامی این معلم‌ها یکجا جذب می‌شدند و  به همین دلیل گاهی از سهمیه دانش‌آموزان کم می‌آمد،  اولین کاری که امسال کردیم، دریافت مجوز از شورای آموزش و پرورش استثنایی برای ۱۲ هزار نیرویی  بود که نیاز داشتیم، تا سالی۱۰ درصد از نیروهایی که وارد آموزش و پرورش می‌شوند از معلمان استثنایی باشد.

انتخاب رشته توسط سازمان سنجش

حسینی افزود: دومین اقدام این بود که ردیف بچه‌های استثنایی مستقل باشد، یعنی از ابتدا کسی که برای آموزش استثنایی شرکت می‌کند با عنوان استثنایی باشد و در استثنایی هم بتواند درس بخواند و مشغول به خدمت شود که این روش از لحاظ کمی و کیفی به ما کمک می‌کند؛ هم کمبود نیروهایمان را پاسخ می‌دهیم و هم می‌توانند مخصوص استثنایی‌ها آموزش ببینند و وارد آموزش و پرورش استثنایی شوند. 

 

وی ادامه داد: در سازمان آموزش و پرورش استثنایی ۳ هزار نیروی انسانی داریم که خدمات ارائه می‌دهند اما استاندارد معلم به ازای دانش‌آموزان استثنایی خیلی پایین تر از دانش‌آموزان عادی است.  ما به ازای هر ۵ و نیم دانش‌آموز باید یک معلم داشته باشیم و الان به ازای هر ۶ و خورده‌ای دانش‌آموز یک معلم داریم یعنی ۱۲ هزار معلم کم داریم که مجوز دریافت این تعداد معلم را هم گرفته‌ایم. 

 

* ایجاد مراکز جامع تشخیصی، توانبخشی و مشاوره‌ای تا اول مهر

انتخاب رشته سازمان سنجش

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص مراکز جامع آموزشی و توانبخشی که تاکنون تأسیس شده است،  تأکید کرد: یکسری مراکز به نام مراکز جامع تشخیصی، توانبخشی و مشاوره‌ای  تا بحال در کشور نبود که تا کنون ۴ مرکز را راه اندازی کردیم و ۱۰مرکز دیگر هم ان‌‌شاءالله تا اول مهر سال آینده راه‌اندازی می‌شود. 

منبع فارس نیوز

 
سحر کاظمی بازدید : 33 یکشنبه 26 بهمن 1399 نظرات (0)

حجت‌الله بنیادی کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس درباره آسیب‌های کنکور، اظهار کرد: در شرایط کنونی چاره‌ای جز ادامه دادن کنکور نداریم؛ به هر شکلی که بخواهیم عمل کنیم، رقابت برای دانشگاه‌های برتر وجود خواهد داشت و تمامی دانش‌آموزان کشور نهایتا به سد کنکور برخورد می‌کنند، زیرا نظام متناسبی در کنکور نداریم.

انتخاب رشته نهم

وی در خصوص کنکور به دو نظام اشاره کرد و گفت: از نظام‌‌های خیلی مهم، نظام استعدادیابی و هدایت تحصیلی است که در سند تحول بنیادین هم به این دو نظام توجه شده است؛ به این معنا که آموزش و پرورش مکلف شده از دوره‌ ابتدایی و حتی دوره پیش دبستانی نسبت به شناسایی و ثبت منظم استعداد و توانمندی دانش‌آموزان و کودکان اقدام کند؛ به شکلی که بعد از دو سال تحصیل از حضور یک دانش‌آموز و حتی بیشتر در نظام آموزش و پرورش، هم خود فرد بتواند نسبت به توانمندی‌هایش شناخت پیدا کند، هم پدر و مادرش به استعدادهای فرزندشان پی ببرند. همچنین اگر هر فرد دیگری پرونده این دانش‌آموز را مطالعه کرد، بتوانند تشخیص دهد که این فرد چه استعدادها و توانایی‌هایی دارد و در آینده برای چه حرفه و مشاغلی مناسب است.

 

وی استعدادیابی و هدایت تحصیلی را یک راه حل اساسی دانست و بیان کرد: برای کنکور و رقابت‌های منفی که هر ساله شاهدش هستیم که عدالت آموزشی را نیز تحت شعاع قرار می‌دهد، یک راه‌حل اساسی است.

 

کارشناس‌ آموزش و پرورش ادامه داد: بحث دیگری که باید به آن توجه شود، نظام اشتغال است. اگر اشتغال و فرصت‌های شغلی، بر اساس شایستگی‌ها و استعداد افراد به آنها داده شود، امروزه در کشور به این شدت با کنکور مسأله‌ای نخواهیم داشت.

 

بنیادی با اشاره به اینکه در بخش نظام صنعتی به نظام اشتغال توجه نمی‌شود، اظهار کرد: در نظام صنعتی به میزان توانایی، شایستگی و واقعیت‌های فرد توجه نمی‌کنند، بلکه نگاه می‌کنند فرد از کدام دانشگاه مدرک گرفته است و نگاه قبلی و پیش داورانه‌ای وجود دارد که اگر فرد از یک دانشگاه معمولی مدرک گرفته بدرد ‌نمی‌خورد و اگر از یک دانشگاه خوب مدرک گرفته باشد، توانمند است.

جدول برنامه ریزی یازدهم تجربی

وی در راستای صحبت‌هایش در خصوص نظام اشتغال، افزود: در برخی از شرکت‌های دانش بنیان و خصوصی تقریبا به کارگیری نیروهای انسانی‌شان بر مبنای شایستگی افراد شده است. حتی بعضی از این شرکت‌ها به این سمت و سو رفتند که به مدرک فرد توجه نمی‌کنند؛ به طور مثال می‌گویند اگر متقاضی چنین شغلی هستید، این شغل یکسری ویژگی‌ها را می‌خواهد، اگر شایستگی‌اش را داری خودت را اثبات کن و بر این مبنا اشتغال رقم ‌می‌خورد.

 

کارشناس آموزش و پرورش اضافه‌ کرد: بنابراین برای حل ریشه‌ای و بلندمدت کنکور باید این دو نظام را در کشور سامان دهیم؛ یکی نظام استعدادیابی و هدایت تحصیلی که وظیفه آموزش و پرورش است و سند تحول بنیادین بر عهده آن گذاشته است و دیگری نظام اشتغال و شایسته‌گزینی است که تقریبا وظیفه تمامی نهادهای کشور بوده و متولی بخش دولتی آن سازمان اداری و استخدامی است که باید این سازوکار را اصلاح کند.

 

بنیادی با اشاره به اینکه اگر نظام استعدادیابی و هدایت تحصیلی مستقر شود هر دانش‌آموزی بنابر استعدادش از قطار تحصیلی پیاده می‌شود، اذعان کرد: اگر کسی در کار هنری یا رانندگی استعداد و علاقه دارد، ضرورتی ندارد که لیسانس ادبیات را بگیرد و بعد شغل رانندگی را انتخاب کند، بلکه در همان دوره راهنمایی می‌تواند درباره ماشین‌ها اطلاعات کسب کند و ما نیز می‌توانیم در همین حرفه توانمندش کنیم.

برنامه ریزی درسی

وی ادامه داد: اگر نظام تعلیم و تربیت مبتنی بر نظام استعدادیابی و هدایت تحصیلی باشد، قطار تحصیلی که بچه‌ها از ابتدا سوارش می‌شوند همه را مقابل دروازه کنکور پیاده نمی‌کند؛ بلکه بنا بر استعداد هر فردی آنها را پیاده می‌کند.

 

کارشناس آموزش و پرورش راهکار دیگر را نظام آموزش عالی دانست و افزود: نظام آموزش عالی باید متناسب با نیازهای کشور رشته‌هایش را گسترش دهد و اگر احیانا کسی علاقه‌مند بود فراتر از نیاز کشور در رشته‌ای تحصیل کند.

 

بنیادی با بیان اینکه حذف کنکور هیچگاه جواب نخواهد داد، اظهار کرد: عدالت آموزشی هم با بحث کنکور خدشه دار شده است؛ زیرا بعضی از مدارس کاملا کنکور محور عمل می‌کنند و با در نظر نداشتن چارچوب درسی آموزش و پرورش، دریافت شهریه‌های فراتر از میزان تعریف شده، تمام تمرکزشان برکنکور است و شاید این بزرگترین آسیب برای آموزش و پرورش است.

جدول برنامه ریزی درسی

وی افزود: به نظرم با این راهکارها می‌توان آینده بهتری را برای کشور رقم زد، چون درگیری و تنشی که جوانان دارند و اینکه بعد از چندین سال تحصیل نمی‌توانند به شغل متناسب دست پیدا کنند از نتایج منفی نبودن نظام مبتنی بر استعدادیابی و پذیرش نادرست در کنکور است.

 
سحر کاظمی بازدید : 26 یکشنبه 26 بهمن 1399 نظرات (0)

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، جواد قرآن‌نویس صبح امروز در مراسم افتتاح مدرسه خیری روستای کرنق از توابع بخش خورش رستم اظهار کرد: بخش عظیمی از مدارس احداثی مجمع خیرین در مناطق دورافتاده و کمتر توسعه یافته و روستاهای محروم بوده که نمونه آن را امروز در کرنق بخش خورش رستم شاهد هستیم.

جدول برنامه ریزی درسی هفتم

وی گفت: با وجود طی شدن مسافت طولانی و صعب‌العبور خیر مدرسه‌ساز غلام پورنقی اقدام به ساخت مدرسه در این منطقه دورافتاده و محروم کرده تا بتواند برای دانش‌آموزان چشم انتظار این مدرسه فضای تعلیم و تربیت و آموزش مناسب را فراهم کند.

 

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان اردبیل با بیان اینکه مجمع خیرین مدرسه‌ساز تاکنون بیش از 346 واحد آموزشی را احداث و تحویل آموزش و پرورش داده است، افزود: در حال حاضر ساخت 17 واحد آموزشی نیز در اولویت این مجمع است.

 

قرآن‌نویس پروژه‌های افتتاح شده در سال‌جاری را 13 پروژه در قالب 60 کلاس درس بیان کرد و ادامه داد: این پروژه‌ها در اردبیل، نمین، نیر، هیر، خلخال، گرمی و اردبیل تکمیل و آماده بهره‌برداری شده است.

 

این مسئول بیان کرد: همین که دانش‌آموزان بر سر کلاسی احداثی حاضر شده و با کتاب و دفتر با شور و حال خاص تحصیلاتشان را انجام می‌دهند بزرگتریم افتخار و شایستگی برای خیرین است که قطعا در کنار مهر و محبت آنها می‌توانند راغب به ادامه فعالیت در این سنگر باشند.

دانلود جدول برنامه ریزی درسی پایه هفتم

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان اردبیل گفت: همین که با ساخت این مدرسه دانش‌آموزان در هوای سرد این منطقه کوهستانی از تحصیل در کانکس رهایی پیدا کرده و در داخل کلاس‌های درس با فضای گرم‌تر به تحصیل می‌پردازند برای همه ما افتخاری ارزشمند است.

 

قرآن‌نویس تصریح کرد: در کنار مجمع خیرین نوسازی و تجهیز مدارس نیز تلاش وافری را در ساخت این مجموعه‌ها انجام داده‌ایم و سعی بر این بوده تا دانش‌آموزان بتوانند با خیال راحت در این مجموعه‌‌ها تحصیل کنند.

 

وی پروژه‌های کلنگ‌زنی شده در سال‌جاری را 10 پروژه در قالب 45 کلاس درس عنوان کرد و ادامه داد: تلاش و جدیت ما بر این است تا بتوانیم این پروژه‌ها را نیز هر چه سریع‌تر با کمک خیرین تکمیل و تحویل آموزش و پرورش دهیم.

دانلود برنامه درسی پایه هفتم

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این مراسم به همت خیرین و اداره کل تجهیز و نوسازی مدارس استان اردبیل برخی از اقلام و بسته‌های آموزشی و فرهنگی نیز بین دانش‌آموزان این منطقه محروم توزیع شد.

 

منبع سایت خبری فارس نیوز

 
سحر کاظمی بازدید : 32 دوشنبه 20 بهمن 1399 نظرات (0)

به گزارش روز یکشنبه مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، محمد شریعتمداری در حاشیه هجدهمین نشست از سلسله نشست‌های گفتگوی هفته که باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش‌وپرورش و دستگاه‌های مختلف کشور برگزار شد، افزود: یکی از حوزه‌های اساسی همکاری‌های وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همکاری‌های فنی و حرفه‌ای است که اعلام آمادگی شده تمام ۶۰۰ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، ۶هزار کارگاه آموزشی و ۱۱هزار آموزشگاه آزاد به‌عنوان مراکز عملیاتی در اختیار دانش‌آموزان باشد.

جدول برنامه ریزی یازدهم تجربی

وی افزود: در راستای فعالیت‌های مشارکت جویانه، موارد آموزشی را مدنظر داریم تا آموزش عملیاتی برای دانش‌آموزان در جهت ورود به بازار کار باشد تفاهم‌نامه امروز نیز حاصل همفکری دو وزارت خانه است که زمینه عملیاتی شدن آن فراهم است.

 

شریعتمداری عنوان کرد: این تفاهم‌نامه در استان های تهران، گلستان، فارس و خوزستان به‌طور آزمایشی در حال اجرا است و آثار خوبی داشته است و بر اساس آن موضوع فرهنگ کار و تلاش بین دانش‌آموزان گسترش می‌ یابد.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره امضای تفاهم‌نامه بین دو وزارت خانه بیان کرد: همکاری‌های مشترکی را با آموزش‌وپرورش شکل می‌دهیم. در 11 حوزه همکاری مشترک با وزارت آموزش‌وپرورش به تفاهم رسیدیم که از مهم‌ترین آنان همکاری‌های حوزه‌های پژوهشی برای توسعه زیربنای آموزشی و پرورشی است.

 

هجدهمین نشست از سلسله نشست‌های گفتگوی هفته باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش‌وپرورش و دستگاه‌های مختلف کشور برگزار شد، و با موضوع گفتگو بر محور تحول با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش‌وپرورش، اعضای شورای معاونان، مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها و روسای ۷۶۰ منطقه آموزش‌وپرورش کشور به‌صورت ویدئوکنفرانس و از طریق شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد) برگزار شد.

برنامه ریزی درسی

به گزارش ایرنا، برنامه «گفت و گوی هفته» در راستای برگزاری سلسله برنامه‌های گفت و گو بر محور تحول، باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش‌وپرورش و سایر دستگاه‌های کشور به‌صورت هفتگی برگزار و به‌صورت زنده از طریق شبکه شاد (اپلیکشن رسمی وزارت آموزش‌وپرورش جهت آموزش مجازی) پخش می‌شود.

 

در این برنامه آموزش‌وپرورش میزبان یکی از شخصیت‌های عالی‌رتبه کشوری با عنوان «مهمان ویژه» است.

 

در اولین برنامه گفت و گوی هفته محمدباقر نوبخت معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه‌وبودجه کشور، دومین برنامه رضا اردکانیان وزیر نیرو، سومین برنامه عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، چهارمین برنامه محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، پنجمین برنامه جمشید انصاری رییس سازمان اداری و استخدامی کشور، ششمین برنامه لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس‌جمهوری، چ شرکت کردند.

 

همچنین در ادامه این گفتگوهای هفتگی در هفتمین برنامه سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، هشتمین برنامه محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نهمین برنامه علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، دهمین برنامه سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، یازدهمین برنامه حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و دوازدهمین برنامه حسن درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور شرکت کردند.

چگونه انتخاب رشته کنیم در نهم

در ادامه این گفت و گوهای تخصصی سیزدهمین برنامه منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، چهاردهمین برنامه آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، پانزدهمین برنامه مهرداد بذرپاش رییس دیوان محاسبات کشور،  شانزدهمین برنامه مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان و هفدهمین برنامه سعید اوحدی معاون رییس‌جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران شرکت کردند.

 

منبع ایرنا نیوز

 
سحر کاظمی بازدید : 29 دوشنبه 20 بهمن 1399 نظرات (0)

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، سید جواد حسینی عصر امروز در آیین کلنگ‌زنی برای احداث مدرسه 6 کلاسه استثنایی در شهرک مهرگان قزوین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سرانه استاندارد فضای آموزشی در دنیا 28 متر مربع است، اظهار داشت: سرانه فضای آموزش استثنایی در کشور 10 مترمربع به ازای هر کودک استثنایی است که تقریباً یک سوم استاندارد جهانی است.

انتخاب رشته پایه نهم

وی اضافه کرد: همچنین سرانه استاندارد فضای آموزشی در آموزش و پرورش عادی 8.3 متر است که میزان این سرانه در کشور ما 64 درصد استاندارد جهانی و 5.3 متر مربع است. به همین خاطر باید خیرین و مؤسسه‌های خیریه بیشتر از گذشته به حوزه ساخت‌وساز مدرسه به ویژه در حوزه آموزش استثنایی ورود کنند.

 

21 هزار مدرسه پذیرای کودکان استثنایی هستند

 

رئیس سازمان آموزش استثنایی کشور با ذکر اینکه 1600 مدرسه محصل استثنایی در کل کشور داریم، ادامه داد: در کنار این مدارس 21 هزار مدرسه پذیرای کودکان استثنایی و 850 مدرسه پشتیبان آموزش این کودکان در کشور فعالیت می‌کنند که 23 هزار نفر از نیروهای آموزش و پرورش استثنایی در 3 بعد آموزش، پرورش و حمایت وظیفه هدایت این محصلان را عهده‌دار هستند.

 

حسینی یادآور شد: در حال حاضر در هر کدام از مدارس استثنایی ما به طور متوسط 50 نفر و در هر کلاس درس 5.5 حضور دارند و به همین امکان آموزش حضوری در بسیاری از مواقع برای این دانش‌آموزان مهیا بوده است. ضمن اینکه بر اساس برآوردهای کارشناسی به 210 مدرسه ویژه آموزش کودکان استثنایی در کشور احتیاج داریم که طی یک سال اخیر کلنگ ساخت 132 مدرسه به زمین خورده است.

انتخاب رشته تحصیلی پایه نهم

رشد 25 برابری پوشش آموزشی محصلان استثنایی

 

رئیس سازمان آموزش استثنایی کشور با اشاره به لزوم توسعه شبکه‌های تدریس مجازی برای کودکان استثنایی گفت: برخی دانش‌آموزان استثنایی مانند کودکان مبتلا به اتیسم یا اختلالات حرکتی پیش از وقوع بحران همه‌گیری کرونا هم نمی‌توانستند به مدرسه بیایند و برای رفع این مشکل 2 طرح آموزش منزل‌محور و بیمارستان‌محور را اجرایی کردیم.

 

حسینی از اختصاص سرانه بودجه 15 میلیون تومانی به هر دانش‌آموز مبتلا به اوتیسم خبر داد و افزود: دانش‌آموزان مبتلا به اتیسم به صورت تلفیقی از آموزش فراگیر مجازی و حضور در مدارس خاص تحصیل می‌کنند و میزان پوشش آموزشی و تحصیلی آنها از 15 سال قبل تاکنون 25 برابر شده است.

 

بیشتر بخوانید

استاندار قزوین: انجمن "حامیان مدرسه" در مدارس دولتی استان ایجاد شود

 

حل مشکلات معلمان و دانش‌آموزان مدارس استثنایی استان قزوین در دستور کار است

 

کارگاه‌های آموزشی درس‌پژوهی در مدارس استثنایی قزوین برگزار می‌شود

 

پوشش 72 درصدی شاد برای کودکان استثنایی

دانلود برنامه درسی پایه هفتم

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به وضعیت آموزش دانش‌آموزان استثنایی در شرایط کرونایی ادامه داد: در حال حاضر 72 درصد از دانش‌آموزان استثنایی ما به ویژه کودکان مبتلا به سندروم داون در شبکه شاد عضویت دارند و در حال حاضر پهنای باند استفاده از این شبکه را به اندازه کافی افزایش یافته و در ضمن نرم‌افزار گویا هم برای استفاده کودکان استثنایی به این شبکه الحاق شده است.

 

حسینی همچنین از راه‌اندازی پایگاه جامع محتوای آموزشی ویژه محصلان استثنایی خبر داد و یادآور شد: در این پایگاه 6 هزار محتوای درسی برای آموزش کودکان استثنایی مهیا شده که این محتواها با رویکرد فعال‌سازی کلیه حواس دانش‌آموزان استثنایی و با استفاده از فیلم و ویدئو به آنها آموزش داده می‌شوند.

 

افتتاح سالن آموزش و توان‌بخشی کودکان اتیسم

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین هم با اشاره به افتتاح پیشرفته‌ترین سالن آموزش و توان‌بخشی کودکان اتیسمی کشور در شهرک مهرگان قزوین گفت: این مجموعه آموزشی و پرورشی که ساخت آن در جهان کم‌نظیر است، با اختصاص 15 میلیارد تومان اعتبار و با مشارکت بخش خصوصی ساخته شده است.

 

حسنعلی اصغری اضافه کرد: ساخت این مجموعه در واقع یک طرح آموزشی، پژوهشی و توانبخشی به حساب می‌آید که با استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی و از طریق استقرار یک شبیه‌ساز چندحسی تلاش می‌کند مهارت‌های حرکتی، رفتاری و یادگیری کودکان اتیسمی را تقویت کند.

انتخاب رشته نهم

منبع سایت خبری تسنیم

 

 
سحر کاظمی بازدید : 29 یکشنبه 19 بهمن 1399 نظرات (0)

ه گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه هجدهمین نشست از سلسله نشست‌های گفتگوی هفته که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در 4 حوزه توسعه مهارت، کودکان بازمانده از تحصیل، رفع محرومیت‌های آموزشی، توسعه تعاونی‌ها و تقویت فرهنگ کار، اشتغال و کارآفرینی، عرصه‌های مشترکی بین دو وزارتخانه است که در اینباره گفت‌وگو کردیم و طی سال گذشته زمینه‌های متعددی برای همکاری بررسی شد.

کاربرگ اول دبستان

وی ادامه داد: امروز به طور خاص درباره توسعه تعاونی‌ها و ارائه همکاری‌ها و کمک‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به حوزه تعاونی‌های وزارت آموزش و پرورش یک توافقنامه‌ای امضا شد.

 

حاجی‌میرزایی درباره مبنای پرداخت حق‌التدریس معلمان و گلایه آنها، گفت: برای ساعت کار همکاران و نحوه پرداخت آن، هیچ قاعده جدیدی وضع نکردیم؛ بر خلاف آنکه شایع کردند 35 دقیقه‌ای محاسبه شده است، به هیچ وجه اینگونه محاسبه نشده است.

 

وی اضافه کرد: بر اساس گزارشی که ادارات شهرستان‌ها از عملکرد معلمان دادند، این محاسبات انجام شده است؛ اگر این گزارش‌ها با عملکرد معلمان منطبق نیست می‌توانند مراجعه کنند و رسیدگی شود.

جدول برنامه ریزی درسی هفتم

حاجی‌میرزایی در پاسخ به این پرسش که عنوان می‌شود این میزان یک‌سوم حق‌التدریسی است که سال‌های گذشته می‌گرفتند، افزود: کل حق‌التدریس را پرداخت نکردیم؛ این نیمه سال را هنوز پرداخت نکردیم و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال پرداخت کنیم و اینکه کل حق‌التدریس فرهنگیان نبوده است بلکه مبلغی را که دریافت کردیم به استان‌ها ابلاغ کردیم و آنها هم در همان چارچوب که در سال‌های گذشته وجود داشته است، محاسبات را انجام می‌دهند و پرداخت‌ها را دارند و قطعا پرداخت‌های دیگری هم در راه خواهد بود. 

 

وی در پاسخ به پرسش دیگر که «آیا حق‌التدریس‌های سال گذشته تسویه شده است»، گفت: بنا این بوده که تسویه کنیم اما اینکه نتیجه چه اتفاقی افتاده است باید گزارش استان‌ها را دید. 

 

وزیر آموزش و پرورش در واکنش به این جمله که «برخی معلمان می‌گویند اگر تغییر در پرداخت حق‌التدریس داده نشود از ادامه تدریس معذور هستند»، اظهار کرد: اینگونه نیست. 

 

حاجی‌میرزایی در واکنش به جمله دیگر مبنی بر اینکه معلمان غیررسمی مشمول استخدام که اعزام به دانشگاه فرهنگیان برای طی دوره آموزشی شدند، گلایه دارند که آزمون‌هایی برای آنها از جمله آزمون اصلح در نظر گرفته شده است که حدنصاب نمره 70 درصد در نظر گرفته شده است و این موضوع با مصوبه مجلس مغایرت دارد»، گفت: کاملا منطبق با قانون است؛ کسانی که یکسال دوره آموزشی می‌بینند باید مهارت لازم را کسب کنند؛ دوره که تفننی نیست بلکه جدی است باید آموزش و مهارت را ببینند و در پایان هر دوره آموزشی، آزمون گرفته می‌شود و این آزمون فقط برای این دوره نیست در همه دوره‌ها همین است و اتفاق جدیدی نیفتاده است.

دانلود جدول برنامه ریزی درسی پایه هفتم

وی درباره شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان هم بیان کرد: 24 سال است. سال گذشته خیلی از افراد متقاضی بودند؛ در شورای عالی آموزش و پرورش هم بحث کردیم و توصیه اعضای شورا هم این بود که سن را افزایش دهیم و بنابراین به 24 سال افزایش دادیم.

 

به گزارش فارس، برخی مخاطبان این خبرگزاری در سامانه فارس من با ثبت سوژه‌هایی با عنوان «سقف سن ورود به دانشگاه فرهنگیان افزایش یابد» و «حق‌التدریس م

منبع فارس نیوز

 
سحر کاظمی بازدید : 23 یکشنبه 19 بهمن 1399 نظرات (0)

به گزارش خبرگزاری فارس، با توجه به تعطیلی مدارس برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در میان دانش‌آموزان، راه‌اندازی شبکه‌های آموزشی بر بستر فضای مجازی، بار مالی میلیونی را ناشی از الزام دانش‌آموزان به آموزش از طریق اپلیکیشن‌های شاد بر دوش خانواده‌ها در جهت تأمین گوشی تلفن همراه و اینترنت پرسرعت به وجود آورد.

دانلود برنامه درسی هشتم

بنابراین در این میان برای مرتفع کردن این مشکلات، آموزش و پرورش با همکاری صدا و سیما تصمیمی مبنی بر استفاده از آموزش مکمل از طریق رسانه ملی به عنوان آسان‌ترین و در دسترس‌ترین نوع آموزش را کلید زد اما در این زمینه انتقاداتی از سوی برخی مخاطبین «فارس من» بر این نوع آموزش وارد است که با ثبت سوژه‌ای با عنوان «آموزش تلویزیونی پاسخگوی نیازهای دانش‌آموزان نیست» گلایه خود را مطرح نمودند.

 

 

 

مخاطبان این سوژه عنوان کرده‌اند: دانش‌آموزان از طریق آموزش مجازی نمی‌توانند به درستی مفاهیم درسی را بیاموزند لذا باید معلمان مجرب و با سابقه برای تدریس از راه دور انتخاب شود تا بتوانند مفاهیم تربیتی را به نحو احسن به دانش‌آموزان انتقال دهند. در همین راستا «فارس من» هم طی مصاحبه‌ای با سردبیر سوژه در جریان مشکلات مخاطبانش قرار گرفت که در زیر به بخشی از آن اشاره می‌کنیم.

نمونه تکالیف درسی برای دوم دبستان

سردبیر سوژه در گفت‌وگو با بخش «فارس من» خبرگزاری فارس، با اشاره به این موضوع که آموزش از طریق رسانه ملی تا حدی می‌تواند به شرایط حال حاضر کمک کند، اما باز هم با چالش‌هایی مواجه است، اظهار داشت: هر چند که اهداف آموزش و پرورش در راستای آموزش تعلیم و تربیت از راه دور تأثیرگذار است اما باز هم در نوع خود مشکلاتی دارد.

 

 

 

وی افزود: آموزش تلویزیونی پاسخگوی همه نیازهای درسی دانش‌آموزان نیست زیرا مدرسان تلویزیونی چند مبحث جلوتر یا عقب‌تر از بودجه‌بندی فعلی کتاب‌ها تدریس می‌کنند از این رو اغلب به دلیل ناهماهنگی بین دروس، دانش‌آموز متوجه تدریس معلم نخواهد شد. 

سردبیر سوژه با اشاره به اینکه مدت زمان تدریس در بازه زمانی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه برای دانش‌آموز بسیار کم است و نمی‌تواند کارایی داشته باشد، گفت: این نوع آموزش نمی‌تواند جای معلم و کلاس‌های حضوری را بگیرد، گاهی اوقات معلم یک مطلب را چند جلسه تدریس و همزمان تمرینات زیادی در باب آن موضوع حل می‌کند، پس قطعاً نیم ساعت تدریس بدون سؤال و جواب، کافی نخواهد بود.

 

 جدول برنامه ریزی درسی هفتگی پایه هفتم

 

وی با اشاره به این موضوع که تدریس در شبکه‌های آموزشی یک‌طرفه است،گفت: با توجه به اینکه در کلاس‌های حضوری دانش‌آموز با سؤال و جواب از معلم و شنیدن سؤال دیگران، نکات جدیدتری را می‌آموزد اما در آموزش از راه دور بسیاری از دانش‌آموزان در ذهن‌شان پرسشی ایجاد می‌شود اما به دلیل عدم دسترسی به معلم، نمی‌توانند سؤال‌شان را مطرح و رفع اشکال کنند لذا قطعاً آموزش از پشت تلویزیون نمی‌تواند کامل باشد.

مخاطب سوژه در بخش پایانی صحبت‌هایش با اشاره به نگرانی‌های والدین در خصوص تحصیل فرزندانشان در روزهای کرونایی با تدریس از طریق فضای مجازی و رسانه ملی، خواستار توجه به فرایند انتخاب معلمان با توجه به توانایی و صلاحیت آموزگاران تلویزیونی در جهت اصلاح و بهبود فرایند آموزش شدند.

 

منبع فارس نیوز

 
سحر کاظمی بازدید : 35 دوشنبه 13 بهمن 1399 نظرات (0)

به گزارش گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد: ثبت‌نام و انتخاب رشته مرحله پذیرش با سوابق تحصیلی (معدل فوق دیپلم) مقطع کاردانی به کارشناسی ناپیوسته بهمن سال 1399 در تاریخ 11 دی 99، ضمن اعلام اصلاحات جدید به شرح ذیل مربوط به اطلاعیه مذکور، بدین‌وسیله به اطلاع متقاضیان این مرحله از پذیرش می‌رساند به منظور فراهم کردن تسهیلات بیشتر برای آن دسته از متقاضیانی که تا این تاریخ 16 دی 99 برای ثبت‌نام و انتخاب رشته اقدام نکرده‌اند، ترتیبی اتخاذ شده است که متقاضیان بتوانند تا پایان روز شنبه مورخ 20 دی 99 نسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته در این مرحله از پذیرش اقدام کنند.

برنامه درسی هشتم

لذا متقاضیان، ضرورت دارد که در مهلت در نظر گرفته شده و پس از مطالعه دقیق اطلاعیه ثبت‌نام و انتخاب رشته مذکور و مندرجات این اطلاعیه، به درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان مراجعه و نسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته در این مرحله از پذیرش اقدام کنند.

 

ضمناً آن دسته از متقاضیانی که قبلاً نسبت به انتخاب کدرشته محل‌های تحصیلی اقدام کرده‌‌‌اند، می‌توانند در صورت تمایل تا تاریخ فوق، نسبت به مشاهده و یا ویرایش کدرشته محل‌های انتخابی خود اقدام کنند.

 

لازم به تاکید است با توجه به فشردگی زمانی در سایر فرآیندهای این مرحله از پذیرش، مهلت اعلام شده به هیچ وجه قابل تمدید مجدد نمی‌باشد. لذا ضرورت دارد متقاضیان در زمان تعیین شده نسبت به ثبت نام و انتخاب رشته و یا ویرایش رشته‌های انتخابی خود اقدام کنند.

 

یادآوری مهم درخصوص درج میانگین معدل

برنامه روزانه دانش آموز ابتدایی

آن دسته از متقاضیانی که در زمان ثبت‌نام، دانشجوی سال آخر هستند و حداکثر تا تاریخ 30 بهمن 99 موفق به اخذ مدرک کاردانی خود می‌شوند لازم است در زمان ثبت‌نام میانگین نمرات واحدهای گذرانده شده تا تاریخ 30 مهر 99 را در تقاضانامه ثبت‌نام دراین مرحله از پذیرش به‌صورت دقیق و صحیح درج و علاوه برآن فرم مخصوص معدل مندرج در ذیل این اطلاعیه را تکمیل کرده و به تأیید مؤسسه محل تحصیل مقطع کاردانی خود رسانده و نزد خود نگهداری کنند. در صورت عدم درج صحیح معدل کل و یا میانگین واحدهای گذرانده تا تاریخ تعیین شده در تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی و یا فرم معدل، مطابق ضوابط قبولی این‌دسته از متقاضیان لغو خواهد شد.

 
سحر کاظمی بازدید : 30 دوشنبه 13 بهمن 1399 نظرات (0)

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بعدازظهر امروز از مجتمع آموزشی دخترانه چهارباغ «مدرسه شکراله فرقدانی» با حضور محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، استاندار اصفهان و تعدادی از مسؤولان و خیران استانی بهره‌برداری شد.

برنامه ریزی برای درس خواندن کلاس نهم

محسن حاجی میرزایی در این مراسم ضمن تقدیر از حاج شکراله فرقدانی، خیر مدرسه‌ساز اصفهانی اظهار داشت: مدرسه بزرگترین بنیان زندگی و هویت یک جمعیت است، مدرسه جایگاه رفیعی دارد و هر هزینه‌ای که در مدرسه می‌کنیم بدون شک صرفه‌جویی در هزینه‌های دیگر است.

 

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مدرسه نوعی هزینه کردن برای فردا است و جایگاهی است که نسل نو را برای زندگی کردن آماده می‌کند، خیران بسیاری وجود دارند که کارهای خیر مختلفی می‌کنند اما خیرانی که مدرسه می‌سازند توفیق مضاعف دارند.

 

وی هم‌چنین با بیان اینکه مدرسه فرقدانی یک مجتمع بسیار باشکوه‌ است، افزود: ایده مجتمع‌سازی کمک می‌کند که مدرسه به عنوان کانون تحولات منطقه بدرخشد زیرا جمعیت زیادی روزانه یه این مکان می‌آیند و در سطح شهر روان می‌شوند.

 

حاجی میرزایی تصریح کرد: تعبیری که در سند تحول برای مدارس مجتمع ذکر می‌شود به دنبال این است که مدرسه را به یک پدیده اجتماعی در متن زندگی مردم و محل عبور و مرور جمعیت کشور تبدیل کند.

 

ساخت ۳۰ درصد از مدارس کشور توسط خیران

برنامه مطالعاتی

وزیر آموزش و پرورش گفت: حدود سی درصد از مدارسی که داریم توسط خیران ساخته شده که حاکی از درک خیران این سرزمین است، ما ظرفیت‌های معین و محدودی داریم اما اگر در کنار یکدیگر قرار گیرند اتفاقات مهمی را رقم می‌زنند.

 

به گزارش فارس در این مراسم از کتابی که قرار است به نام هر خیر چاپ و آماده شود و این بار کتاب زندگی دکتر سیدمحمد طالب‌زاده آماده و چاپ شده است، توسط وزیر آموزش و پرورش رونمایی شد و سه عدد تبلت که از طرف اعتباری، خیر مدرسه ساز اصفهانی بود نیز توسط وزیر آموزش و پرورش به دانش‌آموزان کم توان اهدا شد.

 

همچنین مجموعه آموزشی حیات طیبه در ناحیه سه اصفهان نیز به صورت ویدیوکنفرانسی افتتاح شد.

منبع فارس نیوز

 
سحر کاظمی بازدید : 23 دوشنبه 13 بهمن 1399 نظرات (0)

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در ارتباط زنده با معلمین سراسر کشور در شبکه شاد، اظهار داشت: کشور ما در شرایط خاصی است و فشار سنگینی به دلیل تحریم‌ها روی مردم است و همه تلاش ما بر کم کردن این فشارهاست.

برنامه ریزی درسی نهم برای معدل 20

وی ضمن تشکر از کمک خیرین و نهادها و استانداران در امر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: کرونا آفاتی را به همراه خود داشت. تاثیر این ویروس در حوزه آموزش، تأثیر خاموشی است. در این حوزه اهمیت اول سلامت دانش‌آموزان است اما دوری از مدرسه نیز ممکن است به سلامت روانی و اجتماعی آن‌ها خسارت وارد کند. باید تلفیق هوشمندانه‌ای بین سلامت روحی و جسمی دانش آموزان انجام داد.

 

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از زمانی که وزارت بهداشت به ما اجازه برگزاری کلاس‌ها را به صورت حضوری داد، برای پایه‌های اول و دوم ابتدایی کلاس‌ها به صورت اختیاری با حداکثر ۱۰ دانش آموز برگزار شد. در برخی از استان‌ها  تا ۸۰ درصد از طرح حضوری استقبال شد و به طور متوسط در کشور، حدود ۶۰ درصد از دانش‌آموزان به صورت حضوری به مدارس می‌روند.

 

حاجی میرزایی گفت: مدارسی داریم که زیر ۵۰ نفر دانش آموز دارند، بنابراین در مکان‌هایی که وضعیت آبی است، حضور دانش آموز با اختیار خانواده‌ها است. همچنین برگزاری کلاس‌ها برای دروس عملی هنرستان‌ها که ساعات محدودی دارند به صورت حضوری است.

 

وی تاکید کرد: می‌دانیم که خانه محل امنی برای دانش‌آموزان است اما تلاش ما بر این است که مدرسه نیز برای آنها به مکانی امن تبدیل شود.

برنامه مطالعاتی پایه نهم

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: با وزارت ارتباطات، تعامل داشتیم که متناسب با ظرفیت خود، پوشش اینترنت را توسعه دهند؛ اینترنت شاد به طور کلی رایگان است و اگر کسی بابت فعالیت در این شبکه مبلغی را پرداخت می کند، اعلام کند تا پیگیری‌ لازم انجام شود.

 

 

وی در پایان افزود: شاد یک برنامه هفت ماهه است و در طول این مدت پیشرفت‌های زیادی داشته است. اما این برنامه در حال اصلاحات بیشتری است. انتظار می‌رود با ظرفیت‌های جدید، این برنامه مشکلات کمتری داشته باشد. ضمن اینکه در حال تشکیل گروه‌هایی برای پیش دبستانی‌ها در شاد هستیم.

 

منبع فارس نیوز

 
سحر کاظمی بازدید : 30 دوشنبه 13 بهمن 1399 نظرات (0)

به گزارش گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، مریم رنگ‌آمیز طوسی عضو شورای عالی آموزش و پرورش درباره لزوم بازگشایی مدارس، گفت: در شرایط کرونا و با توجه به اینکه در تمام کشورها مدارس به عنوان آخرین گزینه برای پیشگیری از کرونا، تعطیل می‌شوند، در ایران هم باید این نکته مورد توجه قرار گیرد و همه به این باور برسند که تعطیلی مدارس آسیب‌های جبران ناپذیری به آموزش و پرورش دانش‌آموزان می‌زند.

برنامه درسی پایه هشتم

وی با ابراز نگرانی از آسیب‌های آموزش مجازی، اظهار داشت: از چالش‌های کلانی که آموزش برخط برای دانش‌آموزان ایجاد کرده است می‌توان به عدم اطمینان از فرآیند یادگیری و عدم ارتباط و رویارویی معلمان با دانش‌آموزان، برقرار نشدن عدالت کامل آموزشی، افزایش نرخ بازماندگان از تحصیل و ترک‌تحصیلان و عدم دسترسی معلمان به آموزش‌های روز اشاره کرد.

 

رنگ‌آمیز طوسی با بیان اینکه در شرایط مجازی و غیرحضوری، یک تهدید جدی برای خانواده‌ها پیش آمده است، افزود: والدین در قبل از کرونا میزان دسترسی بچه‌ها به فضای مجازی را محدود کرده بودند اما بعد از ایجاد این معضل علی رغم میل باطنی و بنا بر ضرورت ایجاد شده و مقتضیات روز فضا را برای دانش‌آموزانشان فراهم کردند.

 

وی با اشاره به اینکه گرفتاری‌های خانواده‌ها نظارت و کنترل بر دانش‌آموزان را کاهش داده و این موضوع برای بچه‌ها به یک تهدید جدی تبدیل می‌شود، بیان کرد: آشتی با فضای مجازی در راستای استفاده بهینه و ارتقای فرهنگ استفاده از فضای مجازی برای دسترسی دانش‌آموزان به منابع متعدد آموزشی خوب بود اما این فرصت به یک تهدید تبدیل شده که خانواده و جامعه را تهدید می‌کند.

 

عضو شورای عالی آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه در دوران کرونا از کارکرد تربیتی مدرسه غافل شدیم، گفت: حضور لجام گسیخته دانش‌آموزان در فضای مجازی می‌توان باعث بسیاری از آسیب‌ها و رفتارهای غیرتربیتی شود که باید به آن توجه شود.

برنامه ریزی درسی پایه هشتم

وی ادامه داد: نباید اعتماد اولیا به فرزندان باعث شود که دانش‌آموزان از سوی خانواده‌ها مورد غفلت قرار گیرند و شرایطی را به وجود بیاورند که حریم خانواده‌ها را تهدید ‌کند.

 

رنگ آمیز طوسی از آموزش‌های مجازی ابراز نگرانی کرد و با تأکید بر اینکه خانواده‌ها باید ترجیح دهند آموزش به شکل حضوری باشد، افزود: در آموزش و پرورش علاوه بر کارکرد آموزشی کارکردهای دیگری نیز داریم که در شرایط کرونا کارکرد تربیتی مدرسه مورد غفلت واقع شده است. آموزش و پرورش جعبه سیاه جامعه است و نیاز است برای جلوگیری از آسیب‌هایی که ممکن است بعدها جامعه رو درگیر کند اکنون جلوی این معضل را بگیریم.

 

عضو شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در مدارس رعایت موارد بهداشتی بهتر از مکان‌های دیگر اتفاق می‌افتد، ادامه داد: باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، هرچه سریع‌تر نسبت به بازگشایی مدارس اقدام کنیم تا بتوانیم این معضل را جبران کنیم.

برنامه ریزی رتبه های برتر کنکور تجربی

رنگ آمیز طوسی با تأکید بر اینکه مدرسه باید آخرین مکان برای تعطیلی باشد، گفت: اگر این موضوع جبران نشود در یک سال آینده طیفی از دانش‌آموزان چاق با مشکلات جسمانی، روحی و روانی مواجه خواهیم شد ‌که جبران آن چندین سال به طول خواهد انجامید.

 

منبع سایت خبری فارس نیوز

 
سحر کاظمی بازدید : 33 چهارشنبه 08 بهمن 1399 نظرات (0)

به گزارش خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گردهمایی سالانه مجازی مدیران دفاتر استعدادهای درخشان دانشگاه سراسر کشور که توسط دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: استعدادهای درخشان یکی از دستاوردهای بسیار مهم همه دانشگاه‌ها است که با نخبگان و استعدادهای برتر سر و کار دارد. 

معنی زیر گروه در انتخاب رشته

وی افزود: در 20 ماه گذشته اقدامات متعددی برای حمایت از دانشجویان استعدادهای برتر صورت گرفته است که از جمله آنها بازنگری آیین‌نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد است. 

 

معاون آموزشی وزارت علوم اضافه کرد: در ارتباط با دارندگان نشان طلا، نقره و برنز کشوری المپیادهای دانش‌آ‌موزی در آخرین جلسه‌ای که در شورای استعدادهای درخشان در وزارت علوم برگزار شد، مقرر شد با کسب نصاب علمی 85 درصد نمره آخرین پذیرفته شده در آزمون سراسری، بحث شرط رشته مرتبط را حذف کنیم که تسهیلی برای استعدادهای درخشان ایجاد می‌کند؛ لذا با حذف شرط رشته مرتبط در برگزیدگان المپیادهای دانش‌آموزی یک مقداری راه برای این بزرگواران برای ورود در دانشگاه‌ها هموارتر می‌شود. 

 

خاکی صدیق گفت: جلسات متعددی با بنیاد ملی نخبگان، وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت بهداشت برای حمایت بیشتر از دانشجویان برتر داشتیم تا بتوانیم همکاری‌ها و هم‌افزایی‌ها را توسعه دهیم و امیدواریم هدایت و پرورش استعدادهای درخشان به نحو بهتری انجام شود. 

نحوه انتخاب رشته توسط سازمان سنجش

وی اضافه کرد: با توجه به مشکلات همه‌گیری کرونا و تبعاتی که برای همه دانشجویان داشته است من‌جمله دانشجویان استعداد درخشان، تسهیلی در روند پذیرش دانشجویان صورت گرفته است تا مقداری این چالش‌ها را کاهش دهیم. در دانشگاه‌های کشور وقت عمده مدیران دانشگاه‌ها به ویژه معاونان آموزشی و مدیران حوزه آموزشی به بررسی مشکلات دانشجویان در کمیسیون‌های موارد خاص می‌گذرد.

 

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در آنجا عمدتاً مسائلی مطرح می‌شود که مربوط به دانشجویان ضعیف‌تر از نظر علمی است و بعضی مواقع دانشجویان مشکلات خاصی پیدا می‌کنند که حتماً نیاز به بررسی دارد ولی عمده مسائل مربوط به دانشجویان  ضعیف‌تر بوده در حالی که دانشجویانی که آنها را استعداد درخشان می‌نامیم یا دانشجویان برتر علمی کمتر مورد توجه مدیران دانشگاه‌ها قرار می‌گیرند.

 

خاکی صدیق افزود: بسیاری از دانشگاه‌ها درخواست‌هایی برای دانشجویان استعدادهای درخشان دارند، اما چون در چارچوب مقررات دفاتر نمی‌گنجد با آنها مخالفت می‌شود. تلاش می‌کنیم بتوانیم تسهیلاتی ایجاد کنیم و از طریق اصلاح و تأمین قوانین مربوطه تسهیلات را فراگیر کنیم تا دانشجویان بیشتری را حمایت کنیم که قطعاً برای کشور مفید و سودمندتر است. 

نحوه بررسی انتخاب رشته توسط سازمان سنجش

انتهای پیام/

 

منبع فارس نیوز

 
سحر کاظمی بازدید : 32 چهارشنبه 08 بهمن 1399 نظرات (0)

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس از تصویب اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در جلسه امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و اظهار کرد: تصویب این اساسنامه، یک گام بسیار جلو برای کودکان این سرزمین است و از امروز کشورمان سوار قطار واقعی رشد و پیشرفت کودک بر اساس الگوی اسلامی ـ ایرانی شد.

سازمان سنجش چگونه انتخاب رشته می کند

وی ادامه داد: مهم‌ترین سنین شکل‌گیری شخصیت کودکان در دوره کودکی است و تصویب اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، اتفاق بسیار ارزشمندی است.

 

حکیم‌زاده با بیان اینکه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به عنوان سازمان مستقل در تراز معاونت وزیر آموزش و پرورش است، افزود: این سازمان تربیت یکپارچه کودکان زیر 6 سال یعنی تمام امور برنامه‌ریزی، هدایت، مدیریت، صدور مجوز و ارزیابی ارائه خدمات تعلیم و تربیت و آموزش کودکان زیر 6 سال را به صورت متمرکز بر عهده دارد.

 

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع تعلیم و تربیت دوره کودکی، سعی شده است در اساسنامه، ارکان و هیأت امنا به شکلی دیده شود که بتواند وظایف محوله را انجام دهد.

 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: اهدافی برای این سازمان در نظر گرفته شده است که بر اساس آن، شرح وظایفی پیش‌بینی شده است و خوشبختانه امروز در جلسه شورای عالی انقلاب با حضور رئیس‌جمهور به صورت نهایی تصویب شد. 

قوانین انتخاب رشته

وی با بیان اینکه این اساسنامه در جلسات متعدد مورد کارشناسی قرار گرفت، افزود: بحث به رسمیت شناختن حقوق و تکالیف تربیتی والدین و تأکید بر محیط خانواده به عنوان بستر اصلی تربیت به عنوان اصول حاکم بر این سازمان در نظر گرفته شده است و در واقع مبتنی بودن تعلیم و تربیت دوره کودکی بر یافته‌های علمی ـ پژوهی و آموزه‌های تعلیم و تربیت اسلامی، بحث عدالت محوری و فراهم کردن زمینه دسترسی عادلانه به فرصت‌های تربیتی برای همه کودکان جزو اصولی هستند که در اساسنامه مورد توجه قرار گرفتند.

 

حکیم زاده تصریح کرد: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، اهداف چندگانه‌ای دارد که شامل ساماندهی و مدیریت یکپارچه امور تعلیم و تربیت دوره کودکی و توسعه کمی و کیفی آن، ارتقای شاخص‌های تربیتی، توانمندسازی و حمایت از خانواده‌ و نهادهای فعال در حوزه کودک، مهدهای کودک و پیش‌دبستان و سایر مراکز نگهدای و آموزش کودکان زیر 6 سال مبتنی بر تعلیم و تربیت اسلامی و تأمین عدالت جهت دسترسی به تعلیم و تربیت با کیفیت دوره کودکی با تأکید بر کودکان و خانواده‌های دارای نیاز ویژه و مناطق محروم است. 

 

وی ادامه داد: برای این اهداف، وظایفی پیش‌بینی شده است که توسط ارکان سازمان شامل هیأت امنا، رئیس سازمان و سایر بخش‌ها، پیگیری خواهد شد.

 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در این سازمان، تعلیم و تربیت کودکان زیر 6 سال به صورت یکپارچه در نظر گرفته شده است که شامل مهدهای‌کودک، مراکز پیش‌دبستانی و تمام مراکزی که تحت هر عنوانی به بحث تعلیم و تربیت کودکان می‌پردازند، است و از این به بعد همه این مراکز باید زیر نظر این سازمان و مقرراتی که در آیین‌نامه بعدی تصویب می‌شود، فعالیت خود را تطبیق دهند.

 

به گزارش فارس، بر اساس اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، از آغاز ۴ سالگی کودک تا ورود به دبستان یک دوره یک ساله مهد کودک و دو ساله پیش دبستانی پیش بینی شده که راهبری، هدایت، نظارت و برنامه ریزی تأمین محتوای مناسب برای این دوره سه ساله بر عهده آموزش و پرورش خواهد بود.

قوانین انتخاب رشته کنکور

همچنین تعدادی از مخاطبان این خبرگزاری در سامانه فارس من با ثبت سوژه‌ای با عنوان «مهدکودک‌های رها شده را دریابید» خواستار پیگیری هستند.

منبع فارس نیوز

 
سحر کاظمی بازدید : 31 چهارشنبه 08 بهمن 1399 نظرات (0)

ه گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، روز‌های گذشته روز‌های خاصی برای کنکوری‌های امسال بود، چرا که با اعلام نتایج کنکور 92 برخی از کنکوری‌ها خوشحال و برخی از کنکوری‌ها نیز از اعلام نتایج کنکور ناراحت شده‌اند، برخی از افراد با شرکت در کلاس‌های کنکور و برخی نیز با سعی و تلاش خود در آزمون کنکور مؤفق شده‌اند، برخی از دانش‌آموزان برای مؤفقیت در کنکور سراسر از پشتکار فراوانی برخوردار هستند و با نا‌امید نشدن خود در این عرصه به نتیجه خوبی دست پیدا می‌کنند و سبب افتخار خود و خانواده‌های خود برای کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران می‌شوند، دانش‌آموزان اصفهانی نیز هر  ساله با مؤفقیت در عرصه کنکور سبب افتخار‌آفرینی خود و پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی در سطح کشور می‌شوند، به دنبال این موضوع خبرنگار فارس به گفت‌و‌گوی تفصیلی با برترین‌های کنکور امسال پرداخته است.

انتخاب رشته کنکور

سید محمدجواد موسوی‌مبارکه یکی از برترین‌های کنکور امسال در استان اصفهان است که فارس نسبت به گفت‌و‌گوی تفصیلی با این دانش‌آموز نمونه و برتر استان اقدام کرده است.

 

فارس: لطفا خودتان را به صورت کامل معرفی کنید؟

 

موسوی‌مبارکه: سید محمدجواد موسوی مبارکه متولد سال 1373 و از دبیرستان شاهد شهید چمران شهرستان مبارکه و تک فرزند هستم و در کنکور سراسری امسال رتبه سوم کنکور ریاضی را به دست آورده‌ام.

 

فارس: آیا در سال‌های گذشته در کنکور سراسری شرکت کرده‌اید؟

 

موسوی‌مبارکه: خیر، امسال برای نخستین بار برای موفقیت در کنکور سراسری با سایر دانش‌آموزان موجود در سطح کشور در کنکور علوم ریاضی به رقابت پرداخته‌ام.

 

فارس: مهم‌ترین دلایل موفقیت شما در کنکور سراسری چیست؟

 

موسوی‌مبارکه: توکل به خدا، تلاش بسیار زیاد، خود‌باوری، درس خواندن مستمر و حمایت‌های خانواده مهم‌ترین دلایل موفقیتم در آزمون کنکور بوده است.

 

فارس: نحوه برگزاری کنکور امسال از نظر شما به چه صورت بوده است؟

 

موسوی‌مبارکه: کنکور سال 1392 از نظر سطح سئوالات نسبت به سال‌های گذشته سخت‌تر بوده است، اما با تلاش و پشتکار سد کنکور را شکستم.

 

فارس: بالا‌ترین نمره شما در دروس عمومی و تخصصی به چه دروسی اختصاص داشته است؟

 

موسوی‌مبارکه: درس عربی را 100 درصد، شیمی 96 درصد و فیزیک نیز 94 درصد زده‌ام.

تاثیر اولویت در انتخاب رشته

فارس: در زمان آزمون کنکور زمان را به چه صورت مدیریت کرده‌اید؟

 

موسوی‌مبارکه: شرکت ‌کنندگان در آزمون کنکور باید در زمان شرکت در آزمون‌های آزمایشی باید زمان را مدیریت کنند و من به این دلیل در زمان کنکور سراسری زمان را به صورت ویژه و مناسب مدیریت کرده‌ام.

 

فارس: آیا در زمان برگزاری کنکور با محدودیت زمانی مواجه نشده‌اید؟

 

موسوی‌مبارکه: خیر، از چهار ساعت و 10 دقیقه زمان کنکور به صورت کامل استفاده کرده‌ام و با هیچ محدودیت زمانی مواجه نشدم.

 

فارس: خانواده را به چه میزان در راستای موفقیت خود در کنکور موثر می‌دانید؟

 

موسوی‌مبارکه: حمایت‌های واقعی پدر و مادرم یکی از عوامل موفقیتم در کنکور بوده و پدر و مادرم تمام شرایط لازم را برای بهتر درس خواندن من برای کنکور فراهم کردند.

 

فارس: پدر و مادرتان به چه میزان برای شرکت و موفقیت شما در کنکور سراسر به شما روحیه و امید داده‌اند؟

 

موسوی‌مبارکه: پدر و مادرم با ایجاد روحیه نشاط و شادابی در خانه انگیزه‌هایم را برای موفقیت در کنکور بیشتر کردند و حتی در روز‌های آخر به من گفتند که اگر بر سر جلسه کنکور نیز نروی، ناراحت نمی‌شویم، چرا که سعی و تلاش تو طی یک سال گذشته به ما ثابت شده است.

 

فارس: آیا برای موفقیت در کنکور از کلاس‌های فوق برنامه استفاده کرده‌اید؟

 

موسوی‌مبارکه: خیر از هیچ کلاسی استفاده نکردم و تنها از آموزش‌های مدرسه برای ارتقای سطح علمی خود به منظور موفقیت در کنکور استفاده کرده‌ام.

 

فارس: آیا آزمون‌های آزمایشی نقشی در موفقیت افراد در کنکور سراسری دارد؟

 

موسوی‌مبارکه: بله، من پیش از برگزاری آزمون سراسری در 26 مرحله آزمون آزمایشی شرکت کرده‌ام و شرکت در این آزمون‌ها دانش‌آموزان را برای حضور در عرصه کنکور سراسری آماده‌تر می‌کند.

 

فارس: روزانه چند ساعت برای کنکور درس می‌خواندید؟

ترتیب رشته ها در انتخاب رشته

موسوی‌مبارکه: در ابتدای فصل تابستان روزانه حداقل پنج ساعت درس می‌خواندم، اما با شیب ملایم درس خواندن خود را در ماه پایانی به روزی 10 ساعت رساندم.

 

فارس: آیا در زمان کنکور استرس داشتید؟

 

موسوی‌مبارکه: خیر، تنها در زمان کنکور از حالت جسمی خوبی برخوردار نبودم و یک نوع مسمومیت در من ایجاد شده بود.

 

فارس: پس از اعلام نتایج کنکور به شما چه حس و حالی داشتید؟

 

موسوی‌مبارکه: حس و حال خوبی داشتم، ساعت سه بعد از ظهر بود که از سازمان سنجش با من تماس گرفته شد و من در این ساعت خواب بودم که پس از شنیدن خبر قبولی‌ام در کنکور به میزان بسیاری خوشحال شدم و خواب از سرم پرید.

 

فارس: پدر و مادر شما پس از اعلام نتایج کنکور چه حس و حالی داشتند؟

 

موسوی‌مبارکه: خانواده‌ام از موفقیتم بسیار خوشحال شدند و تمام شهرستان مبارکه نیز از این موفقیت خوشحال شدند و در هر کجایی که با من مواجه می‌شوند به دلیل موفقیتم در کنکور به من تبریک می‌گویند.

 

فارس: توصیه شما به دانش‌آموزان پشت کنکوری چیست؟

 

موسوی‌مبارکه: تلاش مهم‌ترین عامل موفقیت دانش‌آموزان در تمام عرصه‌ها مانند کنکور است و دانش‌آموزان باید برای موفقیت در عرصه کنکور هدف داشته باشند و با هدف به سمت جلو حرکت کنند.

 

فارس: آیا برای انتخاب رشته خود تصمیم گرفته‌اید؟

زیرگروه در انتخاب رشته چیست

موسوی‌مبارکه: هنوز تصمیم قاطعی در این زمینه نگرفته‌ام، اما تحصیل در رشته مهندسی برق به عنوان یکی از رشته‌های انتخابی‌ام است.

 

منبع فارس نیوز

 
سحر کاظمی بازدید : 30 چهارشنبه 08 بهمن 1399 نظرات (0)

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، رضا طاهرخانی ظهر امروز در مراسم زنگ امیدها که در مدرسه شهید جواد وادی‌پور شهر آبیک برگزار شد، اظهار داشت: دین مبین اسلام نسبت به سایر ادیان برای تعلیم و تربیت اهمیت خاصی قائل است.

انتخاب رشته بر اساس زیر گروه

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: امام خمینی(ره) معلمی را شغل انبیا و مقام معظم رهبری کار معلمی را هدایت، رهبری و تربیت ذکر کردند.

 

طاهرخانی دانش‌آموزان را آینده‌سازان کشور ذکر کرد و ادامه داد: بدون مشارکت اولیاء مشکلات موجود در آموزش و پرورش در زمینه‌های مالی، اجتماعی، آموزشی، تربیتی و سیاسی حل نمی‌شود.

 

طاهرخانی اضافه کرد: متولیان امر تعلیم و تربیت در مدارس برای آغاز سال تحصیلی زحمات فراوانی متحمل شده‌اند که می‌طلبد با ایجاد فضای صمیمی و با نشاط در ارتقای اطلاعات آموزشی، تربیتی و اخلاقی دانش‌آموزان گام‌های مؤثری بردارند.

 

وی با اشاره به برگزاری زنگ امیدها ویژه پایه هفتم خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دانش‌آموزان این پایه تحصیلی از سن نوجوانی و خاص قرار دارند، برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است.

انتخاب رشته توسط سازمان سنجش

این مسؤول بیان کرد: اولیا باید با دانش‌آموزان که در آغاز دوره نوجوانی قرار دارند، برخورد و تعامل متناسب با آنان داشته باشند.

 

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قزوین افزود: در دوران جنگ تحمیلی دانش‌آموزان درس را رها کرده و به میدان نبرد حق علیه باطل رفتند که امروز مدرسه، سنگر تعلیم و تربیت است که دانش‌آموزان باید با درس خواندن این سنگر را حفظ کنند.

 

طاهرخانی با تأکید بر حضور پررنگ دانش‌آموزان در نماز جماعت مدرسه و مسجد محل زندگی افزود: دانش‌آموزان باید احکام اسلامی را رعایت کنند.

 

وی اضافه کرد: از دانش‌آموزان انتظار داریم طوطی‌وار درس نخوانند و خودشان را خسته نکنند چراکه حفظ کردن به منظور کیفیت نیست.

 

این مسؤول خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان باید درس را خوب فرا گرفته و در زندگی کاربردی کنند تا بتوانند در زندگی آثار مطلوب آن را مشاهده کنند.

انتخاب رشته سازمان سنجش

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: اولیای دانش‌آموزان همانند همیشه باید یار و یاور دانش‌آموزان و متولیان مدارس باشند تا بتوانند در ارتقای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان نقش بسزایی ایفا کنند.

منبع فارس نیوز

 
سحر کاظمی بازدید : 27 شنبه 04 بهمن 1399 نظرات (0)

بر اساس آخرین تصمیمات ستاد ملی کرونا و پس از گذشت چهار ماه و نیم از آغاز سال تحصیلی، حضور «اختیاری» دانش آموزان پایه های اول و دوم ابتدایی، دانش آموزان کلیه پایه های تحصیلی در مدارس کمتر از ۵۰ دانش آموز و هنرستانی ها در شهرهای آبی و زرد از امروز اول بهمن ماه مجاز دانسته شده و درهای مدارس به روی این گروه از دانش آموزان باز است.

برنامه درسی برای پایه نهم

به گزارش ایسنا، سال تحصیلی کرونا زده ۴۰۰-۱۳۹۹ به نیمه خود رسیده و در حالی رفته رفته زمستان را نیز پشت سر می گذارد که دانش آموزان به جز روزهای محدود حضور در مدرسه در هفته های ابتدایی آغاز سال، مابقی روزها پشت سیستم کامپیوتر، تلفن همراه و یا تلویزیون نشسته و آموزش را به طریقه غیرحضوری دریافت کرده اند.

 

با کاهش آمار ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در چندهفته اخیر، ستاد ملی مقابله با کرونا در پنجا و دومین جلسه اش تصمیم به بازگشایی مدارس برای برخی پایه های تحصیلی در شهرهای با وضعیت آبی و زرد از اول بهمن ماه گرفت که در ادامه به علت ابراز نگرانی اولیای دانش آموزان و اعلام مخالفت مسئولان بهداشت و درمان کشور به علت مخاطرات ناشی از افزایش ابتلا به بیماری، رفتن به کلاس درس همانند ابتدای سال تحصیلی، اختیاری شد.

برنامه هفتگی پایه هفتم

علیرغم آنکه بسیاری از والدین موافق رفتن فرزندشان به مدرسه نیستند از سوی دیگر مسئولان وزارت آموزش و پرورش دغدغه آموزش مهارت های پایه در کلاس اول و دوم را دارند و معتقدند آموزش حضوری به ویژه برای این دو پایه از جهات مختلف ضروری است. با این حال هنوز مشخص نیست استقبال از مدارس در این روزها چگونه خواهد بود؟

 

در همین راستا، وزیر آموزش و پرورش شب گذشته توضیحاتی درباره نحوه بازگشایی مدارس ارائه داد و گفت: با توجه به اینکه نگران بچه‌های پایه اول و دوم ابتدایی بودیم و فکر می‌کردیم از طریق آموزش مجازی نمی‌توانیم مطمئن شویم که آموزش لازم را دیدند و همچنین از سوی برخی خانواده‌ها هم تحت سؤال و فشار بودیم که بالاخره این بچه‌ها اینگونه یاد نمی‌گیرند و باید برایشان فکری کنید، به ستاد ملی کرونا پیشنهاد دادیم که دانش‌آموزان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به مدرسه بیایند.

 

وی افزود: همچنین عنوان شد دانش‌آموزان مدارس زیر ۵۰ نفر و هنرجویان هنرستان‌ها برای دروس عملی و کارگاهی اجازه داشته باشند که با رعایت پروتکل‌ها در مدرسه حضور پیدا کنند. مسؤولان وزارت بهداشت نگرانی‌هایی را ابراز کردند که ممکن است خانواده‌ها به خاطر شیوع بیماری نگران باشند و درخواستشان این بود که این موضوع به صورت اختیاری باشد و خانواده‌ها مختار باشند تا از این امکان استفاده کنند.

جدول برنامه ریزی دهم تجربی

طبق اعلام وزیر آموزش و پرورش، بر این اساس از امروز (اول بهمن ماه)، این سیاست در صورت صلاحدید خانواده‌ها، اجرا خواهد شد.

منبع سایت خبری انتخاب

 
سحر کاظمی بازدید : 27 شنبه 04 بهمن 1399 نظرات (0)

سید محمد بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش در برنامه دستخط اظهار کرد: من بعد از اینکه از وزارت آموزش و پرورش یا از سمتی که داشتم کنار آمدم، در دانشگاه شهید رجایی مشغول به کار شدم و آنجا درس می‌دهم اما در دانشگاه آزاد هم در حوزه معاونت آموزش‌های مهارتی و عمومی مشغول به کار هستم.

تکالیف روزانه پایه سوم ابتدایی

وی در خصوص حواشی استعفایش گفت: ما مسؤولان و مدیران متأسفانه یک اخلاق ناپسندی را پیدا کرده‌ایم که تا زمانی که در مجموعه‌ای هستیم و سمتی داریم و کار می‌کنیم، دفاع و توجیه و حمایت می‌کنیم اما به محض اینکه از مجموعه‌ای کنار می رویم و یا کنار گذاشته می‌شویم تبدیل به اپوزیسیون و مخالف می‌شویم و نقد را شروع می‌کنیم.

 

بطحایی اضافه کرد: من این را سربسته و مختصر عرض کردم که بگویم من بنا به اختلاف نظری که در یکی از موارد مربوط به همکارانم پیش آمد، نیازمند این بودم که با آقای رئیس جمهور در آن مورد صحبت کنم؛ ببینید یکی از موضوعاتی که در آموزش و پرورش داشتیم و همچنان این موضوع باقی است و در وزارت آموزش و پرورش و نظام آموزش و پرورش همچنان یکی از چالش‌های جدی است، بحث رتبه‌بندی معلمان است.

 

وی افزود: یکی از آثار رتبه‌بندی معلمان، آثار مالی است که بر خزانه دولت وارد می‌کند. بالاخره منابع مالی و پولی بالایی را نیاز دارد که باید تأمین می‌شد. بعد از کش و قوس‌های فراوانی، نهایتاً این موضوع به کمیسیون اجتماعی دولت سپرده شد، یعنی صحن عمومی و هیأت دولت، کلیات این را تأیید کرد و بعد به کمیسیون اجتماعی دولت ارجاع شد.

برنامه ریزی درسی هفتگی نهم

وزیر سابق آموزش و پرورش اضافه کرد: خیلی فرسایشی و کند این موضوع در کمیسیون اجتماعی جلو می‌رفت و نهایتاً مجدداً به هیأت دولت ارجاع شد. موضوع به جایی رسید که شخصاً آقای رئیس جمهور می‌توانست فصل الخطاب این موضوع باشد. من از آقای رئیس جمهور خواهش کردم یک فرصت ولو کوتاه به من بدهید تا حضوری خدمت شما برسم؛ من به عنوان کسی که خودم معاون مالی و اداری وزارتخانه بوده‌ام و در حوزه های مالی کار کرده‌ام، رشته من هم حوزه مدیریت مالی بوده است، خدمت شما می‌آیم و توضیحاتی را از حیث بار مالی ناشی از این مصوبه خدمت شما بیان می کنم. مدلی را دارم که بار مالی زیادی را به خزانه تحمیل نمی‌کند و می توانیم رتبه‌بندی را اجرا کنیم.

 

وی ادامه داد: ابتدا ایشان پذیرفت و بعد غیرمستقیم توسط آقای واعظی به من گفت که به آقای نوبخت این موضوع ارجاع شده است. گفتم من می خواستم خودم با آقای رئیس جمهور صحبت کنم که گفتند فعلاً به آقای نوبخت ارجاع شده است. من نتوانستم آقای رئیس جمهور را در فاصله معینی که تعیین تکلیف برای رتبه‌بندی می‌شد، ببینم و حرف‌هایم را بیان کنم. اتفاقاً خدمت ایشان عنوان کردم من 10 دقیقه خدمت شما می‌رسم و در پایان ده دقیقه اگر استدلال‌های کارشناسی من شما را قانع نکرد، هر آنچه شما بیان کردید برای من حجت است و من در آن مسیر جلو می‌روم.

 

بطحایی تصریح کرد: یکبار دیگر در یک برنامه‌ای عرض کردم، اعتراف می‌کنم زود رنجیدم و نباید می‌رنجیدم. از این رنجیدم که آقای رئیس جمهور برای کسی که به او اعتماد کرده و سکان آموزش و پرورش کشور را به دست او سپرده، این میزان ارزش قائل نشد که این چند دقیقه را وقت بگذارد و من خدمت ایشان برسم و توضیح بدهم. نهایتاً می‌گفتند حرف‌های شما قانع کننده نیست و من قانع نشدم.

 

وی گفت: یک فرصت زمانی بود، اگر به یاد داشته باشید، ایامی بود که با عید سعید فطر مصادف شده بود. ایام کوتاهی باقی مانده بود که مقاماتی که می‌خواهند کاندیدای مجلس شوند باید استعفا می دادند. 4-3 روزی مقارن با تغییرات عید فطر در سال 98 شده بود. من دیدم، بهترین بهانه است که خدمت آقای رئیس جمهور بنویسم که آمدن من به کنار، تنش جدیدی برای دولت و کشور ایجاد نکند.

 

* حتی همسرم نیز اطلاع نداشت من نامه استعفا را نوشتم

سایت برنامه ریزی درسی

وزیر سابق آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که در نامه استعفا به کاندیداتوری برای مجلس اشاره شده بود، اظهار کرد: یک نکته دیگری نیز عنوان کنم که آن نامه را محرمانه خدمت آقای رئیس جمهور دادم که بعد به همکاران دولت گلایه کردم که شما چرا نامه محرمانه من را رسانه‌ای کردید. چون من واقعاً فکر نمی‌کردم ایشان با اولین استعفا، موافقت کند. لااقل یک تلفن می‌زند یا به کسی می‌گوید که زنگی بزنند که چه مسأله‌ای دارد که می‌خواهد استعفا دهد ولی ایشان موافقت کردند و اعلام شد.

 

وی اضافه کرد: البته دوستان تلاش کردند از همکاران دولت، از دفتر حضرت آقا تلاش کردند با من روز پنج‌شنبه‌ای که آخر وقت این استعفا اعلام شد، تماس گرفتند و ظاهراً اینطور بود که منتفی است، ولی اعلام کرده بودند. آخر وقت پنج شنبه اعلام کردند. نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد؛ اصلاً فکر نمی‌کردم. احتمال نمی‌دادم با این سرعت آقای رئیس جمهور موافقت کند. شاید اولین بار است که اینجا این مطلب را عنوان می کنم. به هیچ کس حتی نزدیکترین اعضای خانواده‌ام حتی همسرم نیز اطلاع نداشت من این استعفا را نوشتم.

 

بطحایی افزود: می‌شنیدم ایشان کم و سخت وقت می‌دهند یا اگر وقت می‌دهند، خدمت ایشان برای در میان گذاشتن برخی مسائل و راهنمایی گرفتن از ایشان بعنوان رئیس دولت می‌رفتیم، گاهی اوقات چنان فرصت کم بود که ایشان گفتنی‌های زیادی داشت و فرصت نمی‌شد موضوعی که برای کسب تکلیف رفتیم را بیان کنیم.

 

وی درباره رتبه‌بندی معلمان گفت: رتبه‌بندی تصویب شد اما کاملاً متفاوت است؛ در برنامه‌های ارتقای شایستگی نیروی انسانی، اول باید نظام پرداخت را به گونه‌ای داشته باشیم که این معلم حداقل معیشت خودش را بتواند بگذراند. معلمی که لنگ اجاره خانه‌اش است، معلمی که مجبور است برای معلمی کردن و انجام کارش 3-2 شغل داشته باشد تا بتواند زندگی خود را بگذراند، معلم نیست؛ این فرد نمی‌تواند شش دانگ انرژی و تمرکزش را برای فرزندان من و شما و فرزندان این کشور بگذارد. بنابراین مقدمه رتبه‌بندی این است که این معلم حداقل پرداخت را داشته باشد تا بتواند زندگی‌اش را آبرومندانه اداره کند؛ همان چیزی که مهم ترین مانع تحول در آموزش و پرورش ما شده است و امروز آموزش و پرورش ما با آنی که می‌خواهیم فاصله دارد.

برنامه درسی نهم

وزیر سابق آموزش و پرورش اضافه کرد: چرا ما نباید مدرسه در تراز فرهنگ و مبانی اسلامی و ملی خودمان داشته باشیم؟! مهمترین عاملش، شایستگی نیروی انسانی است، یعنی اگر نتوانیم نیروی انسانی شایسته را در آموزش و پرورش خود داشته باشیم ده‌ها سند تحول دیگر را طراحی کنیم به اجرا در نخواهد آمد. مسأله دولت ما فراتر از طرح رتبه‌بندی و آموزش و پرورش و بطحایی و این داستان‌هاست. اصلا ساختار اداری ما بسیار بسیار پیچیده شده و به یک معضل جدی تبدیل شده است. یک مثالی عرض کنم، اگر باز صلاح دانستید بحث را این گونه ادامه دهیم. در فرهنگ مدیران ارشد یک مطلب نانوشته و موضوع نانوشته‌ای داریم که اگر شما به مدیر ارشد پیشنهاد و گزارشی دادید و او ارجاع کرد، بدانید فاتحه آن کار خوانده شده است! اما اگر احضار کرد، بدانید کار به جایی می‌رسد.

 

وی تصریح کرد: یعنی همان روز اول که روی گزارش شما... من بعد از 40 سال کار اداری کردن در کشور عرض می کنم این مطلب نانوشته است! من موارد زیادی را ضمن اینکه با مشکلات عدیده ای مواجه بودیم، وقتی درخواست می کردم، اینها ارجاع می‌شد، نه اینکه احضار شود. در برخی موارد هم دستور اقدام داده می‌شود هم باز اقدام نمی شود.

 

بطحایی ادامه داد: این فرایند بسیار پیچ در پیچ و تو در توی سازمان اداری ما کشور را زمین‌گیر کرده است. ما متخصصین خوبی داریم و منابع داریم اما اینها وقتی وارد عرصه کار می‌شوند آنقدر آنها را مستهلک و خسته می‌کنیم که می‌گویند عطای شما را به لقایتان می‌بخشیم. این پول را می بریم 4 تا سکه می خریم و در بانک می گذاریم و 2 سال دیگر خیلی بیشتر از این کار تولیدی که می خواهم انجام دهم برای من عایدی دارد.

 

وزیر سابق آموزش و پرورش درباره مافیای کنکور، اظهار کرد: من به عنوان یک معلم باید موانعی که سر راه تربیت فرزندان این کشور است را کنار بزنم. این ها خار و خاشاک است. اینها پای فرزندان و دست و بال فرزندان ما را زخمی می کند. یکی از این موانع، کلاس های کنکور و آمادگی کنکور و تست هایی است که در آموزش و پرورش و در دوران مدرسه ای بچه های ما را مورد لطمه قرار داده و می‌دهد. البته من این نکته را عرض کنم که همه این مصیبت‌ها گردن آن کلاس آمادگی کنکور و کتاب های کمک آموزشی و تست ها نیست؛ خود ما در آموزش و پرورش هم مقصر هستیم. آموزش عالی با تغییر ندادن روش‌های پذیرش دانشجو در دانشگاه هم مقصر است.

 

وی ادامه داد: از یک طرف، ما خودمان را در آموزش و پرورش کنترل کرده‌ایم و گفتیم به هیچ عنوان مدارس اجازه برگزاری کلاس های کنکور را ندارند. در دوره ابتدایی اجازه اجرای آزمون‌های تستی ندادیم. بچه دوره ابتدایی نیاز به آزمون های تستی ندارد. الان زود است. 10 سال دیگر می‌خواهد کنکور شرکت کند. این بچه باید آمادگی لازم برای زندگی را پیدا کند. در مدرسه باید زندگی کند. از آمدن به مدرسه، لذت ببرد. ما گفتیم اول، از ابتدایی شروع کنیم. اگر معلمی کتاب تست سر کلاس برد، اگر مدرسه ای با فلان آموزشگاه قرارداد بست و کتاب تست کار کرد، متخلف است و باید تخلفات اداری برود. این آدم صلاحیت مدیریت مدرسه را ندارد.

برنامه هفتگی دهم تجربی

بطحایی افزود: در مرحله دوم گفتیم برای چه برای مدارس آزمون ورودی برگزار کنیم؟! آزمون ورودی نباید برای مدرسه بگیریم. کم‌کم این رایج شده بود. هنوز هم این اتفاق دارد می‌افتد. مدرسه که نباید آزمون ورودی بگیرد. وقتی آزمون ورودی می‌گیرید باید تستی برگزار شود، خب از دو سال قبل تست کار می‌کنند. چراغ کنکور و آموزشگاه آزاد روشن‌تر می شود تا بچه ها را با تست آشنا کند. در واقع، عواملی را که باعث ایجاد این فضا شده بود یکی یکی قیچی کردیم. اگر به یاد داشته باشید، مدارس نمونه دولتی را در شهرهای مرفه گفتیم نباید باشد. نمونه دولتی برای مناطق محروم است. مناطق برخوردار، مدرسه نمونه دولتی موضوعیت ندارد و باید تبدیل به مدرسه دولتی عادی شود.

 

وی با طرح این پرسش که چرا بچه ها را دسته‌بندی می کنیم؟ می گوییم تو زرنگ هستی، پدر شما پولدار است، پدر شما فقیر است، شما بالا شهر هستید، تصریح کرد: دسته بندی کردن بچه ها در آموزش عمومی – من کاری به مطالعات بین المللی ندارم - طبق آموزه های تعلیم و تربیت اسلامی و دینی ما پرهیز شده است. البته در این چند دقیقه که بیان می‌کنم، مستحضر هستید که کار سختی است؛ یکی از مراجع بسیار محترم نسبت به این موضوع عکس العمل نشان داده بودند و من حضوراً خدمت ایشان رسیده بودم و توضیحاتی را خدمت ایشان عرض کردم؛ بعد از صحبت های من ایشان قریب به این مضمون بود که تأیید کردند که مسیر درستی می روید. من صحبتی که درباره کلاس های کنکور کردم این مسائل نبود که شما بیان کردید.

 

وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: اما مافیای کنکور چه کسانی هستند؟ همه کسانی که در باز بودن این سفره ارتزاق می‌کنند و نفع می‌برند. ممکن است یکیش هم من به عنوان کارشناس آموزش و پرورش و یا وزارت علوم باشم؛ به والله قسم، آموزش و پرورش هیچ جای دنیا مثل اینجا نیست که بچه ها را با شکنجه و سختی و زحمت، دار و ندار آنها را به یغما ببرد که در کنکور رتبه خوبی بیاورند! از کلاس دوم ابتدایی بچه ها را سر کلاس می نشانند و به او یاد می دهند که گزینه صحیح را چطور پیدا کند! به آنها دانش نمی‌آموزند! این فجیع‌ترین نظام آموزشی است که داشتیم و به آن سمت می‌رویم. دانش آموز کلاس دوم ابتدائی ما نمی‌تواند بند کفش خودش را ببندد، در خانه بلد نیست با پدر و مادرش صحبت کند.

برنامه مطالعاتی دهم تجربی

وی در واکنش به این جمله که «پشت صحنه اینها این طور نیست که همه با هم هستند، بلکه یک عده خواصی هستند که با مجامع قدرت و ثروت ارتباط دارند. از نفوذشان استفاده می کنند تا این سفره پهن باشد»، اظهار کرد: حتماً همینطور است. البته گزارش های رسمی در این زمینه هیچگاه تولید نشده و در اختیار نبوده است اما بررسی های من خصوصاً آن زمان که وزارتخانه بودم و دسترسی به برخی اطلاعات داشتم، نشان می داد حتی تا 15 هزار میلیارد تومان سال 96 گردش مالی کسانی بوده است که از روشن بودن چراغ آموزشکده‌ها و آموزشگاه‌های کنکور و تست و کتاب های کمک درسی ارتزاق می‌برند.

منبع سایت خبری انتخاب

 
سحر کاظمی بازدید : 28 سه شنبه 30 دی 1399 نظرات (0)

به گزارش خبرنگار مهر، رضوان حکیم‌زاده پیش از ظهر سه‌شنبه در نشست تخصصی «مدرسه خوانا، گفتمان تحول‌ساز که در آموزش و پرورش البرز برگزار شد، اظهار کرد: طرح خوانا یک طرح مداوم برای دانش‌آموزانی است که از دوره ابتدایی گذر می‌کنند، آنها باید مجهز به مهارت‌های طرح خوانا شوند و به مرحله تفکر برسند و به خوبی بتوانند درباره واژگانی که به کار می‌برند، صحبت کنند.

چگونه جهشی بخوانیم

وی با بیان اینکه مهم‌ترین دوره شکل‌گیری شخصیت کودکان در مقطع پیش‌دبستانی و دبستان است، تصریح کرد: این سوال مطرح است، وقتی دانش‌آموزان را به مدرسه می‌آوریم و به دست آموزگار و مدیر سپرده می‌شوند، چه انتظاری داریم، چه تغییری باید ایجاد شود و در نهایت خروجی آن چه ویژگی‌های داشته باشد.

 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در دوره ابتدایی بر اساس سه اصل بنیادین هدف‌گذاری و برنامه‌هایمان را بر اساس آن تنظیم کردیم که تمام این برنامه‌ها برگرفته از مبانی دینی و قرآن کریم و اصول علم تعلیم و تربیت است و این سه اصل برنامه‌های ما و ارتباط با آن را مشخص می‌کند.

 

وی با بیان اینکه اصل اول این است که کودکانی که به دست ما سپرده می‌شوند انسان‌های صاحب کرامت هستند، گفت: این کرامت، کرامت خدادادی است و آنها اشرف مخلوقات و صاحب عزت هستند، اگر قرار است به دست ما سپرده شوند باید کرامتشان را ارتقا ببخشیم و باید مراقب باشیم این کرامت خدادادی خدشه‌دار نشود.

 

حکیم زاده ادامه داد: در نظام آموزشی مسیرهایی را رفتیم که شاید بدون آگاهی باعث شدیم کودکان در معرض تجربه‌هایی قرار بگیرند که عزت نفس و کرامت خدادادی آنان خدشه‌دار شده است.

برنامه ریزی درسی برای پایه دهم تجربی

تربیت در مدارس به آموزش تغییر کرده است

 

وی اظهار کرد: برخلاف اهداف نظام آموزشی که هدفش دسترسی برابر همه دانش‌آموزان به آموزش، یادگیری و موفقیت همه دانش‌آموزان است، یکسری مسابقات و آزمون‌هایی را مرتب به صورت تستی ترتیب دادیم که نه تنها تربیت را به آموزش تغییر داد، بلکه آموزش را به تست تبدیل کرده است.

 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه از آن بدتر برگزاری آزمون‌ها و تست مبنای مقایسه دانش‌آموزان با یکدیگر شده است، بیان کرد: این امر دانش‌آموزان ما را تبدیل به نقطه‌های روی نمودار کرده است، هر هفته در پایان یکسری آزمون‌هایی که برای برگزارکنندگان منافع اقتصادی زیادی داشت، دانش‌آموزان را با این روش با هم مقایسه می‌کنند و موجب سرزنش برخی دانش‌آموزان شده و توانمندی‌های آنها نادیده گرفته می‌شود.‌

 

وی تصریح کرد: به یک عده اندکی که معمولاً شاگرد اول تا سوم هستند پیام موفقیت می‌دهیم و بقیه نادیده گرفته می‌شوند.

 

حکیم‌زاده خاطرنشان کرد: در طول تاریخ نظام آموزش عمومی تنها مخصوص طبقه اجتماعی خاص بود اما اکنون در دسترس عموم قرار گرفت برای اینکه همه بتوانند از مسیر آموزش رشد پیدا کنند.

 

مناسبات نظام مدرسه‌ای بیراهه رفته است

دانلود برنامه ریزی درسی هفتم

وی با بیان اینکه مناسبات نظام مدرسه‌ای بیراهه‌هایی رفته که این مسیر را سد کرده است، ادامه داد: بدون اینکه متوجه باشیم خیلی از برنامه‌های ما کودکان را به سمت شکست سوق داده و خودپنداری آنها را تضعیف کرده است و هنگامی‌که در معرض مقایسه قرار می‌گیرند، یک تصویر بسیار منفی از توانمندی آنها ایجاد شده است.

 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این امر درست برخلاف مبانی دینی ماست، بیان کرد: در مبانی دینی ما توفیق‌خواهی یک امر جمعی است و تمام ادعیه قرآنی کلمات به صورت جمع هستند.

 

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه ۹۵۱ برگزاری آزمون‌های تستی، پیشرفت تحصیلی و مقایسه‌ای را ممنوع کردیم، تصریح کرد: همچنین استفاده از کتاب‌های کمک‌درسی در مدارس دقیقاً به خاطر کارکرد بسیار آسیب‌رسان ممنوع شد، چراکه سوای سودجویی‌هایی که اتفاق می‌افتاد، از نظر تربیتی برای ما یک بازدارنده بود.

 

حکیم‌زاده با اشاره به اینکه یادگیری طرح خوانا شامل تمام دانش‌آموزان می‌شود، خاطرنشان کرد: بر اساس اصل بنیادین که هر کودکی با هوش طبیعی وارد نظام آموزشی شود، بالقوه توانایی موفق شدن دارد مگر اینکه شرایط محیطی شامل برخوردهای خانواده، بزرگ‌سالان، مدرسه و محیط به آن پیام‌هایی بدهد یا واضح یا ذهنی که دال بر عدم توانمندی کودک باشد.

 

تربیت دوره کودکی ویژگی‌ها و اقتضائات خاص خود را دارد

برنامه ریزی درسی دهم تجربی

وی با بیان اینکه دومین اصل بنیادین که بر اساس علوم علم و تربیت به آن اعتقاد داریم این است که کودک بزرگ‌سال نیست، اظهارکرد: تربیت دوره کودکی ویژگی‌ها و اقتضائات خاص خودش را دارد، باید برای کودکان در بستر مناسب و متناسب با سن خودشان بر نامه‌های آموزشی و تربیتی را تدارک ببینیم.

 

معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کودکان از طریق دست‌ورزی، داستان، هنر، کار عملی آموزش‌های لازم را فرامی‌گیرند، متذکر شد: یادگیری زمانی پایدار است که موفق شویم، آموخته‌های داخل مدرسه را به دنیای واقعی کودکان پیوند بزنیم.

کاربرگ سوم ابتدایی

شایان ذکر است؛ طرح خوانا در استان البرز به صورت آزمایشی در ۵۲ مدرسه منتخب با حدود ۷۰۰ نفر معلم و مدیر و ۲۵ هزار دانش‌آموز در حال اجرا است.

 

منبع سایت خبری مهر

 
سحر کاظمی بازدید : 26 سه شنبه 30 دی 1399 نظرات (0)

ه گزارش خبرنگار مهر، فتح الله حقیقی صبح سه شنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش در محل استانداری زنجان، گفت: استان زنجان در خصوص آموزش دانش آموزان در ایام کرونا عملکرد خوبی را در سطح کشور از آن خود کردو تحقق این امر مهم مرهون زحمات معلمان می‌باشد.

برنامه ریزی درسی هفتم

وی اظهار کرد: این استان حداقل در پنج مورد در سطح کشور در ایام کرونا موفق عمل کرده و جایگاه بسیار خوبی دارد.

 

استاندار زنجان گفت: رسانه‌ها در کسب رتبه استان در ایام کرونایی در بخش‌های مختلف همراه بودند و بدون رسانه‌ها نمی‌توان فعالیت را تقویت کرد.

 

حقیقی تاکید کرد: فعالیت معلمان در ایام کرونایی در خصوص آموزش دانش آموزان ۱۰ برابر شده است و در تهیه محتواهای آموزشی واقعاً تلاش کردند.

برنامه ریزی درسی پایه هفتم

وی با بیان اینکه باید معلمان فعال و زحمتکش در استان شناسایی شوند، گفت: به صورت زبانی هم که شده معلمان فعال تشویق شوند.

 

استاندار زنجان از کمک‌های ارزنده مردم در تهیه امکانات آموزشی به دانش آموزان قدر دانی کرد و گفت: این استان خیر خیز است و مردم باید دست به خیر می‌باشند و باید کمک‌های آموزشی تقویت شود.

 

وی برلزوم تقویت پژوهش تاکید کرد و گفت: دراین زمینه برنامه ریزی لازم توسط آموزش و پرورش مورد تاکید و توجه قرار گیرد.

 

استاندار زنجان ابراز داشت: از یک هزار و ۶۷۵ مدرسه استان زنجان حدود ۵۶۳ مدرسه شهری به اینترنت متصل هستند و از هزار و ۱۱۲ مدرسه روستایی هم ۲۹۳ مدرسه به اینترنت متصل می‌باشد و طی دهه فجر امسال با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ۲۹۳ مدرسه فاقد اینترنت استان ۲۵۰ مدرسه به اینترنت پُرسرعت متصل می‌شوند.

 

حقیقی گفت: دسترسی دانش آموزان در روستاها افزایش می‌یابد و آموزش دانش آموزان تقویت و تسریع می‌شود.

 

وی با بیان اینکه استان زنجان در خصوص کنترل بیماری کرونا خوب عمل کرد، گفت: باید این مهم تقویت شود تا شاهد از بین رفتن این بیماری منحوس باشیم.

 

استاندار زنجان تصریح کرد: معلمان و دانش آموزان سفیران سلامت هستند و باید معلمان زمان کوتاهی را برای آموزش بهداشت فردی و اجتماعی دانش آموزان و خانواده‌ها اختصاص بدهند.

برنامه ریزی درسی دهم

حقیقی برلزوم تقویت مراقبت سالمندان تاکید کرد و گفت: باید این مهم توجه شود و حفظ جایگاه استان زنجان در زمینه کرونا ویروس مهم است.

 

استاندار زنجان ابراز داشت: برای کنترل بیماری کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی با توجه به اینکه ۷۰ درصد بستری‌های استان زنجان را سالمندان تشکیل می‌دهند ضروری است و بالای ۹۰ درصد سالمندان استان با خانواده‌های خود زندگی می‌کنند که باید خانواده‌ها مراعات کنند.

 

منبع سایت خبری مهر

 
سحر کاظمی بازدید : 34 دوشنبه 22 دی 1399 نظرات (0)

مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان در حاشیه دیدار با وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: با توجه به زمینه‌های مشترک کاری که در عرصه‌های مختلف بین ورزش و جوانان و وزارت آموزش و پرورش هست، توفیق پیدا کردم که در جمع مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور به صورت ویدئوکنفرانس باشم.

برنامه ریزی دهم تجربی

وی ادامه داد: در بخش ورزش و جوانان زمینه‌های همکاری گسترده‌ای داریم و این امکان وجود دارد که با همگرایی کامل از ظرفیت‌های متقابل استفاده کنیم البته این همکاری و همگرایی در طول سال‌های گذشته انجام می‌شد و نشست‌ها و مباحث که به اینگونه برگزار شد، کمک می‌کند که ضریب بهره‌وری‌مان را بالا ببریم.

 

سلطانی‌فر افزود: امروز در کشور حدود 61 هزار مکان ورزشی وجود دارد که در ابتدای دولت یازدهم، تعداد مکان ورزشی در کشور 40 هزار بود و با یک کار مشترک و همه‌جانبه توسط همه دستگاه‌ها رشد بیش از 50 درصد داشت.

کاربرگ تمام دروس دوم ابتدایی

تأکید بر شکل‌گیری نظام یکپارچه استعدادیابی

 

مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش گفت: قانون ورزش کشور بعد از سال‌ها در مجلس شورای اسلامی تصویب و ابلاغ‌شده است. نظام‌نامه فرهنگ ورزش در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ورزش همگانی در شورای عمومی ازجمله ظرفیت‌های خوب کشور است.

 

وی افزود: یکی از ظرفیت‌هایی که قانون ورزش کشور با خود به همراه دارد شورای ورزش کشور است. ماهیت ورزش در ساختار وزارتخانه‌ها وجود دارد اما یک واحدی مانند شورای عالی ورزش کشور در ایجاد یک هماهنگی لازم بود که تا پایان سال جلسه آن را تشکیل می‌دهیم.

 

حمیدی گفت: تلاش‌های زیادی بعد از انقلاب در حوزه ورزش صورت گرفته است که از جمله آن تأسیس ۶۰ هزار مکان ورزشی، وجود ۳۳هزار دبیر تربیت‌بدنی و ۴هزار مکان سرپوشیده در آموزش‌وپرورش هم ازجمله این اقدام‌ها است.

 

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ترویج و توسعه باشگاه‌های ورزشی بستری برای جهش ورزش عمومی کشور را ایجاد کرده است، عنوان کرد: این جهش با داشتن یک نظام یکپارچه و هماهنگ شکل می‌گیرد. امروز سربازان ورزش کشور به فرموده امام (ره) خردسالان کشور هستند که باید برنامه ویژه و مشخصی برای آنان تعیین شود.

 

وی افزود: با توجه به اینکه مدیریت مهدکودک‌ها به آموزش‌وپرورش واگذارشده است، بنابراین بچه‌ها از تولد تا ۱۸سالگی برای شکل‌گیری سواد حرکتی در اختیار آموزش‌وپرورش هستند.

جدول برنامه ریزی درسی پایه نهم

حمیدی با اشاره به اینکه ۱۳میلیون و ۲۹۰هزار و ۷۲۰دانش‌آموز در طرح کوچ شرکت کردند گفت: 36،1 درصد دانش آموزان دارای اضافه‌وزن و چاقی هستند بنابراین لازم است نظام یکپارچه استعدادیابی شکل بگیرد و علاقه‌مند کردن بچه‌ها به ورزش در طفولیت ایجاد شود.

 

* در بودجه سال آینده ورزش را کنار مسائل آموزشی و پرورشی آورده ایم

 

قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش‌وپرورش به پیشنهادهای بودجه سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: در بودجه سال آینده ورزش را کنار مسائل آموزشی و پرورشی آوردیم زیرا سند تحول بنیادین ۶ساحت را برای ما تعیین کرده است.

 

احمدی لاشکی اشاره کرد: همان‌طور که تربیت دینی، اخلاقی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، حرفه‌ای و علمی و فناوری برای آموزش‌وپرورش مهم است تربیت زیستی و بدنی نیز برای آموزش‌وپرورش اهمیت دارد.

 

وجود بیش از ۳۰۰هنرستان تربیت‌بدنی

 

علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش گفت: ۳۱۶هنرستان تربیت‌بدنی داریم که ۲۳۸هنرستان دولتی و ۷۸هنرستان غیردولتی است و ۳۰هزار و ۲۲۱هنرجو در رشته‌های تربیت‌بدنی داریم که 6،78 درصد کل هنرجویان است.

 

وی درزمینه توسعه رشته‌های تربیتی از اجراشدن رشته دستیار تأمین فوتبال از سال آینده خبر داد و تأکید کرد: در زمینه تجهیزات هنرستان‌های تربیت‌بدنی نیازمند کمک هستیم.

برنامه ریزی برای دهم تجربی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در زمینه نیازسنجی مشاغل در حوزه تربیت‌بدنی نیازمند کمک و همکاری هستیم همچنین در بحث جذب فارغ‌التحصیلان تربیت‌بدنی نیز اقدامات حمایتی داشته‌ایم.

 
سحر کاظمی بازدید : 26 دوشنبه 22 دی 1399 نظرات (0)

 این روزها که کرونا کلاس‌های درس را از فضای حقیقی به فضای مجازی کشانده است، نگرانی‌های زیادی پیرامون آموزش و ارزشیابی محصلان وجود دارد.

برنامه درسی برای دهم تجربی

این دغدغه‌ها از این باب است که مدارس در شرایط قرمز کرونایی امکان بازگشایی نداشتند و کلا آموزش‌ها به فضای مجازی منتقل شده بود.

 

اما حالا با بهتر شدن اوضاع از نظر شرایط کرونایی و تغییر وضعیت قرمز به زرد و زرد به آبی در برخی مناطق، امکان بازگشایی برخی مدارس در حال فراهم شدن است.

 

محمد محسن بیگی مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش در این خصوص اظهار کرد: پیشنهاد بازگشایی مدارس در مناطق زرد و آبی دیروز در ستاد ملی کرونا مطرح و خواسته شده که دستورالعمل آن تدوین شود.

جدول برنامه ریزی پایه هشتم

وی با بیان اینکه پیشنهاد این بوده که در مناطق آبی فقط مدارس زیر ۵۰ دانش‌آموز در کشور به صورت حضوری بازگشایی شوند، افزود: البته اکثر این مدارس در مناطق دور افتاده و صعب العبور هستند که دسترسی کمتری هم به امکانات و فضای مجازی دارند ضمن اینکه پیشنهاد شده که دانش‌آموزان پایه اول و دوم ابتدایی فقط در مناطق آبی و زرد با حداکثر ۱۰ دانش آموز به صورت حضوری به مدرسه بروند.

 

محسن بیگی اضافه کرد: همچنین پیشنهاد شده هنرستان‌ها که فعالیت های کارگاهی دارند تا سقف ۱۵ نفر در مناطق آبی و زرد بازگشایی شوند و در مناطق قرمز و نارنجی به روال گذشته، بازگشایی انجام نمی شود.

 

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش هم در این خصوص گفت: در مدارس زیر ۵۰ نفر در همه پایه‌های تحصیلی و مدارس بالای ۵۰ نفر فقط در پایه‌های اول و دوم ابتدایی از یکم بهمن حضوری خواهد بود همچنین کلاس‌های عملی هنرستانی‌ها نیز در مناطق آبی و زرد از یکم بهمن حضوری تشکیل خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه به مدارس ابلاغ کرده ایم که تشکیل کلاس‌ها با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و حداکثر تعداد دانش آموزان در هر کلاس ۱۰ نفر باشد، افزود: آموزش دانش آموزان پایه‌های سوم تا دوازدهم در مدارس بالای ۵۰ نفر باید همچنان غیرحضوری باشد.

برنامه ریزی درسی هفتم برای نوبت اول

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه آموزش دانش آموزان در مناطق قرمز در همه پایه‌های تحصیلی غیرحضوری خواهد بود، افزود: ۴۰ هزار مدرسه زیر ۵۰ دانش آموز در کشور داریم که وقتی تعداد دانش آموزان را در بین پایه‌های تحصیلی تقسیم کنیم تعداد دانش آموزان هر پایه تحصیلی کمتر از ۱۰ نفر خواهد شد.

 

منبع فارس نیوز

 
سحر کاظمی بازدید : 33 شنبه 13 دی 1399 نظرات (0)

رئیس اداره مشاوره وزارت آموزش و پرورش شرایط تغییر رشته دانش‌آموزان در پایان یایه دهم و یازدهم و اقداماتی را که توسط دانش‌آموز باید انجام شود، اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم توسط مدرسه در حال انجام است، ملاک انتخاب رشته و ثبت‌نام دانش‌آموزان تنها براساس ظرفیت و عملکرد تحصیلی آنهاست.

برنامه درسی هفتم

فرم هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در شاخه کاردانش، رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم و معارف اسلامی بر اساس اولویت "الف" صادر می‌شود. 

 

منظور از اولویت "الف"  یعنی اگر دانش‌آموزی کف نمره کتبی مورد نظر برای ورود به رشته ارائه شده را کسب کند بدون در نظر گرفتن ظرفیت منطقه، اولویت "الف" برای او ثبت می‌شود و می‌تواند در رشته دلخواه در صورت وجود آن رشته در منطقه ثبت‌نام کند.

 

فرم هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در شاخه فنی و حرفه‌ای و رشته‌های علوم تجربی و ادبیات و علوم انسانی براساس اولویت‌های (الف – ب) صادر می‌شود.

 

منظور از اولویت "ب" یعنی اینکه بر اساس میزان ظرفیت منطقه گروهی از دانش‌آموزان که نمرات کتبی تحصیلی‌شان بالاتر از دانش‌آموز بوده برابر ظرفیت اعلامی ثبت‌نام می‌کنند و در صورت انصراف آنها، دانش‌آموز با اولویت "ب" می‌تواند ثبت‌نام کند.

برنامه درسی هشتم

در همین رابطه، علی اصغر یزدانی رئیس اداره مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: مهمترین ملاک‌های هدایت تحصیلی را می‌توان در دو بخش خلاصه کرد بخش نخست عملکرد تحصیلی با 35 نمره و بخش دوم بررسی‌های مشاوره‌ای است با 65 نمره.

 

وی افزود: دانش‌آموز براساس فرم شماره 6 وضعیت خود را بررسی می‌کند و دست به یک انتخاب خواهد زد اما هنگام ثبت‌نام فرم شماره 7 ملاک است که صرفاً براساس عملکرد تحصیلی است یعنی عملکرد تحصیلی با 35 امتیاز را در تراز 100 برای دانش‌آموز مشخص می‌کنیم.

 

اولویت الف برای کدام دانش آموزان صادر می شود؟

 

رئیس اداره مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: در فرم هدایت تحصیلی رشته‌ها را برای دانش‌آموز در اولویت‌های "الف و ب" تعیین می‌کنیم در فرم شماره 7 که براساس حدنصاب نمره است اگر دانش‌آموز حدنصاب نمره را بدست بیاورد و نمره او بالاترین نمره باشد قطعاً اولویت "الف" برایش لحاظ خواهد شد منظور از اولویت "الف" این است که دانش‌آموز دو هفته فرصت دارد تا برای ثبت نام به مدرسه مراجعه کند.

برنامه درسی نهم

وی بیان کرد:‌ اولویت "ب" زمانی است که نمرات دانش‌آموز رتبه‌بندی می‌شود و افرادی در اولویت "ب" قرار می‌گیرند حدنصاب نمره برای ورود به رشته را کسب کرده‌اند اما در رتبه بندی در ردیف‌های پایین تر قرار گرفته‌اند بنابراین در اولویت دوم قرار می‌گیرند.

یزدانی ادامه داد:‌ اگر برای دانش‌آموزی به جای اولویت "الف و ب" هاشور خورده باشد یعنی حدنصاب نمره را به دست نیاورده است، برای اینکه دانش‌آموز در رشته‌ای که علاقه دارد ثبت‌نام کند دو راه وجود دارد راه نخست این است که به مدرسه مراجعه کرده و فرم تعیین رشته مجدد را از مشاور یا مدیر مدرسه دریافت و تکمیل کند و با مشورت مشاور مدرسه مشخص می‌شود که در شهریورماه چه ماده درسی را باید امتحان دهد تا شرایط حدنصاب لازم برای ورود به رشته مورد نظر را به دست بیاورد.

 

رئیس اداره مشاوره وزارت آموزش و پرورش بیان کرد:‌ البته در شرایطی ممکن است ظرفیت برای رشته وجود داشته باشد اما دانش‌آموز حدنصاب نمره را کسب نکرده باشد در این حالت اگر امکان آزمون تعیین رشته مجدد وجود نداشت براساس نظر کمیته هدایت تحصیلی منطقه با درنظر گرفتن ظرفیت، دانش آموز به رشته مورد نظر هدایت می‌شود.

برنامه درسی دهم

وی تصریح‌ کرد: مهمترین کاری که مشاوران در دوره متوسطه اول انجام می‌دهند بحث هدایت تحصیلی و شغلی دانش‌آموز است یعنی باید کمک کنیم تا دانش‌آموز در طی این چند سال به شناخت نسبی از خودش دست یافته و مسیر تحصیلی را مشخص کند هرچه که رشته تحصیلی متناسب با ویژگی‌های شخصیتی فرد باشد موفقیت او در آینده بیشتر است بنابراین از طریق آزمون رغبت 6 تیپ شخصیتی دانش‌آموزان را شناسایی می‌کنیم.

برنامه درسی یازدهم

یزدانی ادامه داد: وقتی استقبال و مطالبات اجتماعی به سمت یک رشته است طبیعتاً آموزش و پرورش باید امکانات خود را بررسی کند  و متناسب با امکانات اقدام کند ما از تمام مناطق آموزش و پرورش نظرخواهی کردیم و در سامانه میزان ظرفیت هر مدرسه را به تفکیک جنسیت و رشته مشخص کردند که براساس عملکرد تحصیلی و ظرفیت اعلامی مناطق اولویت‌بندی صورت می‌گیرد و دانش‌آموزان برای ثبت‌نام در رشته مورد نظر مراجعه می‌کنند.

شاخه فنی و حرفه‌ای تکنسین تربیت می‌کند

 

رئیس اداره مشاوره وزارت آموزش و پرورش درباره بازار کار رشته‌های شاخه نظری و فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش گفت: مهمترین هدف رشته‌های شاخه نظری بحث ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه است تا دانش‌آموز نگرش صحیحی نسبت به خود و جامعه پیدا کنند و هدف شاخه نظری ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها و رشته‌های مرتبط با خود است.در شاخه فنی و حرفه‌ای هدف تربیت تکنسین برای اداره جامعه است، دانش‌آموزان علاوه بر خواندن دروس تئوری، درس‌های عملی و کارگاهی دارند و با مهارتی که کسب می‌کنند در زمینه‌های صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر در شاخه فنی و حرفه‌ای آشنا می شود البته همه آنها قادر به ادامه تحصیل هستند در حقیقت دانش‌آموزان شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش که هدف آن تربیت کارگر ماهر است می‌توانند ادامه تحصیل دهند اما باید رشته‌های متناظر با شاخه تحصیلی خود در دانشگاه انتخاب کنند.

برنامه درسی دوازدهم

یزدانی در پاسخ به این پرسش "اگر دانش‌آموزی به رشته حسابداری علاقه مند است باید به رشته ریاضی، انسانی یا هنرستان برود" گفت: حسابداری بین رشته‌ای است و از رشته ریاضی و انسانی می‌توانند به آن وارد شوند که به صورت مستقیم در دوره کارشناسی تحصیل می‌کنند که بیشتر مبانی تئوری و نظری رشته مطرح است اما وقتی از طریق شاخه شاخه کاردانش و فنی و حرفه ای وارد رشته حسابداری در سطح دیپلم می‌شوند به دلیل کارهای عملی که وجود دارد دست‌ورزی آنها نسبت به رشته بیشتر خواهد شد.

منبع سایت خبری تسنیم

 
سحر کاظمی بازدید : 27 شنبه 13 دی 1399 نظرات (0)

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ بررسی بودجه اختصاص یافته به معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال 1400 نشان می‌دهد که اعتبارات به ازای دو ردیف ارتقای سلامت دانش‌آموزان و برنامه تربیت بدنی  تخصیص یافته و در مجموع 614 میلیارد و 283 میلیون تومان سهم اعتبارات این معاونت است.

برنامه درسی پایه دهم

 برای ارتقاء سلامت دانش‌آموزان به ازای 95 هزار و 900 مدرسه اعتباری معادل 207 میلیارد و 433 میلیون و 300 هزار تومان اختصاص یافته است همچنین در بحث ردیف تربیت بدنی به ازای 10 میلیون و 270 هزار دانش‌آموز اعتباری معادل 406  میلیارد و 850 میلیون تومان اختصاص یافته است.

 

سرانه 39 هزار تومانی هر دانش‌آموز!

 

به عبارت دقیقتر اعتبار تخصیص یافته به ازای هر دانش‌آموز برای فعالیت‌های تربیت بدنی در طول یک سال حدود 39  هزار و 615 تومان و در بحث ارتقای سلامت به ازای حدود 13 میلیون دانش‌آموز معادل 15 هزار و 956 تومان است‌ و سرانه بهداشتی به ازای هر مدرسه معادل 2 میلیون و 163 هزار تومان است.

 

اوضاع ناخوش برنامه‌های کیفیت بخشی

 

در سال‌های اخیر، سهم اندک اعتبارات مربوط به فعالیت‌های کیفیت بخشی در بودجه وزارت آموزش و پرورش مورد نقد کارشناسان و حتی معاونان این وزارتخانه قرار گرفته است و این روند برای سال 1400 نیز تکرار شده است، حال باید دید که آیا با این ارقام اندک، برنامه‌‌های مربوط به تربیت بدنی و سلامت دانش‌آموزان که در سلامت نسل آینده سهم بسزایی دارد، قابلیت اجرا خواهد داشت؟

برنامه درسی پایه یازدهم

اوضاع نامناسب سرانه بهداشتی مدارس 

 

در سال تحصیلی گذشته و در آستانه بازگشایی مدارس در 15 شهریور امسال، موضوع دست خالی مدارس برای تهیه مواد ضدعفونی کننده به منظور فراهم کردن محیط مناسب برای حضور دانش‌آموزان مطرح بود، برای سال 1400 نیز قرار است به ازای 95 هزار و 900 مدرسه برای هر مدرسه 2 میلیون و 163 هزار تومان سرانه بهداشتی به ازای یک سال اختصاص یابد و مشخص نیست این اعتبار تا چه اندازه پاسخگوی نیاز مدارس پرجمعیت خواهد بود.

 

13 میلیون دانش‌آموز اما بودجه برای 10 میلیون نفر

 

موضوع دیگر هم این است که جمعیت کل دانش‌آموزان طبق بودجه سال 1400، 13 میلیون نفر تعیین شده است اما برای دریافت بودجه فعالیت‌های تربیت بدنی، تعداد دانش‌آموزان 10 میلیون و 270 هزار نفر در نظر گرفته شده است و برای حدود 3 میلیون نفر از دانش‌آموزان بودجه‌‌ای وجود ندارد.

 

در همین رابطه مهرزاد حمیدی؛ معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش به تسنیم گفت: بودجه این معاونت برای سال 1400، 20 درصد افزایش دارد البته به جز ردیف بودجه فعالیت‌های تربیت بدنی و ارتقای سلامت از محل سه حکم دیگر بودجه، اعتباری برای این فعالیت‌ها تخصیص می‌یابد.

 

وی افزود: حکم نخست، موضوع 27 صدم درصد ارزش افزوده بوده که ویژه فعالیت‌های تربیت بدنی است، اگر اعتبارات آن تخصیص یابد برای اجرای برنامه‌های تربیت بدنی با مشکل مواجه نمی‌شویم.

 

حمیدی گفت: حکم دیگر مربوط به تخصیص اعتبار از محل مالیات سیگار است که برای بحث ارتقای سلامت دانش‌آموزان است، موضوع سوم مربوط به ساخت و ساز است که در احکام نوسازی مدارس وجود دارد  و در گذشته محدود به ساخت مدارس بود اما هم‌اکنون ساخت فضا و تجهیزات ورزشی به آن اضافه شده است.

برنامه درسی پایه دوازدهم

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اگر منابع مالی این احکام احصا و به صورت مناسب تخصیص یابد برنامه‌هایی که پیش بینی کردیم اجرا می‌شود.

 

وی بیان کرد: اگر اعتبارات اختصاص نیابد ما نیز ناچار هستیم به اصطلاح پا را به اندازه جایمان دراز کنیم و برنامه‌ها را به اندازه منابع اختصاص یافته تنظیم کنیم یعنی اگر منابع مالی تخصیص یابد قادر به اجرای برنامه‌ها هستیم و اگر تخصیص نیابد یا رقم آن اندک باشد با مشکل مواجه خواهیم شد.

 

منبع سایت خبری تسنیم

 
سحر کاظمی بازدید : 24 شنبه 13 دی 1399 نظرات (0)

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، تا قبل از شیوع کرونا طرح ممنوعیت به همراه داشتن تلفن همراه در مدارس یکی از اخبار داغ رسانه‌ها بود. دانش‌آموزان مخفیانه گوشی همراه به مدارس می‌بردند و دستور کلی وزارت آموزش و پرورش برخورد قهری با این موضوع بود.

برنامه درسی پایه هفتم

اما چطور می‌توان فن آوری را سد کرد؟ شیوع کرونا نشان داد که مدرسه باید بتواند آموزش مجازی را در بستر فن آوری پیاده سازی کند. اما این امکان در مدارس کشور فراهم نبود و قرار نبود ویروس کرونایی دانش‌آموزان را به خانه‌ها بکشاند و مجبورشان کند از همان گوشی‌های همراه ممنوع درس‌های روزانه را تحویل بگیرند.

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در تشریح تمامی تجربیات این مجموعه برای آموزش دانش آموزان معتقد است تیتر صحبت‌ها باید این باشد  که آموزش حضوری هیچ جایگزینی ندارد.

برنامه درسی پایه هشتم

احمد ناصری با بیان اینکه آموزش و پرورش ناخواسته به سمت آموزش غیرحضوری رفت یادآور شد که از 15 شهریور ماه و بازگشایی مدارس، برنامه‌های ویژه تدارک دیده شد و در ابتدا 85 درصد از مدارس شهری و 100 درصد مدارس روستایی و عشایر از این برنامه ها استقبال کردند.

 

وی با بیان اینکه در ادامه با تشدید بیماری موضوع آموزش غیرحضوری مطرح شد، اضافه کرد: ما از وضعیت سفید تا قرمز ملزم به برنامه ریزی شدیم و 45 درصد دانش آموزان در مهر ماه در مدارس حضور یافتند، هر چند از ابتدا حضور در مدارس اجباری نبود.

 

این اظهارات در تناقض با نظرات والدین در آن مقطع زمانی است و اعتراض‌های مکرر به  آموزش و پرورش برای مجبور کردن دانش آموزان به منظور حضور در کلاس درس همچنان در اذهان زنده است، بعد از ابتلای چند دانش آموز و فوت یک معلم باسابقه باعث شد مدارس به کرونا تمکین کرده و جدی تر به سمت آموزش مجازی قدم بردارند.

 

ضعف زیرساخت‌ها یکی از دلایلی بود که در آن مقطع به عنوان یک بام و دو هوایی آموزش و پرورش اردبیل جهت برگزاری کلاس های حضوری و مجازی مطرح می‌شد.

 

ضعفی که همچنان به قوت باقی است و به نظر نمی‌‌رسد حتی مشکل دیتای یک روستا برای دستیابی دانش آموز به اینترنت و برنامه شاد حل و فصل شده باشد.

 

اما الزام ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا موجب شد تا کلاس‌های حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به سمت کلاس‌های مجازی تغییر جهت دهد.

 

پول ماسک دادند اما نه برای دانش آموز

برنامه درسی پایه نهم

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل می‌گوید از ابتدای سال 4 وعده سرانه برای تامین اقلام بهداشتی به مدارس استان پرداخت شده است.

 

ناصری با اشاره به اینکه دو بار و هر بار یک میلیارد و 800 میلیون تومان پرداخت شده است، اضافه کرد: بار سوم 700 میلیون تومان و بار چهارم یک میلیارد تومان پرداخت شده و کمک ها بر اساس اعلام نیاز خود مدارس بوده است.

منبع سایت خبری تسنیم

 
سحر کاظمی بازدید : 30 شنبه 29 آذر 1399 نظرات (0)

به گزارش جهان نيوز، آزمون عمومی و اختصاصی داوطلبان گروه آزمایشی هنر در صبح چهارشنبه ۲۹ مرداد، داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی در صبح پنجشنبه ۳۰ مرداد، داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی در صبح جمعه ۳۱ مرداد و داوطلبان گروه آزمایشی زبان‌های خارجی در صبح شنبه یکم شهریورماه در ۳۹۲ شهر و بخش کشور برگزار می‌شود.

قوانین انتخاب رشته

کارت‌های شرکت در آزمون برای همه داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ براساس مندرجات بند «الف‌» این‌ اطلاعیه‌ بر روی درگاه اطلاع‌ رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد و داوطلبان پس از پرینت کارت شرکت در آزمون، در صورت وجود نقص احتمالی باید مطابق بند «ب» این اطلاعیه به حوزه‌های رفع نقص کارت مندرج در سایت سازمان سنجش مراجعه کنند.

قوانین انتخاب رشته کنکور

تمهیدات بهداشتی سازمان سنجش اموزش کشور برای برگزاری ازمون سراسری سال ۱۳۹۹

با توجه به شیوع ویروس کرونا و تبعات آن برای کشور و به تبع آن نظام آموزش عالی، دستورالعمل های بهداشتی با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برای اجرا به دانشگاهها و موسسات آموزشی مجری آزمونهای سراسری ابلاغ شده است که در ذیل به تعدادی از آنها اشاره خواهد شد.

 

نظارت بر اجرای موارد بهداشتی با دقت نظر بیشتری توسط سازمان سنجش آموزش کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت می پذیرد و لازم است داوطلبان نیز با همکاری و رعایت بهداشت فردی، حفظ فاصله فیزیکی و زدن ماسک، این سازمان را در برگزاری مطلوب آزمونها یاری کنند.

 

زمان برگزاری آزمونهای سراسری با هماهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تنظیم و توسط ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا تصویب و ابلاغ شده است.

 

به منظور مساعدت و همراهی بیشتر با داوطلبان و رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله ایجاد فرصت مناسب برای ضدعفونی کردن فضا، امکانات و تجهیزات از سوی حوزه‌های برگزاری آزمون و همچنین به منظور جلوگیری از تراکم جمعیتی داوطلبان، زمان برگزاری آزمون از ۲ روز به ۴ روز افزایش پیدا کرده است.

معنی زیر گروه در انتخاب رشته

در  آزمون سراسری سال ۹۸ تعداد داوطلبان  ۱ میلیون و ۳۵۳ هزار و ۱۲۴ نفر بود که این تعداد در ۵۱۸ حوزه امتحان دادند.

 

در  آزمون سراسری سال ۹۹ تعداد داوطلبان  ۱ میلیون و ۳۹۳ هزار و ۲۳۳ نفر است که این تعداد در ۷۷۳ حوزه امتحان می دهند.

 

آمارتوزیع داوطلبان و رشته های امتحانی آزمون سراسری به تفکیک هر نیمروز برگزاری

 

ردیفآزمون گروه آزمایشینیمروزتاریختعداد داوطلبان

۱گروه هنرصبح چهارشنبه۲۹ مرداد ۹۹۱۱۳۷۳۲

۲گروه­ های ریاضی و علوم انسانیصبح پنجشنبه۳۰ مرداد ۹۹۵۱۰۸۳۰

۳گروه علوم تجربیصبح جمعه۳۱ مرداد ۹۹۵۹۴۲۵۹

۴گروه زبان های خارجیصبح شنبه۱ شهریور ۹۹۱۷۴۴۱۲

عوامل اجرایی و حفاظتی در صحت کامل سلامتی در اجرای آزمون همکاری خواهند داشت. نسبت به سال گذشته تعداد عوامل اجرایی برگزاری آزمونها، حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است.

 

با هماهنگی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، یک نفر به عنوان کارشناس بهداشت و سلامت تعیین شده تا برای ارائه مشاوره های بهداشتی در حوزه فعالیت کند.

مواد ضدعفونی کننده مورد استفاده از نوعی است که واکنش آلرژیک داوطلبان و عوامل اجرایی را به دنبال نداشته باشد.

 

انتخاب سالن آزمون، با گنجایش مناسب در نظر گرفته شده و صندلی ها با فاصله فیزیکی مصوب ۱۸۰ سانتی متر از هم، چیده شده است.

 

با ملاحظه وضعیت آب و هوا و آلودگی هوا، جهت بهبود وضعیت تنفس افراد، تمهیدات لازم از جمله تهویه مناسب، باز کردن درب و پنجره ها و ... اندیشیده شده است.

نحوه انتخاب رشته توسط سازمان سنجش

محل اصلی ورودی داوطلبان به سالن امتحان، به صورت مشخص و به فاصله مناسب از یکدیگر علامتگذاری شده است و داوطلبان می بایست روی هر خط و با رعایت فاصله اجتماعی مناسب مشخص شده (حداقل یک متر) برای ورود به سالن امتحان قرار گیرند.

 

حوزه و تمامی تجهیزات، قبل از برگزاری هر نوبت از آزمون ضدعفونی می شود.

 

استقرار آمبولانس و تیم پزشکی با هماهنگی ستاد مقابله با بیماری کرونا در هر استان و آماده باش مراکز بهداشتی و  درمانگاه های شهرستان ها، در روزهای برگزاری آزمون و حوزه های رفع نقص کارت داوطلبان پیش بینی شده است.

 

بازرسی ­بدنی داوطلبان با استفاده از گیت دستی بوده و فرد متولی به لباس گان، ماسک سه ­لایه، شیلد و دستکش لاتکس مجهز خواهد بود.

 

اشیاء و سطوحی که اغلب لمس می شود نظیر صندلی ها، دستگیره درها و شیرآلات سرویس بهداشتی و... قبلا تمیز و ضدعفونی شده است  و این عمل در طول برگزاری آزمون در هر نوبت انجام می شود.

 

پاکسازی و گندزدائی مخازن اصلی و فرعی سوالات در استان ها و شهرستان ها، با نظارت نمایندگان تام الاختیار، حفاظت آزمون استانها و نماینده ناظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حداقل یک هفته قبل از برگزاری آزمون انجام می­ شود.

نحوه بررسی انتخاب رشته توسط سازمان سنجش

در صورتی که داوطلبان در داخل حوزه امتحانی، بسته به شرایط محل برگزاری آزمون، با سرویس عمومی (اتوبوس، مینی بوس و یا سواری ون) جابجا شوند، صندلی ها و فضای داخلی این وسایل نقلیه در هر نوبت آزمون ضدعفونی شده و برای رعایت فاصله گذاری، از یک سوم تا یک چهارم ظرفیت خودرو استفاده می­ شود.

 

چند نکته برای والدین؛

از قبل محل آزمون را شناسایی کنید و از ساعات اولیه برای رسیدن به محل استفاده کنید تا مانع تجمع فرزندان در درب ورودی شود.

 

ایستادن جلوی درب محل آزمون، تاثیری در نتیجه ی کنکور فرزندانمان ندارد. فقط سلامت شما و دیگران را به خطر انداخته، پس لطفا جلوی محل آزمون تجمع نکنید.

نحوه بررسی انتخاب رشته توسط سازمان سنجش

در صورت داشتن ماشین شخصی، ترجیحاً در ماشین خود در فاصله ای دورتر از حوزه که قبلاً با فرزندتان هماهنگ کرده­اید، منتظر بمانید.

 

 از تجمع در کنار سایر والدین و صحبت با آنها در طول آزمون جدا بپرهیزید.

 

حتما از ماسک استفاده کنید.

 

چند نکته برای داوطلبان؛

قبل آزمون: برای تحمل بهتر ماسک در آزمون اصلی، از الان روزی چند ساعت مداوم در منزل ماسک بزنید.

 

از الان تا روز آزمون کمتر بیرون بروید و با افراد دیگر تماس نداشته باشید.

 

مداد، پاک کن و مدادتراش به تعداد کافی همراه ببرید تا مجبور به قرض کردن و ضد عفونی مجدد آنها نباشید.

 

به تعداد کافی دستمال کاغذی و دستکش یک بار مصرف برای موارد ضروری مانند رفتن ضروری به سرویس بهداشتی با خودتان داشته باشید.

انتخاب رشته کنکور 1400

بردن یک ماسک اضافه و یک کیسه پلاستیکی فریزری برای نگهداری ماسک استفاده شده ضرری ندارد و بهتر است همراه داشته باشید.

منبع سایت خبری جهان نیوز

 
سحر کاظمی بازدید : 29 شنبه 29 آذر 1399 نظرات (0)

به گزارش جهان نيوز، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ظهر امروز در پایان بیست و هفتمین جلسه کمیته امنیتی، انتظامی و اجتماعی ستاد ملی مدیریت کرونا در جمع خبرنگاران، گفت: شش دستور در این جلسه بررسی شد و مهمترین بحث تعیین تکلیف مراسم های دهه محرم بود، در جلسه قبل هم این موضوع را بررسی کردیم و قرار شد سازمان تبلیغات، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، دفتر تبلیغات و وزارت بهداشت و دستگاه های مرتبط نظرات خود را بدهند تا بررسی کنیم امروز جمع بندی شد و مصوبه ای را در این جلسه داشتیم که امیدواریم با اجرای این مصوبه پس از تایید ستاد ملی مبارزه با کرونا، امسال بتوانیم هم مراسم های بزرگداشت سید الشهدا (ع) و یارنشان را داشته باشیم و حداکثر مراقبت را برای مبارزه با کرونا به عمل آوریم.ترتیب رشته ها در انتخاب رشته

 

وی در مورد انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قبلاً در این خصوص تصمیم گرفته بودیم و نظر ستاد بر اجرای آن بود، اما وزارت بهداشت با توجه به شرایط جدید در این زمان برگزار نشود ،قرار بر این شد مبتنی بر پروتکل های وزارت بهداشت ما تصمیم گیری کنیم که تصمیم درباره این موضوع به جلسه بعد موکول شد.

زیرگروه در انتخاب رشته چیست

وزیر کشور در مورد موضوع شهید خدمت و تصویب آن در این جلسه بیان داشت: ما قبلاً در مورد فوت کارکنان بهداشتی و پرستاران و پزشکان مصوبه شهید خدمت را داشتیم اما وزارت بهداشت پیشنهاد داشتند برخی از کارکنان غیر از کادر بهداشتی هم که به همین دلیل فوت می‌کنند در جلسه مطرح شده و مصوب شد.

 

رحمانی فضلی با اشاره به اهمیت برگزاری کنکور گفت: وزارت های علوم، بهداشت و آموزش و پرورش متفق بودند کنکور را در موعد خودش برگزار کنیم البته با تمهیداتی قرار شد به جای برگزاری در دو روز، چهار روز برگزاری کنکور اجرا شود و ۵۰ درصد مراکز برگزاری افزایش یابد و عوامل اجرا نیز افزایش یابد.

سازمان سنجش چگونه انتخاب رشته می کند

وزیر کشور بیان داشت: یکسری اختیارات را استان ها در خصوص تصمیم گیری وضع قرمز داشتند. با توجه به اینکه قبلاً اختیاراتی را ستاد ملی کرونا به آنها داده بود قرار شد در این زمینه استان‌ها با توافق بنده و وزیر بهداشت و تایید رییس‌جمهور قابلیت اجرایی خواهد داشت. 

 

وی ادامه داد: ما باید فاصله گذاری اجتماعی و ماسک گذاری را رعایت کنیم، و از مردم خوبمان که در این دو سه هفته میزان رعایت به حدود ۸۵ درصد رسیده تشکر می‌کنم و از رسانه‌ها و صدا و سیما و رسانه ها هم تشکر می‌کنم.

 

منبع سایت خبری جهان نیوز

 
سحر کاظمی بازدید : 31 شنبه 22 آذر 1399 نظرات (0)

به گزارش خبرگزاری فارس از خاش با شیوع کرونا و همه گیر شدن این ویروس منحوس در جامعه شاهد تعطیلی اصناف، بازاریان، فعالیت برخی از واحد‌های تولیدی و اقتصادی و.. را شاهد هستیم که موضوع تداوم آموزش و فعالیت مدارس نیز تحت الشعاع و تاثیر ایام قرنطینه قرار گرفت.

برنامه درسی هفتم

افزایش بیماران کرونایی و ممنوعیت فعالیت های حضوری در مدارس دانش آموزان و آموزگاران را به سمت استقبال از کلاس های غیر حضوری مثل شبکه شاد در بستر فضای مجازی سوق داد.

 

با وجود دایر بودن کلاس درس  بصورت مجازی دانش آموزان خاشی در برخی از مناطق روستایی هیچ دسترسی به اینترنت و خدمات شبکه ثابت و همراه ندارند.

 

 دانش آموزان و آموزگاران در حوزه رودخانه ایرندگان با تعطیلی مدارس در سایه نبود اینترنت از ارائه خدمات آموزش غیرحضوری محروم‌اند به گونه ای که دانش آموزان دهستان سنگان بخش مرکزی خاش نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

 

در ایرندگان بخش عمده دانش آموزان از دسترسی‌ به اینترنت پر سرعت بی‌نصیب هستند و فقط در شهر ده رئیس دو اوپراتور پیشگام همراه اول و ایرانسل بصورت اینترنت همراه خدمات ارائه می‌کنند و در حوزه رودخانه نیز روستاهای محمود آباد و چاه نیکبخت نیز دکل، های وب بصورت محدود اینترنت همراه دارد.

 

لازم به ذکر است که عدم تامین و تقویت زیرساخت های لازم ارتباطی از جمله نبود فیبرنوری و عدم ارتقاء تجهیزات ارتباطی از دیگر عوامل محروم ماندن دانش آموزان از اینترنت است که متوجه دانش آموزان روستایی خاش در ایرندگان و سنگان شده است.

برنامه درسی هشتم

برخی از دکل های مخابراتی حوزه بخش  ایرندگان مربوط به سایت ۶۰ کیلومتر و سایت روستای چدرگ پس از بسرقت رفتن تجهیزات شبکه در صورت قطع احتمالی شبکه برق دیگر قادر به ارائه هیچ خدماتی به مردم نیستند.

 

در مناطقی از بخش ایرندگان و دهستان سنگان دکل هایی در حال بهره برداری ارتباطی می‌باشد اما بدلیل عدم ارتقاء زیرساخت ها قابلیت پوشش خدمات شبکه اینترنت پر سرعت نسل های جدید را ندارد که در بخش ایرندگان میتوان به دکل روستای اسپه اشاره کرد که بعد گذشت چند مدت از قول مسوولین برای تجهیز و ارائه اینترنت پرسرعت همچنان با تعلل های فراوان رها شده است.

 

انتظار می‌رود اداره کل مخابرات سیستان و بلوچستان با تخصیص بودجه کافی زیرساخت های ارتباطی و شبکه اینترنت را تجهیز و ارتقاء دهد تا زخم کهنه مردم استان را در روستاها التیام یابد.

 برنامه درسی نهم

 

تنها ۲۰درصد از بخش ایرندگان اینترنت مناسب دارد

 

عمر محمودزهی نایب رئیس شورای بخش ایرندگان در گفت و گو با خبرنگار فارس در خاش اظهار داشت: پیشرفت علمی جوامع بشری از نظر الکترونیک و ارتباطات و شرایط موجود سبب شده تا فعالیت در حوزه های کسب و کار، اجتماعی،آموزشی و.. از حالت حضوری  به صورت مجازی تغییر یابد.

 

وی افزود: برای تداوم آموزش دانش آموزان تامین زیرساخت های تلفن و اینترنت پرسرعت از نیازهای اساسی و حیاتی هر جامعه و منطقه محسوب می‌شود.

 

 مسوول نمایندگی آموزش و پرورش ایرندگان با بیان اینکه مناطقی که بستر های مخابراتی مناسب و اینترنت پرسرعت در آنها فراهم نیست از نظر شغلی،اجتماعی و  آموزش دچار مشکل حاد و عقب ماندگی می‌شوند گفت: بخش ایرندگان با توجه به محرومیت و فاصله از مرکز استان از بستر توسعه و استقرار زیر ساخت های مناسب مخابراتی عقب مانده است.

 

محمودزهی با تأکید بر اینکه حدود بیست درصد منطقه ایرندگان تحت پوشش بستر اینترنت مناسب قرار دارد گفت: موضوع عدم استقرار زیرساخت ها و بستر مناسب اینترنت مشکلات جدی برای آموزش در بخش بهمراه داشته است.

برنامه درسی دهم

نایب رئیس شورای بخش ایرندگان تصریح کرد: اختلال در ارتباطات تلفنی، عدم بهره مندی از خدمات شبکه اینترنت و عدم ارتقای شبکه های فعلی سبب نگرانی و نارضایتی مردم به خصوص دانش آموزان، فرهنگیان و اولیاء شده است.

 

وی یاد آور شد: فقدان آموزش تهدید جدی برای آینده تحصیلی دانش آموزان  و عدم یادگیری را به همراه دارد.

 

مسوول نمایندگی آموزش و پرورش بخش ایرندگان با تاکید بر اینکه مسئولین   هرچه سریع‌تر مشکلات ارتباطی بخش ایرندگان را مرتفع سازند گفت: امیدواریم با توجه مسوولین به تأمین زیر ساختمان‌های ارتباطی شاهد مهاجرت مردم بخش به شهرستان های مجاور بدلیل نبود زیرساخت های مخابراتی نباشیم

 

 

 

 

 

 محروم ماندن از اینترنت سبب تضییع حقوق آینده سازان می‌شود

 

سجاد کرد از فعالین فرهنگی و اجتماعی دهستان سنگان به خبرنگار ما گفت: با شیوع ویروس کرونا و نیمه تعطیل شدن مدارس در مناطق مختلف و قرار گرفتن بار تدریس در مقاطع مختلف بر شانه های تدریس مجازی اتصال مناطق روستایی به اینترنت پر سرعت بیشتر از پیش احساس میگردد.

برنامه درسی یازدهم

وی افزود: پای درد معلمان که می نشینیم از نبود اینترنت پر سرعت در دهستان سنگان با جمعیت تقریبا بالاتر از سه هزار نفر گلایه دارند.

 

این فعال اجتماعی تصریح کرد: نامه هایی به مرکز استان ارسال گردیده و پیگیری های لازم انجام شده است از مسئولین تقاضا داریم جهت برخورداری دانش آموزان با استعداد سنگانی و سایر مناطق محروم روستایی از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

 

سجاد کرد اظهار داشت: با توجه به شیوع زنجیره ای و پرسرعت ویروس کرونا در سطح شهرستان عملا امکان حضور دانش آموزان به صورت حضوری در کلاس های درس روستایی و مرکز دهستانها وجود ندارد که سبب نگرانی بیش از پیش مردم منطقه گردیده است.

 

وی تأکید کرد: محروم ماندن دانش آموزان از اینترنت و بازماندن از تحصیل در شرایط کرونایی سبب تضییع حقوق آینده سازان خواهد شد.

برنامه درسی دوازدهم

مشکل نبود اینترنت و بازماندن از تحصیل مجازی منحصر دانش آموزان ایرندگانی و سنگانی نیست دانش آموزان روستایی بخش مرکزی خاش و بخش پشتکوه نیز در اقصی نقاط شهرستان خاش با این مشکل دستو پنجه نرم می‌کنند.

 

منبع سایت خبری فارس نیوز

سحر کاظمی بازدید : 24 شنبه 22 آذر 1399 نظرات (0)

به گزارش گروه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری فارس به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شصت و یکمین نشست نقد و اندیشه با موضوع« شبکه ملی اطلاعات، انتظارات و چشم اندازها» با حضور حمید فتاحی رییس هیاتمدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت و رسول جلیلی استاد دانشگاه و عضو شورای عالی فضای مجازی برگزار شد.

برنامه درسی پایه هفتم

شبکه ملی اطلاعات از اینترنت مستقل نیست

در ابتدای این نشست رسول جلیلی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت حال حاضر شبکه ملی اطلاعات، با اشاره به اینکه شبکه ملی اطلاعات نگاشتی از شبکه جهانی اینترنت بر جغرافیای ایران است، گفت: شبکه ملی اطلاعات در طول شبکه جهانی اینترنت در ایران است و این طور نیست که شبکه ملی اطلاعات چیزی مستقل از شبکه اینترنت باشد.

وی با اشاره به بحث استقلال در شبکه ملی اطلاعات، افزود: بحث استقلال در اسناد بالادستی به معنی حکمرانی و مدیریت و اینکه کدام قوانین کشور در این بستر اعمال می شود. 

جلیلی به سند ابلاغی مهرماه امسال اشاره کرد و گفت: بر اساس این سند شبکه ملی اطلاعات در مدل مفهومی چند لایه از لایه های، ارتباطات، فناوری اطلاعات، خدمات پایه و دو لایه بالایی آن خدمات عمومی و محتوا تشکیل شده که سه لایه ابتدایی از ارکان اصلی شبکه ملی اطلاعات است.

وی افزود: وضعیت ما در لایه ارتباطات از لایه فناوری اطلاعات بهتر است و این لایه نیز وضعیت بهتری از لایه خدمات پایه دارد اما در این لایه وضعیت مناسبی نداریم.

 

مردم مشکلات برنامه شاد را به اشتباه از شبکه ملی اطلاعات می دانند

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه هم اکنون تقریبا تمام مردم ایران کاربر فضای مجازی هستند، تصریح کرد: به دلیل اینکه مردم از طریق لایه خدمات و محتوا از امکانات این شبکه استفاده می کنند اگر در این لایه مانند برنامه شاد مشکلاتی وجود داشته باشد به اشتباه آن را از زیرساخت شبکه ملی اطلاعات می بینند.

حمید فتاحی نیز با اشاره به اینکه بیش از 14 سال از طرح موضوع شبکه ملی اطلاعات می گذرد، گفت: در طول این سال ها این شبکه با عناوین و اسامی مختلف مانند اینترنت ملی که امروز همه در جعلی بودن این عنوان اتفاق نظر دارند تا شبکه ملی اینترنت برای این مفهوم استفاده شده است.

برنامه درسی پایه هشتم

وی با اشاره به برنامه آموزشی شاد و استفاده فراگیر از آن، افزود: با توجه به شرایط و زمان راه اندازی، این برنامه قابل قبول است اما نسبت به آنچه که باید باشد نقص هایی دارد و باید ببینیم وقتی کاربری در مواجه با برنامه ای مانند شاد به مشکل برمی خورد اشکال به کجا برمی گردد.

معاون وزیر ارتباطات، تصریح کرد: امروز در کشور هر کجا نقصی در پلتفرمی یا برنامه ای وجود داشته باشد عنوان می شود که شبکه ملی اطلاعات مشکل دارد یا کامل نیست.

وی به استانداردهای تدوین شده در سند شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و افزود: وزارت ارتباطات بر اساس همین اسناد تدوین شده در شورای عالی فضای مجازی توانست عقب ماندگی چندین ساله در حوزه توسعه زیرساخت ها را انجام دهد به طوری که در سال 92 کمتر از 300 هزار کاربر در حوزه پهن باند داشتیم اما هم اکنون بیش از 70 میلیون کاربر موبایل و ثابت از این خدمات استفاده می کنند.

فتاحی، به خدمات بانکی، ویدیویی و خرید و فروش کالا به عنوان سرویس هایی که در بستر شبکه ملی اطلاعات ارائه می شود اشاره کرد و گفت: بخشی از خدمات نیز به توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات مانند خدمات ابری، دیتا سنترها و پلتفرم ها برمی گردد که در کشور انجام شده است.

 

برنامه درسی پایه نهم

نارضایتی از یک پلتفرم به معنی کم کاری در شبکه ملی اطلاعات نیست 

وی افزود: اینکه کاربری از پلتفرمی یا برنامه ای نارضایتی داشته باشد به معنی کم کاری در اجرای شبکه ملی اطلاعات نیست و باید بررسی شود چه میزان از این نارضایتی به عملکرد در حوزه این شبکه و چه میزان به عملکرد بخش های دیگر در این حوزه برمی گردد.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به تکالیف وزارت ارتباطات در حوزه شبکه ملی اطلاعات، تصریح کرد: نمی توانیم از این وزارتخانه در حوزه محتوایی و فرهنگی انتظاراتی داشته باشیم چرا که تکلیفی در این حوزه ندارد.

جلیلی نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات در حوزه ارتباطات به نمایندگی از دولت سرمایه گذاری مناسبی داشته و دارد، تصریح کرد: در این حوزه وضعیت مطلوبی داریم اما با توقعات و انتظارات مردم فاصله دارد که البته این فاصله همیشه باقی می ماند.

وی افزود: بخش خصوصی نیز به دلایل مختلف سرمایه گذاری مناسبی نداشته و شتاب بالای فناوری و افزایش انتظارات مردم باعث افزایش شکاف بین توقعات و آنچه داریم شده است. این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی به وضعیت نامناسب خدمات پایه فضای مجازی اشاره کرد و گفت: در حوزه شبکه های اجتماعی، پیام رسان ها و جویشگر در چند سال گذشته اقدامات مختصری انجام شد اما دولت باید برای ایجاد انگیزه و توجیه اقتصادی سرمایه گذاری کند یا شرایطی را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم کند که البته در بخش هایی این حمایت انجام شده است.

 

صدا و سیما محتوای کافی برای کاربران فضای مجازی نداشته است 

وی افزود: در حوزه پیام رسان های داخلی باید خدماتی در نظر گرفته شود تا برای صاحبان این پیام رسان ها صرفه اقتصادی داشته باشد تا بتوانند برنامه ای برای 5 سال خود داشته باشند.

این استاد دانشگاه با اشاره به تهدید قطع اینترنت از طرف کشوری مانند آمریکا، تصریح کرد: ما باید آمادگی داشته باشیم در صورت قطع اینترنت اگر خدمات دهنده و خدمت گیرنده در داخل کشور هستند مشکلی برای شبکه و ارائه خدمت وجود نداشته باشد.

وی به وظیفه دیگر بخش ها در حوزه شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و افزود: به طور مثال در حوزه محتوا صدا و سیما که مسوولیت صوت و تصویر فراگیر را بر عهده گرفته، اگر امروز در دوران کرونا مردم به اندازه کافی سرگرمی در اختیار ندارند و محتوای ناهنجار خارجی را استفاده کنند اشکال از صدا و سیما است.

جلیلی به وضعیت مبهم تنظیم گری خدمات نوین اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مشخص نیست تنظیم گری خدمات نوین بر عهده چه بخشی است و نیاز به تعاملی بین وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی و شورای عالی فضای مجازی برای تعیین تکلیف این حوزه وجود دارد.

وی از تلاش وزارت ارتباطات برای ارائه سرویس بهتر در برنامه شاد تقدیر کرد و افزود: وزارت ارتباطات زمینه ارائه خدمات به جمعیت 10 میلیونی را فراهم کرده است و من قبل از گلایه از وزارت ارتباطات در این حوزه از مرکز ملی فضای مجازی گلایه کردم چرا که این مرکز باید هماهنگی بین متولیان این حوزه را برای ارائه خدمت بهتر فراهم کند.

این عضو شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: خیلی از دانش آموزان در دورترین نقاط کشور می خواهند از خدمات شاد بهره مند شوند اما به محض اختلال در این برنامه از پیام رسان خارجی استفاده می کنند که این بسیار خطرناک است.

 برنامه درسی پایه دهم

پلتفرم هایی با کاربران ده ها میلیونی در شبکه ملی اطلاعات خدمت می دهند

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت نیز در بخش دیگری از این نشست به مشکلات شاد اشاره کرد و گفت: اینکه خانواده ای یا دانش آموزی در گوشه ای از کشور به دلیل مشکلات این برنامه از وزارت ارتباطات انتقاد کند حق دارد و مشکلی نیست اما اینکه نخبگان و افراد صاحب فکر و رسانه که می دانند مشکلات در شاد یا پلتفرم های دیگر مربوط به وزارت ارتباطات نیست اما این مشکلات را به وزارت‌ ارتباطات نسبت دهند و متهم کنند، درست نیست.

وی به تفاوت وضعیت زیرساخت ها قبل از سال 93 و بعد از آن اشاره کرد و افزود: در حال حاضر خدمات بانکداری الکترونیک، مسیریاب ها، خدمات حمل و نقل اینترنتی و VOD ها که کاربران چند ده میلیونی دارند بر بستر شبکه ملی اطلاعات سرویس می دهند و اگر امکان ارائه این خدمات از سرویس دهندگان ایرانی وجود نداشت تمام این خدمات از طرف سرویس دهندگان خارجی ارائه می شد و از اقتصاد، اشتغال و دانش آن محروم بودیم و مشکلات بسیاری در حوزه مختلف ایجاد می کرد.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به راه اندازی مرکز داده شهید سلیمانی برای ارائه خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات، تاکید کرد: این در حالی است که بر اساس اساسنامه شرکت ارتباطات زیرساخت این کار در قالب وظیفه این شرکت نیست و باید بخش خصوصی انجام دهد، همین طور که در بخش خدمات ابری، دیجیتال و دیتا سنترها ورود کرده و توانسته است موفق باشد.

 

مشکل عدم ورود به حوزه پیام رسان ها در جای دیگری است 

وی افزود: چرا همین شرکت ها وارد کسب و کار پیام رسان ها نشدند و همین موضوع نشان می دهد که مشکل زیرساختی وجود ندارد و مشکل در جای دیگری است که باید بررسی شود.

فتاحی تصریح کرد: اینکه صدا و سیما گزارش آنچنانی تهیه کند که مثلا شبکه ملی اطلاعات در حد 20 یا 25 درصد انجام شده است نشان از بی انصافی و غرض ورزی سیاسی است چرا که تمام اقدامات ما در حوزه شبکه ملی اطلاعات از طرف مرکز ملی فضای مجازی رصد می شود و گزارش ها به این مرکز ارائه شده است.

وی اختلاف مبانی را باعث برداشت های متفاوت از میزان پیشرفت کار در شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد و افزود: تمام متولیان و بخش های مختلف بدون جانب گیری های سیاسی در این حوزه با هم تلاش کنند تا زیست بوم این حوزه شکل بگیرد چرا که همه و به خصوص بخش خصوصی و فعالان این حوزه در ابتدا منتفع می شوند.

رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، تصریح کرد: ما در حوزه زیرساخت ها که وظیفه وزارت ارتباطات بوده، در حدود 80 درصد کار را انجام داده ایم اما اگر از منظر حکمرانی و زیست بوم فضای مجازی نگاه کنیم در حدود 30 درصد در کشور کار شده است که بخش های دیگری از دولت و حاکمیت نیز در این بخش مسوولیت دارند.

وی با اشاره به رشد هزار درصدی ترافیک شبکه ملی اطلاعات نسبت به سال 96، افزود: تنها مشکلی که دوستان منتقد اشاره می کنند پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی است که باید در جای دیگری پیگیری شود.

جلیلی نیز در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست با اشاره به رشد فناوری، نیاز مردم، کرونا و رقبای سخت، تاکید کرد: این موارد در کنار هم، عرصه را برای ما در حوزه فضای مجازی سخت کرده است.

 

امنیت و تاب آوری شبکه ملی اطلاعات مهم است 

وی انتقادها در این حوزه را وارد دانست و افزود: امنیت و تاب آوری شبکه ملی اطلاعات به عنوان یک شبکه حیاتی بسیار مهم است و اینکه در تجهیزات زیرساخت این شبکه تجهیزات آمریکایی داریم یعنی تاب آوری مناسبی ندارد البته وظیفه وزارت ارتباطات هم احیای صنعت داخلی نیست و این مسئله مشترک همه کشور است. 

این استاد دانشگاه صنعتی شریف، وضعیت خرید الکترونیکی کالا ، تولیداپلیکیشن ها و مسیریاب ها را در کشور مناسب ارزیابی کرد و گفت: صادرات و واردات پهنای باند به نسبت تولید در کشور در مقایسه با کشوری مانند کره جنوبی وضعیت مناسبی ندارد.

وی درباره فعالیت شبکه های اجتماعی خارجی، افزود: این شبکه ها بر اساس مصوبات سال 96 می توانند با دریافت مجوز در کشور فعالیت کنند.

 برنامه درسی پایه یازدهم

اینترنت بدون قطع نیاز واجب کشور است 

جلیلی به عنوان یک عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با اعلام اینکه ما صد در صد با قطع اینترنت مخالف هستیم، تصریح کرد: هیچ کس در جمهوری اسلامی فقط قائل به شبکه ملی اطلاعات نیست و ما همه نیاز به اینترنتی بسیار خوب داریم و همین طور که لحظه ای قطعی برق زندگی ما را دچار اختلال و تاریکی می کند، ما اینترنت بدون قطعی را به عنوان یکی از خدمات شبکه ملی اطلاعات در تمام نقاط جغرافیایی کشور نیاز داریم و واجب است.

فتاحی نیز در بخش پایانی این نشست با تاکید به اینکه هر چقدر خدمات ارائه شود کاربران انتظار خدمات بهتری دارند، گفت: به دلیل اینکه سطح خدمات به صورت دائم در حال توسعه است توقع مردم نیز افزایش می یابد و پاسخ به این انتظارات بر عهده بخش فناوری اطلاعات و بخشی نیز بر عهده اپراتورها است که باید به طور دائم خدمات خود را توسعه دهند.

وی با اشاره به جبران عقب ماندگی در این سال ها، افزود: هم اکنون موضوع 5G در دنیا مطرح شده که ایران نیز همزمان در حال بهره برداری آزمایشی از این تکنولوژی و استفاده از آن است.

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت به تجهیز 80 درصد روستاهای کشور بر اساس برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: این کار با سرعت بسیار خوبی در این دولت پیش رفته و با پیگیری های شخص وزیر ارتباطات و همکاری مجموعه های مسوول این حوزه تا پایان سال جاری این موضوع محقق می شود.

 

وی یکی دیگر از موضوعات در اسناد شبکه ملی اطلاعات را امنیت کاربران و استقلال آن عنوان کرد و افزود: بر اساس این مصوبات تدابیری در حوزه امنیت شبکه مانند سامانه های دژپا ایجاد شده که متشکل از زنجیره ای از ابزار امنیت شبکه است و بسیاری از حملات هدف گذاری شده به کسب و کارها و پلتفرم های این حوزه با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و شرکت ارتباطات زیرساخت خنثی شده است.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به فعالیت پلتفرم های ملی و فراگیر در کشور، تصریح کرد: زمانی که پلتفرمی به صورت ملی و فراگیر خدمات ارائه می دهد حاکمیت وظایفی را برای حفظ و صیانت از آن در حوزه های سیاست گذاری های زیرساختی، مالیاتی، حقوقی و بیمه دارد تا این پلتفرم ها بتوانند وارد حوزه صادرات شوند که اتفاق مهمی در زیست بوم فناوری اطلاعات در کشور است.

 

محل حل اختلاف ها و گلایه ها، مرکز ملی فضای مجازی است

 

فتاحی، محل حل اختلاف ها و گلایه ها در این حوزه را مرکز ملی فضای مجازی عنوان کرد و گفت: باید تمام نظرات و اشکالات به جای اینکه در فضای رسانه ای مطرح شود در جایگاهی تخصصی عنوان و حل شود.

برنامه درسی پایه دوازدهم

وی افزود: ما نسبت به تکالیف خود کم کاری نداشته ایم و بقیه بخش ها به کمک ما و فضای مجازی بیایند.

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت، تصریح کرد: قانون 90 ساله تجارت مناسب شرایط حال حاضر فضای مجازی و پلتفرم های این حوزه نیست و در موضوعات حقوقی و قضایی و رسانه ای نیز باید با شرایط امروز متناسب باشد و اگر کمی از موضوع زیرساخت به سمت حل این مشکلات برویم و کم کاری ها را ببینیم اتفاقات خوبی رخ می دهد و مورد استقبال مردم قرار می گیرد.

 

منبع سایت خبری فارس نیوز

سحر کاظمی بازدید : 27 یکشنبه 16 آذر 1399 نظرات (0)

یکی از دیدگاه‏های بنیانگذاران مدرسه علوی، تکثیر الگوی این مدرسه و این الگوی تربیت دینی بوده است. به همین دلیل به تدریج مدارسی توسط معلمان مدرسه علوی راه اندازی شد که همان خط تربیتی را دنبال کنند. یکی از این مدارس، مدرسه احسان است که مدیریت آن بر عهده آقای مهدی تنها قرار دارد. آقای مهدی تنها که سالها در مدرسه علوی معلمی کرده و با زوایای مختلف مدیریت یک فعالیت آموزشی و تربیتی آشنا شده همین تجربه را در ایجاد و اداره مجموعه آموزشی احسان به کار گرفته است. کتاب در مسیر تربیت ماحصل هفت جلسه گفتگو با ایشان در سالهای 1391 و 1393 بوده است. 

برنامه درسی نهم

نکته برجسته‌ای که در جای جای کتاب به چشم می‌خورد، ارجاع‌های پیاپی آقای تنها به مرحوم علامه کرباسچیان است و به روشنی دایره اثرگذاری آن مرحوم بر ایشان دیده می‌شود. به همین دلیل تقریبا در پاسخ به هر پرسشی نخست به این ارجاع می‌دهند که مرحوم علامه در این مورد چه دیدگاه و رویه‌ای داشته است. این نگاه آشکارا وامدار خلاقیت و سبک تربیتی است که مرحوم کرباسچیان ابداع نمود و به طور طبیعی پاسخها را در چهارچوب همان دیدگاه جستجو می‌کند. اشکال این نگاه در گذشته نگر بودن آن است. در یک نوبت مصاحبه شونده می‌گوید هرگاه مسئله‌ای رخ می‌دهد با خود می‌پرسیم که اگر مرحوم علامه هم اکنون با چنین مشکلی روبرو می‌شد چه می‌کرد؟ ( نقل به مضمون). گذشته‌نگر بودن کمک می‌کند فرد در چهارچوب یک اصول مشخص حرکت کند و در اثر تلاطمات زمان قطب نمایی داشته باشد و مسیر خود را گم نکند و دچار انحراف نشود.

برنامه درسی دهم

در عین حال این مشی با خود کاستی هایی به همراه دارد که روشن‌ترین آن جاماندن از زمانه است. بهر صورت بده و بستانی برقرار است. چیزی داده می‌شود تا چیزی به دست آید و افراد سعی می‌کنند هوشمندانه در جایی قرار گیرند که در این بده بستان در نقطه بهینه بایستند. بهینه بودن یک نقطه در امر تربیت به سادگی مشخص نمی‌شود. نشستن تربیت دینی در جان یک فرد امری نیست که تنها در دوران مدرسه یا دوران دانشگاه خود را نشان دهد. گاه سالها بعد از فراز و فرود جوانی است که شخصیت فرد آرامش می گیرد و مایه‌های تربیت دینی یا غیردینی خود را آشکار می‌کنند. آقای مهدی تنها دست کم در یک جا اذعان می‌کند که بسیاری مسائل جدید پیوسته مطرح می‌شود که در گذشته پاسخی برای آن نیست و مجبور هستند برای آن پاسخ فراخوری پیدا کنند. مصاحبه شونده روی این موضوع چندان مانور نمی‌کند و مصاحبه‌کنندگان از روی غفلت تلاش نمی‌کنند این موضوع را با پرسشهای بیشتر بکاوند و از آن گذرا رد می‌شوند اما واقعیت امر آن است که معلمان و سیاستگذاران مجموعه های تربیتی و مدارس دینی در خط مقدم جدال بین سنت و مدرنیسم و تعارض دین و دنیای جدید قرار دارند. فیلسوفان و متفکران اگرچه می‌توانند ساعت‌ها در این مورد اندیشه نظری کنند اما این مسئولان مدارس مذهبی هستند که باید هر روز در این رابطه تصمیم نهایی بگیرند و انتخابهایی انجام دهند و رویه ای در پیش گیرند. به باور اینجانب فرجام تعارض سنت و مدرنیسم نه در مقالات نظری بلکه در صحنه عمل در مدارس مذهبی است که تعیین تکلیف می‌شود. 

برنامه درسی یازدهم

نکته‌ دیگری که در این گفتگوها بسیار برجسته است موضوع شیفتگی به مقوله معلمی است. کانون صحبت‌های آقای مهدی تنها حول این موضوع است که اگر معلم شیفته این شغل نباشد نمی تواند با الزامات این امر در مدارس مذهبی از جنس علوی، نیکان و احسان سازگار شود و دوام بیاورد. مصاحبه شونده در جای جای صحبت به این امر تاکید دارد اما روشن است که شیفتگی امری دفعی نیست که ناگهان در جان کسی کاشته شود یا ظهور کند بلکه امری است که در طول زمان رشد می کند و پرورده می‏‌شود. به باور اینجانب نقص بزرگ این مصاحبه تدابیری است که مدیران این موسسات به کار می گیرند تا چنین شیفتگی را به وجود آورند. به دیگر سخن باید نگریست که چه نیازهایی از تنفس در مجموعه‌های کوچکی چون مدرسه علوی برآورده می‌شود که فرد را به ماندن در کل طول عمر ترغیب می‌کند. آیا صرف ادای تکلیف می‏تواند چنین کارکردی داشته باشد؟ بسیار بعید است اینطور باشد. 

 

یک حسن بزرگ کتاب وجود اقسام نقل خاطرات است. حسن آقای تنها در این مصاحبه آنست که ایده هایش را با بیان خاطرات تشریح می کند. اینگونه هم مقصود برای خواننده واضح می شود و هم روح و گرمایی به مطلب بخشیده می شود که خواننده را به ادامه خواندن ترغیب می کند.

برنامه درسی دوازدهم

خوشبختانه تنوع زیادی در پرسش‌ها وجود دارد و تنظیم‌کنندگان کتاب سعی کرده اند با دسته‌بندی موضوعی هر کدام را در یک فصل مطرح کنند تا دنبال کردن موضوع برای خوانندگان آسان شود. ناگفته نماند که کیفیت ویراستاری، صفحه‌بندی، نوشتن حاشیه ها و چاپ کتاب مانند دیگر کتابهای این موسسه از کیفیت بسیار مطبوعی برخوردار است که آدمی را به خواندن بیشتر ترغیب می‌کند. در مجموع برای همه کسانی که موضوع تربیت دینی در مدارس را جدی می گیرند و به موضوع مدیریت مجموعه‌های آموزشی علاقه‌مند هستند خواندن کتاب در مسیر تربیت را توصیه می کنم.

منبع سایت خبری الف 

تعداد صفحات : 6

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 230
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 11
  • بازدید امروز : 10
  • باردید دیروز : 15
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 55
  • بازدید ماه : 356
  • بازدید سال : 9,758
  • بازدید کلی : 27,610